Kompressor AtlasCopco LE-11 startproblem
Kompressor AtlasCopco LE-11 startproblem
Jag har fått problem med kompressorn.
Den har automatisk Y/D-start. Vid start på Y-läget står den bara och brummar, när D-läget klipper i, går den i gång och fungerar utan större missljud.
Jag har mätt på motorplinten med lysdiodspenna när den står och brummar, det verkar vara spänning på alla 6st plintar.
Jag dock osäker om det duger att mäta på det här simpla sättet?
Jag har varit med om liknande fel tidigare, då var det ett lagerhaveri som gjorde att rotorn "fältade".
Den har automatisk Y/D-start. Vid start på Y-läget står den bara och brummar, när D-läget klipper i, går den i gång och fungerar utan större missljud.
Jag har mätt på motorplinten med lysdiodspenna när den står och brummar, det verkar vara spänning på alla 6st plintar.
Jag dock osäker om det duger att mäta på det här simpla sättet?
Jag har varit med om liknande fel tidigare, då var det ett lagerhaveri som gjorde att rotorn "fältade".
Re: Kompressor AtlasCopco LE-11 startproblem
Det kan vara Y-kontaktorn som inte gör kontakt på alla faser.
Du kan inte kolla det med att mäta mot noll eller jord, det blir spänning på båda sidorna av motorn även om inte alla kontakter i kontaktorerna fungerar, den går via motorn.
En strömtång är att föredra så du kan kolla och följa vilka ledningar det går ström i.
Du kan även mäta om det blir spänning mot jord eller noll på Y-kopplingen på Ykontaktorn.
Är allt rätt ska det vara nära noll där i Y-läge.
Mät även spänning över kontakterna i kontaktorerna, är de dragna ska det vara väldigt nära noll.
Du kan inte kolla det med att mäta mot noll eller jord, det blir spänning på båda sidorna av motorn även om inte alla kontakter i kontaktorerna fungerar, den går via motorn.
En strömtång är att föredra så du kan kolla och följa vilka ledningar det går ström i.
Du kan även mäta om det blir spänning mot jord eller noll på Y-kopplingen på Ykontaktorn.
Är allt rätt ska det vara nära noll där i Y-läge.
Mät även spänning över kontakterna i kontaktorerna, är de dragna ska det vara väldigt nära noll.
#Du kan inte kolla det med att mäta mot noll eller jord, det blir spänning på båda sidorna av motorn även om inte alla kontakter i kontaktorerna fungerar, den går via motorn.#
Det var det jag misstänkte.
Jag äger ingen strömtång. Jag får nog ta hit en elektriker som har utrustning.
Det var det jag misstänkte.
Jag äger ingen strömtång. Jag får nog ta hit en elektriker som har utrustning.
Du kan ju fortfarande mäta om det blir nån spänning över kontakterna i kontaktorerna när de är dragna, då det mest troligt är en kontaktor som gett upp.
Prova att bygla en fas åt gången på Y-kontaktorn (lossa matningen på d-kontaktorn först så den inte går i av misstag).
Borde man inte kunna testa att plocka bort en kabel i taget vid motorn, för att se om det blir någon skillnad?
Hade varit bra om kunde utesluta fel på motorn. Frågan är vilka kablar som är till Y-läget?
Hade varit bra om kunde utesluta fel på motorn. Frågan är vilka kablar som är till Y-läget?
Det är inte fel på motorn, då hade den inte gått i D-läge.
Nja, jag hade det problemet tidigare.
Rotorn fältade, och därför orkade den inte snurra på Y-läge, där den är betydligt svagare än D-läge.
Rotorn fältade, och därför orkade den inte snurra på Y-läge, där den är betydligt svagare än D-läge.
Mätte med strömtång på motorn, och en fas var borta.
Visade sig vara en lös kabel på en kontaktor.
Visade sig vara en lös kabel på en kontaktor.