Jag skulle vilja mäta ledningstal i vatten som det är tillsatt flytande gödsel (salter) i. Ledningstal (LT) är en vätskas elektriska ledningsförmåga. Ledningsförmågan ökar när mängden joner i en vätska ökar. LT är den totala koncentrationen av joner. Måttenheten är mS/cm.
Finns det någon givare som klarar detta och kan ge en utsignal på 4-20 mA eller 0-10 V. Jag vill kunna få in signalen i en PLC på ett enkelt sätt.
Tacksam för svar som kan hjälpa mig att lösa problemet.
Ledningstalgivare
Re: Ledningstalgivare
vsisst finns det givare
kollar på jobbet på sådanna med jämna mellanrum, men då till avsaltningsanläggningar, tvärt om funktion
men det brukar kosta mången tusenlapp
en större sökning på google lär hitta försäljarna
det är ju ingen storsäljare så kolla även utomlands
välkommen till forumet med
kollar på jobbet på sådanna med jämna mellanrum, men då till avsaltningsanläggningar, tvärt om funktion
men det brukar kosta mången tusenlapp
en större sökning på google lär hitta försäljarna
det är ju ingen storsäljare så kolla även utomlands
välkommen till forumet med
Siemens (S) är väl samma sak som 1/ohm?
Så det borde väl räcka med att mäta resistans över en känd sträcka? Dock får man passa sig när man mäter resistans i vätskor, elektroderna bör nog vara av guld eftersom annars riskerar man elektrolys (jag vet efter att ha försökt mäta resistans i koksaltlösning... det blev konstiga negativa värden eftersom strömmen gick baklänges:).
Så det borde väl räcka med att mäta resistans över en känd sträcka? Dock får man passa sig när man mäter resistans i vätskor, elektroderna bör nog vara av guld eftersom annars riskerar man elektrolys (jag vet efter att ha försökt mäta resistans i koksaltlösning... det blev konstiga negativa värden eftersom strömmen gick baklänges:).
- electronix
Elfa har den här: 76-615-46 som är vanlig inom grafiska branschen för just konduktivitetsmätningar.
- hcb
- Moderator
- Kontakt:
Konduktivitetsceller drivs mig veterligen alltid med växelspänning för att undvika polariseringseffekter.