Digitalkamera Pris/kvalite

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
danielr112

Re: Digitalkamera Pris/kvalite

Inlägg av danielr112 »

Sedan får man tillägga att många kort man ser är redigerade i efterhand för att få dylika effekter. Jag säger inte att alla är det. Men kan man inte få suddigt bakom ett lejon som är taget på 100 meters håll så är det enkelt att fixa lite suddighet runtomkring med en dator.

edit: tog bort ett inte som satt fel.
Senast redigerad av danielr112 11 augusti 2010, 20:14:32, redigerad totalt 1 gång.
Gimbal

Inlägg av Gimbal »

netrunner skrev:Jag skulle inte rekommendera en kamera utan snarare en bok om hur man fotograferar.
Vet man det så kan man ta snygga bilder med skräpkameror. Vet man inte det har det ingen betydelse hur dyr kamera man har.
En sanning med modifikation, givetvis kan en skicklig fotograf ta bra bilder med en "skräpkamera", men vissa saker går helt enkelt inte att göra med skräp hur skicklig man än är.
choppertony

Inlägg av choppertony »

Naturligtvis så behövs både praktik o teori o troligtvis ett öga för att se vad som kan bli en bild.
Kurser är nog något man skall satsa på... Men om man skall gå på kursen så kan man inte komma med en kompaktkamera om man vill lära sig att fotografera .... Men som sagt visa lite bilder så kanske jag blir övertygad på något annat *L*..... Det var precis det jag skulle komma fram till Gimbal
Nerre

Inlägg av Nerre »

Gimbal skrev: En sanning med modifikation, givetvis kan en skicklig fotograf ta bra bilder med en "skräpkamera", men vissa saker går helt enkelt inte att göra med skräp hur skicklig man än är.
Visst har skräpkameran begränsningar, men är man kunnig inom foto så vet man begränsningarna och anpassar sig.

Jag minns en tråd på Photo.net där en fotograf skrev om när han varit på ett bröllop (som gäst). Det fanns engångskameror utplacerade på borden och på hans bord tyckte de typ "Du som är fotograf får sköta plåtandet". Han tyckte ju inte det var så kul, men ok då, tjatade de så.

Han (och brudparet) blev sen jätteförvånade när alla bilder han hade tagit var riktigt bra, en del t.o.m. bättre än de som den betalda bröllopsfotografen tagit (och alla mycket bättre än de från de andra engångskamerorna).
choppertony

Inlägg av choppertony »

ja men då så......varför köpa dyr systemkamera när man kan köpa en engångskamera.....Tänkte inte alls på det....Fotar man sen genom ett förstoringsglas så får man ju för fan kort skärpdjup...Då var denna tråden löst.
Användarvisningsbild
LHelge
Kontakt:

Inlägg av LHelge »

choppertony skrev:Skall man ta en bild på ett lejon så sitter man inte 40cm ifrån..... Inte jag i alla fall.
Detta lejon fotades från ca 40 cm med en Nikon D40 med ett 18-55 mm kitobjektiv. Skärpedjupet är nästan lite överdrivet kort.
Lejon

Här ser man att skärpedjupet ligger mitt i bilden, det finns oskarpa grejer både framför och bakom motivet. Fotot är taget en Nikon D5000 med ett 18-105 mm kitobjektiv om jag inte minns fel så var det full zoom och f/5.6 i bländare.
Småkryp
choppertony

Inlägg av choppertony »

snygga bilder LHelge!!!
Användarvisningsbild
LHelge
Kontakt:

Inlägg av LHelge »

Mest tur tror jag, lånade syrrans D40 ett par dagar... slutade med att jag gick och köpte mig en egen D5000. Bilden där min katt Bamse står modell är fotad efter en dag som systemkamerafotograf, andra bilden straxt efter att jag köpt mig en egen några dagar senare. Får väl erkänna att jag hade läst på lite på nätet men jag måste säga att jag aldrig riktigt insett hur kul det är att fota förrän jag fick chansen att göra det med en ordentlig kamera.
choppertony

Inlägg av choppertony »

D40 VS D5000 ???

Vilken tycker du e bäst?
Användarvisningsbild
LHelge
Kontakt:

Inlägg av LHelge »

Helt olika generationer, båda tar otroligt bra bilder om man är van med en vanlig kompaktkamera. Om jag säger något galet nu så finns det säkert någon som kan rätta mig men jag tror det är såhär.

D40 tillhör Nikons budgetserie som har utvecklats i steg ungefär
D40 -> D40x -> D60 -> D3000
Där D3000 är den som säljs ny idag.

D5000 är i princip en D90 (som tillhör någon form av mellansegment) i plastigare fodral och med något mindre utbud objektiv.

Nu har jag bara haft min kamera nån vecka och innan det använde jag syrrans några dagar så jag har väl inte så mycket till jämförelse att komma med. Men jag har ju märkt av att det finns lite fler megapixlar i min kamera och att den tar betydligt skarpare bilder i dåligt ljus.
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

med något mindre utbud objektiv
:?

Kan du förklara
choppertony

Inlägg av choppertony »

synd att man inte har pluring löst just nu... finns ju inom räckhåll.
http://www.blocket.se/eslov/Nikon_D5000 ... w=2&last=1

Den ser trevlig ut...
Användarvisningsbild
LHelge
Kontakt:

Inlägg av LHelge »

Man kan använda samma objektiv till D90 och D5000 men den senare har ingen autofokusmotor inbyggd i kameran använder man då ett objektiv som saknar inbyggd autofokusmotor så måste man fokusera manuellt, vilket kan bli lite tröttsamt i längden.

Som jag ser det så kan det vara en bra idé att köpa en D90 om man har flera gamla objektiv utan autofokus sedan tidigare eller har tänkt att köpa begagnade objektiv. Men för min del så spelar det inte så stor roll, för mina behov finns det ett tillräckligt bra utbud av objektiv med inbyggd autofokus.
Användarvisningsbild
sebgus

Inlägg av sebgus »

Tog tag i saken och köpte mig en systemkamera förra veckan. En D3000 blev det, helt ok nybörjarkamera i min mening! Lite "less is more"-känsla över den då den inte är fullproppad med onödiga funktioner. Tyckte DustinHome's kampanj med 18-55mm VR objektiv, väska och minneskort för 4400 kr var ett bra pris.

Lite bilder:

Blomma 1
Blomma 2
Saab 9-5
Hunden
Ängel
Ö
Blommor och humlor 1
Blommor och humlor 2

Räcker åt en amatör!
choppertony

Inlägg av choppertony »

Mycket bra bilder... Du e ju fotograf! Project_X..... Objektet är ju oxå viktigt,,,,, Har hittat ett
mycket viktigt objekt som inte kräver dyr kamera ;) http://www.youtube.com/watch?v=S88Wit5b ... re=channel
Skriv svar