Dubbelsidiga kretskort
- Klas-Kenny
Dubbelsidiga kretskort
Jag skissar lite på en pcb, men blir inte riktigt klok på hur det fungerar med dubbelsidiga kort, hur får man kontakt mellan de båda lagrena? På "riktiga" kort har de ju någon genomgående plätering eller liknande för att foga ihop de olika lagerna, men hur fungerar det när man gör egna kort?
Tänkte leta efter någon här på forumet som kan göra kort åt mig, men vad jag vet är det ingen som har "proffsutrustning", och skulle någon ha det antar jag att det kostar multum. (Jag ska bara göra ett par kort, modell liten)
Så hur ska jag rita pcb'erna för största sannolikhet att någon på forumet kan göra kort åt mig, till bra pris?
Tänkte leta efter någon här på forumet som kan göra kort åt mig, men vad jag vet är det ingen som har "proffsutrustning", och skulle någon ha det antar jag att det kostar multum. (Jag ska bara göra ett par kort, modell liten)
Så hur ska jag rita pcb'erna för största sannolikhet att någon på forumet kan göra kort åt mig, till bra pris?
-
danielr112
Re: Dubbelsidiga kretskort
Om du gör egna modell enkel så bara ta en tråd i ett hål och lödd på båda sidor. enklare kan det inte bli.
- Klas-Kenny
Tänkte med på det, men känns som att man (läs någon) borde kommit på något bättre sätt, då det inte verkar vara helt ovanligt med egentillverkade dubbelsidiga kort 
Finns faktiskt ett enklare/(bättre?) sätt. Om man har typ labbtråd (en tjock ledare, inga trådar) så kan man stoppa igenom, klippa nån mm upp och hammra dom, typ som nitar. Mycket snabbare än att löda.
-
danielr112
bättre vette fasen. då får du sätta vanliga nitar. en tråd kommer aldrig hålla där. det kommer korodera förr eller senare.
- Klas-Kenny
Låter intressant, men jag tycker det känns som att det ganska lätt borde kunna bli fel, typ glappkontakt eller att man rent av har sönder kopparlaminatet?
Glappkontakt borde man dock kunna försäkra sig mot ganska enkelt genom att löda också, tar ju inte lång tid att gå över kortet och bara lägga lite tenn över dessa punkter
Edit: Finns det inte några små nitar att köpa, som man sätter igenom hålet och slår på ena sidan?
Typ ett litet rör med diameter på kanske 0,8mm med flat kant på ena sidan?
Glappkontakt borde man dock kunna försäkra sig mot ganska enkelt genom att löda också, tar ju inte lång tid att gå över kortet och bara lägga lite tenn över dessa punkter
Edit: Finns det inte några små nitar att köpa, som man sätter igenom hålet och slår på ena sidan?
Typ ett litet rör med diameter på kanske 0,8mm med flat kant på ena sidan?
Jag brukar borra med 0.8mm och stoppar sen i en liten kabel som är nästan lika tjock, klipper av den så knappt 1mm sticker ut på vardera sida, tycker sen ihop kabelbiten med en passande tång, det blir som en nit ungefär. Sist putsar jag ner den med lite sandpapper (om det behövs) och löder sen fast den. Det gör att den får bra kontakt, låg profil och liten diameter, inga problem att sätta dessa under vissa ic-kretsar m.m.
Inget man vill göra med flera hundra med ett tiotal fungerar det bra med, när man fått in snittsen tar det inte lång tid att pressa fast den, löder göra man när man löder resten av komponenterna.
Nitar finns att köpa, men det är inte enklare än det sätt jag använder, dessutom kostar de pengar och kräver speciell tång (de jag kollade på). De kanske tom behövs lödas för att säkerställa god kontakt under längre tid, vet ej.
Inget man vill göra med flera hundra med ett tiotal fungerar det bra med, när man fått in snittsen tar det inte lång tid att pressa fast den, löder göra man när man löder resten av komponenterna.
Nitar finns att köpa, men det är inte enklare än det sätt jag använder, dessutom kostar de pengar och kräver speciell tång (de jag kollade på). De kanske tom behövs lödas för att säkerställa god kontakt under längre tid, vet ej.
- Klas-Kenny
Borde det inte lätt bli att man bara böjer tråden istället för att "mosa" den?
Låter som en bra grej annars, vanlig lackad koppartråd bör väl inte vara några problem? Det är ju lätt att hitta i rätt tjocklek så (tror till och med jag har 0,8mm liggande), och lacken är väl inga problem eftersom man som sagt "mosar" änden och sedan löder över?
Låter som en bra grej annars, vanlig lackad koppartråd bör väl inte vara några problem? Det är ju lätt att hitta i rätt tjocklek så (tror till och med jag har 0,8mm liggande), och lacken är väl inga problem eftersom man som sagt "mosar" änden och sedan löder över?
- tecno
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Rita på ett sådan sätt att du utnyttjar komponent ben till 'genomföringen', givetvis ställer det krav på hur komponenten ser ut. Detta för att minimera tråd förbindning som iofs fungerar utmärkt, tång till detta finna och den brukar kallas lax stjärt tång som klämmer tråden till foremen av ... just det ... laxstjärt.
- Klas-Kenny
Lite svårt att utnyttja komponentbenen till detta på ytmonterat?
Möjligen någon elyt som kommer bli hålmonterad, men inte mycket mer
Edit: Ska kika efter en sådan tång, borde finnas på Elfa?
Möjligen någon elyt som kommer bli hålmonterad, men inte mycket mer
Edit: Ska kika efter en sådan tång, borde finnas på Elfa?
Nej kabeln är så kort och mjuk att den inte kan böjas utan mosas och trycks ut istället. Jag brukar använda kabel/ledare från diverse komponenter man klippt av, brukar alltid ligga nånstans. Lackad koppartråd är nog inte bra idé.
Kolla det här inlägget, där har jag gjort så. Har däremot inte tryck fast så hårt eller slipat ner dem på det kortet. Enbart vior till heltäckande jordplan på botten.
http://elektronikforumet.com/forum/view ... 71#p515884
Såklart får man vara lite smart vid routningen, men jag använder nästan enbart ytmonterat förutom möjligen lite skruvterminaler och nån kondensator ibland, men dessa är lite svår att löda på bägge sidor så då faller det ändå.
Kolla det här inlägget, där har jag gjort så. Har däremot inte tryck fast så hårt eller slipat ner dem på det kortet. Enbart vior till heltäckande jordplan på botten.
http://elektronikforumet.com/forum/view ... 71#p515884
Såklart får man vara lite smart vid routningen, men jag använder nästan enbart ytmonterat förutom möjligen lite skruvterminaler och nån kondensator ibland, men dessa är lite svår att löda på bägge sidor så då faller det ändå.
- Klas-Kenny
Det där såg ju helt okej ut!
Borde kunna bli snyggare när man har lödöar där de är med, på din bild har tennet flutit ut en bra bit?
En vanlig polygrip eller liknande borde fungera bra att klämma med?
Nu blir det till att fortsätta caddandet, vart rädd att jag skulle bli tvungen att lösa det på bara en sida, vilket skulle bli ganska svårt, speciellt med tanke på mitt begränsade utrymme
Edit: Förresten så borde det finnas ganska passande koppartrådar i vanliga flertrådiga elkablar för t.ex el-installationer?
Får bli till att plocka fram skjutmåttet och rota lite i gömmorna 
Borde kunna bli snyggare när man har lödöar där de är med, på din bild har tennet flutit ut en bra bit?
En vanlig polygrip eller liknande borde fungera bra att klämma med?
Nu blir det till att fortsätta caddandet, vart rädd att jag skulle bli tvungen att lösa det på bara en sida, vilket skulle bli ganska svårt, speciellt med tanke på mitt begränsade utrymme
Edit: Förresten så borde det finnas ganska passande koppartrådar i vanliga flertrådiga elkablar för t.ex el-installationer?
Det är ju två jordplan som kopplats samman så några lödöar/paddar behövs inte, tror inte det ser speciellt annorlunda ut, nästan bättre man pläterar/tennar hela kortet istället då.
- Klas-Kenny
Jag undrade faktiskt samma sak för ett tag sen, och av ren nyfikenhet googlade jag upp denna sida:
http://www.colinmackenzie.net/index.php ... b&Itemid=6
Det verkar ju vara ett kul experiment med hyffsade resultat, men det känns lite mer meckigt och tidskrävande än metoden ovan.
Vad jag förstår så maskerar han kortet efter etsning, borrar hålen och lägger det på ett hemmagjort vakumbord. Därefter appliceras någon form av ledande färg som sugs ned i hålen. Ganska smart egentligen...
http://www.colinmackenzie.net/index.php ... b&Itemid=6
Det verkar ju vara ett kul experiment med hyffsade resultat, men det känns lite mer meckigt och tidskrävande än metoden ovan.
Vad jag förstår så maskerar han kortet efter etsning, borrar hålen och lägger det på ett hemmagjort vakumbord. Därefter appliceras någon form av ledande färg som sugs ned i hålen. Ganska smart egentligen...