Hur ställer man in en portal för att få den exakt i vinkel?
Hur ställer man in en portal för att få den exakt i vinkel?
Hej.
Har nu kommit så långt på mitt bygge att jag har kunnat provköra 2 av 3 axlar. Y axeln funkar rätt fint som det ser ut som men verkar ha lite problem men vinkelrätheten på X axeln. Den drivs ju av en motor på varje sida tillsammans med Nexen RPS system (som syns på bilderna). Det jag upplever är lite "racking" när jag kör X, ser det på Z vagnen, den vickar lite åt höger/vänster när jag kör fram/bak.
Det jag undrar är vilket sätt som är bäst för att få portalen att vara i exakt vinkel i förhållande till X axeln? måste nog justera om kuggstängerna efter jag fått till det med för att det ska gå mjukt. Linjärskenorna är parallela med varandra och går lätt när jag skjuter portalen för hand.
Har nu kommit så långt på mitt bygge att jag har kunnat provköra 2 av 3 axlar. Y axeln funkar rätt fint som det ser ut som men verkar ha lite problem men vinkelrätheten på X axeln. Den drivs ju av en motor på varje sida tillsammans med Nexen RPS system (som syns på bilderna). Det jag upplever är lite "racking" när jag kör X, ser det på Z vagnen, den vickar lite åt höger/vänster när jag kör fram/bak.
Det jag undrar är vilket sätt som är bäst för att få portalen att vara i exakt vinkel i förhållande till X axeln? måste nog justera om kuggstängerna efter jag fått till det med för att det ska gå mjukt. Linjärskenorna är parallela med varandra och går lätt när jag skjuter portalen för hand.
Re: Hur ställer man in en portal för att få den exakt i vink
Du har ett väldigt fint bygge.
Det jag först undrar över vad du menar med "racking" ?'
En annan sak: Du säger att det rullar fint, men på femtio meter skulle din konstruktion kunna göra ett helt varv med portalen. Alu-profilerna är skruvade mot ett svetsat stativ och som jag förstår det så saknar den bearbetning mot profilerna. Även med bearbetning så måste stativet "nivileras" dvs. ställas i våg i alla led. Vidare kan man inte anta att profilerna är jämnhöga med varann i varje ögonblick. Det finns så många felkällor att du kan nog inte räkna med helt vinkelräta/parallella rörelser. Nu är inte någon maskin perfekt, men på din kan det nog slå sig någon millimeter mellan de yttersta lägena. Fast det låter som det är något annat fel eftersom du kan se felet med ögonen när du kör.
Det jag först undrar över vad du menar med "racking" ?'
En annan sak: Du säger att det rullar fint, men på femtio meter skulle din konstruktion kunna göra ett helt varv med portalen. Alu-profilerna är skruvade mot ett svetsat stativ och som jag förstår det så saknar den bearbetning mot profilerna. Även med bearbetning så måste stativet "nivileras" dvs. ställas i våg i alla led. Vidare kan man inte anta att profilerna är jämnhöga med varann i varje ögonblick. Det finns så många felkällor att du kan nog inte räkna med helt vinkelräta/parallella rörelser. Nu är inte någon maskin perfekt, men på din kan det nog slå sig någon millimeter mellan de yttersta lägena. Fast det låter som det är något annat fel eftersom du kan se felet med ögonen när du kör.
Det verkar som att portalen är lite sne, om än ytterst lite typ lite |/| istället för |-| om ni förstår. ytorna som profilerna står på är planade inom en tiondel på hela ytan så de borde inte vara några större problem, dessutom är stålbordet också i våg i alla led. Det kan ev. vara motorerna som inte är helt tight. Litar inte fullständigt på mina U.S Digital encoders. Får se om man måste skaffa nya eftersom jag har hört en del skit om just U.S Digital.
Uppstår vinkelfelet direkt när du vänder i X, eller kommer felet krypande i takt med att man kör X mot ändlägena?
Är det det senare, skulle det kunna bero på att kuggstång 1 och 2 inte har exakt lika delning mellan kuggarna.
Är det det senare, skulle det kunna bero på att kuggstång 1 och 2 inte har exakt lika delning mellan kuggarna.
Jag förstår hur du menar, väl beskrivet med några streck...=)Lapin skrev:Det verkar som att portalen är lite sne, om än ytterst lite typ lite |/| istället för |-| om ni förstår. ytorna som profilerna står på är planade inom en tiondel på hela ytan så de borde inte vara några större problem, dessutom är stålbordet också i våg i alla led.
Missade att du hade planat ytan på bordet, eller så stod det inte. Troligtvis är det då något fel med motorinställningarna eller så...
Felet uppstår direkt när jag vänder. Ger mej fan på att det är encodrarna som spökar. Dom är ett helvetta att tuna och verkar fungera ibland för att nästa sekund ge following error hela tiden. Innan jag monterade motorerna på fräsen så hade jag alla 4 under bra kontroll och kunde köra en gkod i Mach och man såg att motorerna hängde med. Sedan när jag dragit kablar och monterat motorerna så funkade ingenting och i tuningprogrammet såg motorkurvorna minst sagt knepiga ut så jag var tvungen att ställa in allt igen. Ena stunden funkar det fint och andra så går det inte alls.
Spanade lite i H.Os tråd där han använder sig av Granitdrivare och till en början U.S Digital encoders, för han strulade det tills han bytte ut dem mot Renco encodrar.
Spanade lite i H.Os tråd där han använder sig av Granitdrivare och till en början U.S Digital encoders, för han strulade det tills han bytte ut dem mot Renco encodrar.
Jag vet jag bara hur det fungerar på mina maskiner med encoder.
När man referenskör en axel, så letar maskinen på encoderns nollpuls, som brukar vara en per varv.
Nu antar jag att du har dubbla encoders på X-axlarna. Då borde du rimligtvis bli tvungen att fysiskt vrida in encodrarna så när båda står på nollpuls, ska portalen vara i vinkel.
Edit: jag hann inte se ditt svar, så det här kan du ignorera.
När man referenskör en axel, så letar maskinen på encoderns nollpuls, som brukar vara en per varv.
Nu antar jag att du har dubbla encoders på X-axlarna. Då borde du rimligtvis bli tvungen att fysiskt vrida in encodrarna så när båda står på nollpuls, ska portalen vara i vinkel.
Edit: jag hann inte se ditt svar, så det här kan du ignorera.
Motorerna måste väl alltid "tunas" monterade i maskinen? Blir ju helt andra mekaniska egenskaper, som högre tröghetsmoment osv...