Potentiometer sökes - push pull för aktivering - finns det

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
überfuzz

Potentiometer sökes - push pull för aktivering - finns det

Inlägg av überfuzz »

Jag tänker lägga till potentiometer för att styra NFB (negative feedback, vet inte vad det heter på svenska) i en gitarrförstärkare. Jag står i valet och kvalet gällande hur och var potentiometern ska placeras. Efter lite ombyggnad har jag ett tomt hål i panelen efter en borttagen pot. Det skulle självklart se tjusigt ut om jag kunde pilla in NFB-potten där. Samtidigt tänker jag att det inte är en funktion som jag ska pilla med så ofta. Finns det potentiometrar med löd-öron som har push pull effekt för aktivering. Ja, ungefär så här: När jag trycker till på potten hoppar den upp någon millimeter och går att justera. När jag trycker en gång till på den så avaktiveras den och går inte att justera. Finns de, vad heter de is så fall så jag kan söka.

Måste veta innan jag kan släppa grubbleriet på hur jag ska göra...
Användarvisningsbild
prototypen

Re: Potentiometer sökes - push pull för aktivering - finns d

Inlägg av prototypen »

Finns nog inte i själva potten utan blir nog något jox i själva ratten.

NFB, vad har det för inverkan på ljudet? ALLA förstärkare som inte tillför något har (negativ) feedback, kallas väl motkoppling på svenska.

Protte
Rolf Zetterberg

Inlägg av Rolf Zetterberg »

Fanns i en del bilradio som tonkontroller.Tror knappast att det går att hitta nya,så det blir väl att leta efter skrotade apparater.
überfuzz

Inlägg av überfuzz »

Ja alltså, tanken är ju att strypa motkopplingen och därigenom pressa slutsteget mer. Jag tror att den rätta svenska termen är mer fläsk. Man kan styra vilka frekvenser man vill strypa och på så vis bestämma vilka frekvenser man vill boosta. På så vis kan man styra hur förstärkaren distar. I mitt fall har jag två kanaler som kräver lite olika motkoppling för att låta riktigt bra.

Förresten, det får bli en vanlig linjär pot tror jag. Det bli allt för fancy pancy med något annat...
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Det finns potentiometrar som har inbyggd (nät)strömbrytare - kolla GMF, Radiomuseet i Gbg och TubesadnMore t ex.
Att det skulle kunna bli så tjusigt du beskriver är tveksamt, men enbättre funktion vore att ha din steglösa reglering av nFB och lite extra gangade potar på axeln för att justera volymen samtidigt, eftersom ändrad återkoppling ju också innebär ändrad förstärkning.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

finns ju på en del mätutrustningar med , som oscilloskop

men att hitta beg, kanske kanske kanske
überfuzz

Inlägg av überfuzz »

grym - Jo ett oscilloskop finns på önskelistan.

Soundbrigaden - Tack för informationen!
Skriv svar