Likriktarbrygga.
-
Likriktarbrygga.
Hej.
Ny på detta forum och känner att jag kommer nog att kunna anväda detta i mitt husbygge.
Just nu håller jag på med all elinstallation och har kommit till lågvoltsdelen.
Har precis införskaffat mig 2 st rejäla trafos (12 & 24 volts) för montering på DIN skena och skulle gärna få reda på om det finns nån likriktarbrygga inkl kondensator som går att montera på DIN skena.
Vill ju att det ska se snyggt ut i min elcentral och att det ska vara enkelt att följa.
Tack på förhand.
Ny på detta forum och känner att jag kommer nog att kunna anväda detta i mitt husbygge.
Just nu håller jag på med all elinstallation och har kommit till lågvoltsdelen.
Har precis införskaffat mig 2 st rejäla trafos (12 & 24 volts) för montering på DIN skena och skulle gärna få reda på om det finns nån likriktarbrygga inkl kondensator som går att montera på DIN skena.
Vill ju att det ska se snyggt ut i min elcentral och att det ska vara enkelt att följa.
Tack på förhand.
Re: Likriktarbrygga.
Finns små DIN-skenelådor på Elfa där du själv kan stoppa in grejer, om du inte redan har löst det förstås...
Likriktare finns det väl billiga också
Likriktare finns det väl billiga också
- Swech
- EF Sponsor
- Kontakt:
Tänk bara på att om du helvågslikriktar 24Vac så får du över 30V DC
Du får (roten ur 2) * 24 - diodspänningsfallet (ca 2v)
Swech
Du får (roten ur 2) * 24 - diodspänningsfallet (ca 2v)
Swech
Är det över 200VA så räknas det som starkström. Det verkar så när du skriver att det är reläa trafos.
Värt att notera är att allt under 1000V klassas som lågspänning. Du menar nog klenspänning.
Värt att notera är att allt under 1000V klassas som lågspänning. Du menar nog klenspänning.
-
Tack för alla svar... men jag pillade ihop två trafos på en vit träskiva.
Bytte till torodial eftersom dessa ger mindre störningar och det vill man ju inte ha.
Bytte till torodial eftersom dessa ger mindre störningar och det vill man ju inte ha.