Köra en vanlig laptop nätdel på 12v?
Köra en vanlig laptop nätdel på 12v?
Såg att det finns att köpa en nätdel med både 100-250Vac och 12Vdc ingång, hur har dom fixat det?
Alla nätdelar jag sett har alltid börjat med säkring - filter - likriktning - filter och så en transistor för att hacka upp i en högre takt än 50Hz.
Spänningen på primär dc ligger alltid på minst 300V.'
Finns det nåt trick att lyckas fixa detta med bara 12V, kan man bygga om en orginal till 12V drift?
Behöver detta för att köra en laptop (ibm 600) med navprogram i min segelbåt.
Ska lägga en fråga i köp/sälj tråden
wiklis
Alla nätdelar jag sett har alltid börjat med säkring - filter - likriktning - filter och så en transistor för att hacka upp i en högre takt än 50Hz.
Spänningen på primär dc ligger alltid på minst 300V.'
Finns det nåt trick att lyckas fixa detta med bara 12V, kan man bygga om en orginal till 12V drift?
Behöver detta för att köra en laptop (ibm 600) med navprogram i min segelbåt.
Ska lägga en fråga i köp/sälj tråden
wiklis
- prototypen
Re: Köra en vanlig laptop nätdel på 12v?
Det är inte så att den faktiskt fungerar även på 12V? De interna batterierna brukar inte ha så hög spänning, min dell har ett 11.1V batteri. Dell:en känner av vilken typ av nätdel som är ansluten mha ett 1-wire minne som talar om spänning effekt mm. Om man ansluter en "pirat" nätadapter så laddas inte batteriet.
OT: rehnmaak/ Min Dell Inspiron 1100 ser den batterieliminator jag länkade till som att datorn är ansluten till 240V nätet via sin egen translator och klarar att ladda en batteriet från tomt till fullt, så länge bilen går, annars tar det ~10 minuter att helt töma bilens batteri.
Jag vet inte hur det är med de gamla adaptrarna. De nya med rund kontakt har 1-wire minne anslutet till mittpinnen. Jag råkade ut för att minnet pajjade i min adapter och då sa datorn att den inte kände igen nätadaptern och då stängde den av batteriladdningen.
Det är en gamal dator och den har ingen intelligens på strömingången.
Den behöver minst 13.8V för att acceptera en laddare.
Testade med att ansluta direkt till bilen och när jag höll 3-4 tusen varv plingade den till och tog laddning.
Tyvärr så ska burken ju vara i en segelbåt...
wiklis
Den behöver minst 13.8V för att acceptera en laddare.
Testade med att ansluta direkt till bilen och när jag höll 3-4 tusen varv plingade den till och tog laddning.
Tyvärr så ska burken ju vara i en segelbåt...
wiklis
Min laptop har ett "flygplansläge" där den startar och fungerar på 12V via exerna strömkontakten, men inte laddar batteriet. Men det låter ju som att du testat med lägre spänning också. Och sådan här laptop har faktiskt också varit på segelbåt och agerat GPS-navigator. 
- prototypen
Jag har hjälpt en båtägare och den laptopen fungerade alldeles utmärkt på 12 V, varför ska man ladda batteriet med batteri?
Räcker det inte med att den är batteridriven från 12V
När man kliver ombord får man se till att toppen är laddad och sedan i huvudsak köra på 12V
Protte
Räcker det inte med att den är batteridriven från 12V
När man kliver ombord får man se till att toppen är laddad och sedan i huvudsak köra på 12V
Protte
Har kollat nu och så här är det med min ThinkPad 600.
Vid 12 volt - Ingen reaktion
Vid 13 volt - Batteriet laddas, datorn känns inte vid nätdelen.
Vid 14 volt - Datorn tycker att den har fått en laddare.
Finns det nåt enkelt sätt att höja batteriets 12 volt till 14?
wiklis
Vid 12 volt - Ingen reaktion
Vid 13 volt - Batteriet laddas, datorn känns inte vid nätdelen.
Vid 14 volt - Datorn tycker att den har fått en laddare.
Finns det nåt enkelt sätt att höja batteriets 12 volt till 14?
wiklis
En switchad nätdel idag har oftast en PFC-krets först. Den fungerar i princip som en step-up-regulator, och det gör att man får en konstant DC-spänning in till switchen sen, oavsett om man matar med 100 V eller 240 V. (Inspänningen likriktas alltså och switchas sen upp till 300 VDC, primärsyftet är att korrigera effektfaktorn.)
Det är nog inte särskilt svårt att göra en PFC som klarar så låga spänningar som 12 VDC (jag har i alla fall sett en nätdel som var specad 24-240 V DC-400 Hz, visserligen var den inbyggd i en produkt men den fungerade ju inte annorlunda för det).
Det är nog inte särskilt svårt att göra en PFC som klarar så låga spänningar som 12 VDC (jag har i alla fall sett en nätdel som var specad 24-240 V DC-400 Hz, visserligen var den inbyggd i en produkt men den fungerade ju inte annorlunda för det).
En helt vanlig switchad step-up regulator klarar biffen enkelt. National Semi. har ju deras "Simple Switcher"-familj där det finns modeller som enkelt klarar detta.
Nerre: En PFC-koppling är förvisso en step-up koppling men den är designat att fungera med pulserande DC som input varför den inte riktigt är grejen till detta.
Nerre: En PFC-koppling är förvisso en step-up koppling men den är designat att fungera med pulserande DC som input varför den inte riktigt är grejen till detta.
Den nätdelen som klarade 24-240 V DC-400 Hz såg inte särskilt annorlunda ut än andra nätdelar jag sett.