Tv-repartör sökes

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Hedis
Kontakt:

Tv-repartör sökes

Inlägg av Hedis »

Nu behöver jag hjälp igen.

Denna gången gäller det en Thomson 29DL21E (ICC17 chassi).

När man slår på huvudbrytaren på fronten så börjar det smattra lite halvlågt i högtalarna och standby led:en tänds. Försöker man sedan slå på den med fjärren så sprakar det till och man ser på bildröret att det ljusnar till i mitten precis som om den vill starta, dioden blir orange och tv´n "startar om" i standby igen.

Jag har kollat lödningar och lödd om HS-trafon och allt som såg skummt ut.

Som okunnig sätter jag min middag på att det är något i nätdelen. Rätt eller fel? :)

Jag har hittat kompletta scheman över chassit, däremot ingen hel servicemanual. Någon som sitter och trycker på en?

I schemat finns det lite oscilloskops bilder, men vad vågar man mäta på med ett vanligt oscilloskop med 1:10 probe?

På någon mätpunkt är det 1000vPPV tex.

HS-trafon borde vell vara hel då den iaf. börjar "tända" upp röret.

EDIT: SKrev fel gällande chassit´s beteckning. Icc17 skall det vara. Inte ICC7. Sorry.....
Senast redigerad av Hedis 6 juni 2005, 18:17:01, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Fritzell

Inlägg av Fritzell »

Den tänder altså inte upp helt och hållet? Om du har schemat kan du ju mäta sekundärspänningarna ut, och även mäta så att spänningen till HS trafon är ok. Annars kan den ju ha gått sönder. Är ingen expert men prova att mät lite olika komponenter runt hs-trafon.

Sen angående oscilloskopsmätning i Tv:n ska du nog undvika helt och hållet om du inte har skyddstransformator. Eftersom oscilloskopets "jord" eller mätjord är samma (inte samma men i princip) jord som tevens "neutral" eller primärjord kan det gå illa med tv:n.

Kom ihåg att om du ska mäta på sekundärsidan på nätdelen måste du mäta från rätt jord, altså sekundärjorden annars riskerar du tevens liv.. antennens ytterhölje fungerar bra att använda som jordpunkt vid sekundärmätning. Ska du mäta på primären kan du mäta från likriktarbryggans minus som jord.
Men som sagt, det kan även vara fel i nätdelen. Att mäta över alla halvledare och andra komponenter som har ett tryckt värde på sig är en början iallafall ;)
Senast redigerad av Fritzell 6 juni 2005, 15:36:20, redigerad totalt 6 gånger.
DeeJayPA
EF Sponsor

Inlägg av DeeJayPA »

kolla upp alla effekttranistorer till en början.
DeeJayPA
EF Sponsor

Inlägg av DeeJayPA »

hittade ett dokumentom repkit till icc7 chassi. adda dig på icq men ja kan ju sicka över mejl oxå
Användarvisningsbild
Hedis
Kontakt:

Inlägg av Hedis »

Råkade skriva in fel chassi nr. ICC17 skall det vara.
Sorry....
jbtvservice
Kontakt:

re

Inlägg av jbtvservice »

Eftersom den försöker starta upp men stängs av kan det vara HOT, HS-trafon eller V-slutsteget. Plugga ur nätsladden och urladda den stora ellyten i nätdelen med ett motstånd. Ohmmät HOT mellan K-E. Är den noll ska den bytas - obs! Byt också flybackkondensatorn som vanligtvis sitter mellan K-E. För att testa HS-trafon använder jag en speciell testare som anluts mellan K-E på HOT. Den visar med lysdioder om trafon är riktig. För att testa V-slutsteget är det enklast att kolla om den är kortsluten. Mät mellan utgångsbenet och jord.

:)
Janne
Användarvisningsbild
Hedis
Kontakt:

Inlägg av Hedis »

Jag har redan lött loss HS-trafon, felet kvarstår.

Ibland så spottar den ur sig felkod 2-7 vilket betyder
"The detection system has detected protection on more than three ocassions. (does this mean that a problem has been detected on the breating line?)"

Det där är kopierat rakt ur en tabell jag hittade för felkoder.

Får fortsätta och mäta imorn. Måste iväg en sväng nu.

Det konstiga är ju att störningarna kommer ur högtalarna så fort som man slår på strömbrytaren. Då står den ju i standby.
Lundsten

Inlägg av Lundsten »

hade liknande fel på en tv.. då var det en konding vid hs som pajjat..
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Har en tv som är ca 7 år eller nåt sånt och som förra året helt plötsligt bettede sig så att när man satte igång den så var den påväg att gå igång men så går den istället direkt i standby dock inget sprak i högtalarna eller så.

Det visade sig att ca 30 lödningar hade blivit rötskadade (tror det kallas för detta i alla fall). Det blir i alla fall på något sätt att lödningen närmast benen skapar en dålig anslutning till resten. Brukar kunna se detta genom att det bildas en tunn liten mörk ring ca 0.5mm från komponent benet.

Men efter att jag lödat om alla dessa så fungerade tv:n utmärkt och har gjort sen dess.

Kan kanske vara något sådant som är orsaken?
Användarvisningsbild
Hedis
Kontakt:

Inlägg av Hedis »

Får ta o jaga mer fel imorn om jag hinner.

Har redan kollat alla lödningar som ser skumma ut. Men tack ändå för tipset. Det är ju ganska vanligt med spruckna lödningar i tv-apparater.
robert76

hittade lite information

Inlägg av robert76 »

vet inte om det är tillåtet att länka till denna sidan men kolla på den här
http://web.telia.com/~u45521195/Tv/Thom ... dmende.htm

om det inte är tillåtet så får mod gärna ta bort det.
Användarvisningsbild
Hedis
Kontakt:

Inlägg av Hedis »

Vi har inget emot att man länkar här tack och lov. :)

Det stod en del nyttigt där, skummt däremot att den felkod jag får ut finns med i alla fel där HS-trafon är kass. O min tv ger denna felkod även om hs-trafon är bortlödd. :)

Fast iofs. så verkar den felkoden vara för ganska många grejer.

Jag får dyka djupare i nätdelen o se vad jag hittar.
Användarvisningsbild
Hedis
Kontakt:

Inlägg av Hedis »

Jag har läst lite reparationstips för ICC17 chassit.
Många fel har med LOPTx och LOPTr att göra.
Nu är då frågan vad det är?

Hittar inget i schemat som kan knytas till dom benämningarna.
Kjelle

Inlägg av Kjelle »

LOPT= Line OutPut Transformer samma som HS trafo alltså.

Finns lite feltips på :
http://www.eserviceinfo.com

Prova att släppa(ta bort tennet) på ben 3 (Supply)på vertikalslutsteget IF01(TDA8351), försök att starta, se vad som händer.

Kjelle
Användarvisningsbild
Hedis
Kontakt:

Inlägg av Hedis »

Nu har jag varit i farten med multimetern.

Det saknas matningsspänning till vert-steget då den transformeras i flyback trafon, och den är ju bortlödd.

Så jag passade på att mäta lite spänningar i nätdelen.
+5v standby är ok, resten är skumma.

Dom andra spänningarna böjar ju först finnas då tv´n lämnar standby-läget. en +12v matning är 10v, +200v är 160v, +39v är 15v......
Alla dessa spänningar dippar (pumpar) dessutom när den försöker starta.
Så något nätdelsfel lär det ju vara. (det tickar även om nätdelen) (switchtrafon tror jag)

Det finns ett reparationskit till detta chassit, det är lite trissor, några kondingar och optokopplaren som byts.
Alla komponenterna sitter i nätdelen så det vore det fint att lägga händerna på det kittet....
Skriv svar