Någon vet kanske att jag har satt ihop ett kompressorkylningssystem till min dator. Till denna har jag tänkt att bygga så att jag kan frekvensstyra kompressorn. Jag har tänkt mig en el cheapo DA-omvandlare medelst fyra motstånd där det andra har dubbla resistansen som det förra har osv. Kommer inte ihåg vad det heter, men ni vet säkert vad jag menar.
Det jag undrar är om en elmotor kräver polaritetsbyte eller om det räcker med att jag skjutsar mellan 0 till 230V i lämplig frekvens genom lindningen.
Annars behöver jag väl en H-brygga?
Frekvensstyrning av kompressor
Är det en 230v växelströms motor så kan du kanske fasvinkelstyra den, är det en likströms motor så kan du kanske PWM styra den? Enkelt och billigt.
Är den kompressor du tänkt använda detta på byggd för att reglera hastigheten? Om inte och du drar ner varvet så finns det viss risk för dålig smörjning av lagren eftersom oljepumps arragemanget i vanliga kompressorer arbetar med centrifugering.
Är den kompressor du tänkt använda detta på byggd för att reglera hastigheten? Om inte och du drar ner varvet så finns det viss risk för dålig smörjning av lagren eftersom oljepumps arragemanget i vanliga kompressorer arbetar med centrifugering.