Tog upp det lite i batteribackup tråden, men nu blir det så många frågor så jag startar en CAN tråd istället.
Innan frågorna, kom inte och säg att det ska vara trådlöst istället!

För att göra de trådlösa fantasterna glada så har jag funderat på att även göra en trådlös modul i framtiden

Hur som, lite frågor..
1.) Strömförsörjning
Jag har nu bestämt mig för att använda CAN som nätverk mellan sensornoderna och när det gäller strömförsörjningen
så kan jag tänka mig att det kan strula lite om man använder ex. en spänningskälla för alarmcentralen, en annan för
kontrollpanelen och sedan förmodligen batterier eller kanske spänning över kabeln till sensorerna?
Nu måste jag utveckla, så här tänkte jag, går det?
Larmcentralen - 12V väggvårta med batteribackup
Kontrollpanel - 12/9V väggvårta med batteribackup
Sensorer - 9/5V över CAN kabeln?
Kan det bli några komplikationer med detta? För kontrollpanelen kan man ju skippa att koppla in strömpinnen från CAN
kontakten, bara man kopplar in GND över hela nätverket så man har en gemensam jord.
Eller ska man köra 12/9/5V direkt över hela nätverket och låta larmcentralen driva både sensorer och kontrollpanelen?
Känns lite konstigt att man skulle göra så, det är väl bättre ändå att kontrollpanelen får en egen spänningskälla?
2.) Kablage, RJ45?
Sen en fråga om kabel, jag tänkte mig använda vanlig RJ45 nätverkskabel med 4 par. För RX/TX CAN bör man väl då använda
ett tvinnat par i kabeln och sen kan man välja fritt för GND och VCC. För vad jag förstått så är det bara de två signalerna samt
GND som behövs för ett komplett CAN kablage?
Jag tittade fram denna bild, finns på flera ställen när man söker på "RJ45 CAN bus";

Denna bild verkar ju gå efter någon CAN RJ45 standard? Inte för att jag behöver följa någon standard, det är mest idéer.
3.) Ihopkoppling
CAN kopplas ju bäst punkt till punkt, ex;
Larmcentral - sensor - sensor - sensor - sensor - sensor : termination
alt.
Larmcentral - kontrollpanel - sensor - sensor - sensor - sensor - sensor : termination
CAN gillar ju inte liknande;
Larmcentral - sensor - sensor - sensor : termination
|
kontrollpanel : termination
Detta stämmer tror jag, enligt det jag läst på nätet. Första två exemplen är ju det "bästa" för nätverket, men inte så snyggt.
Säg att man har larmcentralen i en garderob, därifrån går en kabel till kontrollpanelen som sedan går till en sensor, som
går till nästa sensor, som går till nästa sensor.. Det blir lite väl inringat om man gör så, förstår ni vad jag menar?
"Fastigheten" dvs. Alltså det som övervakas, det blir i stort sett en enda lång kabel..

Finns det något negativt, förutom kablaget

Det man skulle kunna tänka sig är, säg att man har 10 sensorer, om någon kommer in mitt emellan och kapar CAN sladden
efter kanske 4 sensorer.. Fast borde ju inte göra något, larmet går ju hur som

Men om man nu ska ha noder som går på led, kan man göra något liknande eller blir det störningar eller annat fel av det?

Detta i varje nod.
Förutom att sensorerna kanske blir något större än med bara en kabel inkopplad plus att det faktiskt går två kablar
in i varje sensor, förutom den sista då, så kanske detta är en bra lösning?
Följande är tre olika scenarior.

- 1. Här kan vi säga att kabeln ligger längs med golvsockeln från Alarmcentralen i garderoben, till hallen där kontrollpanelen sitter och där sitter en splitter vid golvsockeln så man kan dra upp en kabel till kontrollpanelen. Från splittern går sedan
kabeln vidare till Rum1 där första sensorn ligger, en splitter här också med 1 kabel upp till sensorn. Från splittern går
sedan kabeln vidare till Rum2 osv...
- 2. Här går kabeln från Alarmcentralen i garderoben till hallen direkt in i kontrollpanelen, och sedan går ytterligare en kabel
ut från kontrollpanelen in till Rum1 där första sensorn ligger, kabeln går rakt in i sensorn. Från sensorn går sedan ytterligare
en kabel ut som går till Rum2 osv..
- 3. Här gjorde jag någonting, men när jag började skriva ovan för alt. 1 så kom jag på att det förmodligen är den bästa
lösningen? Så alt. 3 tror jag man kan skrota.
Så.. Vad säger ni om alt. 1 och alt. 2?
Alt. 1 är väl den bästa lösningen, men kan det bli några störningar av att man gör en splitter sådär?
Känns som den naturliga lösningen av någon anledning, eller vad säger ni?
Exempel på en splitter

Finns det något jag inte tänkt på som ni med erfarenhet kommer att tänka på?
Hoppas ni kan hjälpa mig med det här