Hjälp att hitta fel på Moderkort till bärbar dator.
-
NicklasOlsson
Hjälp att hitta fel på Moderkort till bärbar dator.
Hej. Jag hoppas jag skriver detta i rätt forumdel.
Jag har problem på 2 bärbara datorer. Det är samma fel trots olika fabrikat Acer och HP.
Problemet är att datorn varken tar emot eller laddar ström. Inga dioder eller liknande lyser överhuvudtaget. Datorerna är helt döda. Jag har provmätt båda adaptrarna med multimeter och båda fungerar. Jag har även provat byta batteri utan resultat. Jag vill trots min halvdåliga kunskap om kretskort få det till att en säkring eller liknande på moderkortet gått isönder.
Jag lägger upp bilder på stället där både batterikontakten sitter men även där kablarna från adaptern kommer.
Detta är ovansidan på kortet, här syns både kontakten för kablarna från adaptern samt stiften för batteriet.
http://www.geting.se/viewimage/image/25 ... AG0055.jpg
Detta är undersidan av samma ställe.
http://www.geting.se/viewimage/image/25 ... AG0051.jpg
Jag är ledsen för dom urdåliga bilderna, men kan man trots detta se vart en eventuell säkring sitter.
Tackar och bugar för all hjälp jag kan tänkas få.
Mvh Nicklas
Jag har problem på 2 bärbara datorer. Det är samma fel trots olika fabrikat Acer och HP.
Problemet är att datorn varken tar emot eller laddar ström. Inga dioder eller liknande lyser överhuvudtaget. Datorerna är helt döda. Jag har provmätt båda adaptrarna med multimeter och båda fungerar. Jag har även provat byta batteri utan resultat. Jag vill trots min halvdåliga kunskap om kretskort få det till att en säkring eller liknande på moderkortet gått isönder.
Jag lägger upp bilder på stället där både batterikontakten sitter men även där kablarna från adaptern kommer.
Detta är ovansidan på kortet, här syns både kontakten för kablarna från adaptern samt stiften för batteriet.
http://www.geting.se/viewimage/image/25 ... AG0055.jpg
Detta är undersidan av samma ställe.
http://www.geting.se/viewimage/image/25 ... AG0051.jpg
Jag är ledsen för dom urdåliga bilderna, men kan man trots detta se vart en eventuell säkring sitter.
Tackar och bugar för all hjälp jag kan tänkas få.
Mvh Nicklas
-
danielr112
Re: Hjälp att hitta fel på Moderkort till bärbar dator.
Händer lite då och då.
Kolla så att batteriet för bios är riktigt som en start. Är några datorer som inte fungerar alls pga av detta.
Kolla så att batteriet för bios är riktigt som en start. Är några datorer som inte fungerar alls pga av detta.
-
NicklasOlsson
Men det borde ju inte ha med det att göra tycker jag. Även om Bios batteriet är slut så ska väl datorn ta emot laddning tex?
Mvh
Mvh
Det är inte alls säkert. Bärbara datorer har inbyggd laddningsregulator, och om denna styrs av BIOS så kan laddningen tvärdö av dåligt BIOS-backupbatteri.
Batterierna kan vara döa. Där av att det inte laddas.
Testa utan batteri men med AC-adapter.
Testa och starta.
Testa att belasta AC-adaptern med en glödlampa eller effektmotstånd. Ger den fortfarande rätt spänning?
Äldre AC-adaptrer med torkade kondensatorer ger rätt spänning när dom inte är belastade men faller till några få volt då dom måste ge mer kraft.
Plocka ut alla delar som går att plocka ut från datorn, hårddisk, cdrom, mini-pci kort, alla som går att ta bort ska bort, utan lite ram då. Glappkontakt och/eller oxid i olika delar kan ge en helt tvär-dö dator.
Testa och starta.
EDIT: Det är mycket otroligt att det är en säkring som har gått men om du vill så ... testa och kontroll mät den ljus-bruna komponenten märk med "K".
Testa och starta.
Testa att belasta AC-adaptern med en glödlampa eller effektmotstånd. Ger den fortfarande rätt spänning?
Äldre AC-adaptrer med torkade kondensatorer ger rätt spänning när dom inte är belastade men faller till några få volt då dom måste ge mer kraft.
Plocka ut alla delar som går att plocka ut från datorn, hårddisk, cdrom, mini-pci kort, alla som går att ta bort ska bort, utan lite ram då. Glappkontakt och/eller oxid i olika delar kan ge en helt tvär-dö dator.
Testa och starta.
EDIT: Det är mycket otroligt att det är en säkring som har gått men om du vill så ... testa och kontroll mät den ljus-bruna komponenten märk med "K".
-
NicklasOlsson
Aha trodde inte det fanns. Tack, ska genast köpa ett batteri och prova.Walle skrev:Det är inte alls säkert. Bärbara datorer har inbyggd laddningsregulator, och om denna styrs av BIOS så kan laddningen tvärdö av dåligt BIOS-backupbatteri.
-
NicklasOlsson
Batteri och AC-adapter är uteslutet då vi provat båda adaptrarna på andra datorer utan problem.netrunner skrev:Batterierna kan vara döa. Där av att det inte laddas.
Testa och starta.
Testa och starta.
Ska testa det du sa om att plocka ut lite delar från datorn.
Anledningen att jag gissade på säkringen var att hittade denna sidan "http://www.laptopsockets.co.uk/fuses-links.htm". Trodde det var ett vanligt fenomen med tanke på samma fel på olika fabrikat.
-
NicklasOlsson
En sak som jag har glömt berätta. När jag kopplar in AC-adaptern till Acer datorn så hör jag ett klickande ljud inne i datorn nånstans på moderkortet. Detta hörs även om batteriet är i eller utanför datorn. Hdd är bortkopplad så det är inte det. Någon idé?
Det klickar 2 gång var sekund ungefär
Det klickar 2 gång var sekund ungefär
-
danielr112
Plocka isär den och kolla och känn överallt. klickar det så med lite finess brukar man kunna känna sig fram. alternativt lägg en skruvmejsel mot ett öra och peta på olika saker. ( du kan ju ta en plastkniv eller liknande kanske så du inte kortsluter datorn)
har ett liknande problem på en acer ferrari dator, fast den startat men visar ingen bild... har provat att bytt RAM men ingen skillnad....
Prova att trycka hårt på nordbryggan, speciellt om det är nått skräp med integrerad grafik från nvidia. Tydligen kan de få kontaktproblem om de går varma, eller så kan moderkortet böja sig och på så vis skapa kontaktproblem.
Om det hjälper är det dags för en ugnsbakning
-
NicklasOlsson
Aha. Det roliga är att båda datorerna har Nvidia grafik. Ska provas genast!
-
NicklasOlsson
Du är en ängel. Kopplade bort grafikkortet ur acern och vipps så lös alla dioder och allt verkar funka =) Misstänker dock att det inte blir så billigt att laga :/anlamotte skrev:Prova att trycka hårt på nordbryggan, speciellt om det är nått skräp med integrerad grafik från nvidia. Tydligen kan de få kontaktproblem om de går varma, eller så kan moderkortet böja sig och på så vis skapa kontaktproblem.
Har undersökt lite. På Acern kan man köpa nytt grafikkort för 120dollar på ebay :/ Men på Hp´n så är grafikkretsen fast på moderkortet. Det visar sig att många haft problem med detta då lödningarna blir dåliga på moderkortet. Tittade lite på kortet och såg att vissa av lödningarna så va det små hål i, vet inte hur jag ska förklara riktigt. Antar att detta räknas som dålig lödning.
Borde inte detta vara rätt forum att fråga efter lödhjälp mot en peng?
De små hålen är nog vias, alltså genomföringar mellan lagrena på moderkortet. Det som händer med vissa nvidia kretsar är väl att lödningarna spricker av värmen. nVidia har erkänt problemet och betalat en rejäl slant till de större datortillverkarna som plåster på såren, som i sin tur förlängt garantin på några drabbade modeller (inte alla
)
Finns en hel del gettofix på detta,allt från att låta chippet jobba en stund utan kylning till ugnsbakning i hushållsugnen eller värmning med tändare
Nu är det ju inte säkert detta är problemet med din dator. Grafikkortet kan ju helt enkelt gått sönder av nån annan anledning...
se t.ex:
Finns en hel del gettofix på detta,allt från att låta chippet jobba en stund utan kylning till ugnsbakning i hushållsugnen eller värmning med tändare
Nu är det ju inte säkert detta är problemet med din dator. Grafikkortet kan ju helt enkelt gått sönder av nån annan anledning...
se t.ex:
-
NicklasOlsson
Tack för svaret. Har undersökt lite till och hittat denna guiden vilket ska provas under morgondagen http://www.youtube.com/watch?v=bnkQNmKauEc Verkar vara hyffsat seriöst ändå. Hittade även uppdatering för bios på HP´s hemsida som uppdaterar fläktstyrning mm.
Om detta inte funkar och kortet kan ha böjt sig, hur funkar den så kallade ugnsbakningen?
Tror ni värmningsmetoden även funkar på det lösa grafikkortet från Acer datorn?
Mvh
Om detta inte funkar och kortet kan ha böjt sig, hur funkar den så kallade ugnsbakningen?
Tror ni värmningsmetoden även funkar på det lösa grafikkortet från Acer datorn?
Mvh