4 vs 8 ohms högtalare??, AMP32-PS.
4 vs 8 ohms högtalare??, AMP32-PS.
Jag undrar om det gör stor skillnad i max volym ut med en 4 respektive 8 ohms högtalare? Kan väldigt lite om hur högtalare fungerar och googlingen ger mig inget definitivt svar även om den vägled mig till att förstå att en 4Ohms högtalare är mer tungdriven ( logiskt ) Men inte säkert ger mer ljud, men är det då troligt att den gör det i vissa fall? Rent mattematiskt så tänker jag mig att 12V / 4Ohm = 3 A och 12V / 8 Ohm = 1,5 A och då har jag ju 36W vid 4 Ohm och bara 18 W vid 8 Ohm, men gör detta någon skillnad på ljudvolymen?
Har en uppsättning idag med en 8ohms högtalare som max klarar 18W på en AMP32-PS där jag har byglat båda högtalar kanalerna, jag måste ha ganska låg input till förstärkaren för att inte högtalaren ska gå över det den klarar så det finns ju helt klart mer effekt att skicka in till högtalaren, så nu funderar jag på om jag skall byta den till en 4Ohms högtalare med lämpligt värde eller en 8 Ohm på ca 30W RMS, Målet är att kunna spela med högre ljudvolym, ljudets kvalitet är högst sekundärt..
//Nole.
Har en uppsättning idag med en 8ohms högtalare som max klarar 18W på en AMP32-PS där jag har byglat båda högtalar kanalerna, jag måste ha ganska låg input till förstärkaren för att inte högtalaren ska gå över det den klarar så det finns ju helt klart mer effekt att skicka in till högtalaren, så nu funderar jag på om jag skall byta den till en 4Ohms högtalare med lämpligt värde eller en 8 Ohm på ca 30W RMS, Målet är att kunna spela med högre ljudvolym, ljudets kvalitet är högst sekundärt..
//Nole.
Re: 4 vs 8 ohms högtalare??, AMP32-PS.
Du får ju ut mer effekt av förstärkaren vid 4Ω, så absolut.
Men för ljudnivå så är det känslighet på högtalarna som spelar stor roll med.
Men för ljudnivå så är det känslighet på högtalarna som spelar stor roll med.
10-dubbla uteffekten för upplevd dubbla ljudnivån.
går man från 8 Ohm till 4 Ohm och slutsteget klarar detta (samma spänningsving men dubbel ström) och högtalarna ha samma känslighet i dB/Watt så är förändringen 3 dB - märkbart om man lyssnar noga men ingen skulle märka den volymökningen i partyvimlet...
skall man spela högt så är det viktigt med högtalare med hög känslighet - viktigare än att skaffa fetare slutsteg till befintliga ganska okänsliga högtalare.
går man från 8 Ohm till 4 Ohm och slutsteget klarar detta (samma spänningsving men dubbel ström) och högtalarna ha samma känslighet i dB/Watt så är förändringen 3 dB - märkbart om man lyssnar noga men ingen skulle märka den volymökningen i partyvimlet...
skall man spela högt så är det viktigt med högtalare med hög känslighet - viktigare än att skaffa fetare slutsteg till befintliga ganska okänsliga högtalare.
Men alla förstärkare är väl inte lämpade för 4Ω högtalare?
-
Mindmapper
Läser man databladet så ser man att det inte är något problem.
2x25W @ 4Ω, 10% THD+N
2x14W @ 8Ω, 10.0% THD+N
High Efficiency:
88% @ 13.5W 8Ω
81% @ 25W 4Ω
Sedan hur mycket högre det upplevs är en annan sak.
Som xxargs skrev vill du ha högre ljud, skaffa lättdrivna (känsligare) högtalare, när du ändå ska köpa nya titta på hur känsligheten på högtalarna och köp de som är mest känsliga. Det betyder mycket mera än eventuell impedans på högtalarna.
2x25W @ 4Ω, 10% THD+N
2x14W @ 8Ω, 10.0% THD+N
High Efficiency:
88% @ 13.5W 8Ω
81% @ 25W 4Ω
Sedan hur mycket högre det upplevs är en annan sak.
Som xxargs skrev vill du ha högre ljud, skaffa lättdrivna (känsligare) högtalare, när du ändå ska köpa nya titta på hur känsligheten på högtalarna och köp de som är mest känsliga. Det betyder mycket mera än eventuell impedans på högtalarna.
För oss som inte är högtalarexperter kanske någon kunnig vill förklara.
Hur mäter man en högtalares känslighet?
Och vilket värde skall en känslig högtalare ha?
Är detta uppgifter som anges av säljaren?
Finns det något exempel att jämföra med, t.ex. en köksradio, en bilstereo, en ordinär stereoanläggning, en PA-anläggning...?
Hur jämför man olika högtalare?
Hur mycket betyder lådan som elementen monteras i?
Många frågor, men eliten verkar ju hålla till här på detta forum.
Edit: Jag vill minnas någon artikel i Allt om Elektronik för många år sedan, där talade man om just en högtalares känslighet. Om man hade en högtalare med hög känslighet/verkningsgrad så räckte det med 3W (tre watt) för att få bra/högt ljud i en hemstereo. Så om jag minns rätt är känsligheten (eller kanske verkningsgraden) en ganska viktig faktor om man vill ha högt ljud. Artikeln innehöll något om elektrostatisk högtalare tror jag, såna hör man inte ofta om.
Hur mäter man en högtalares känslighet?
Och vilket värde skall en känslig högtalare ha?
Är detta uppgifter som anges av säljaren?
Finns det något exempel att jämföra med, t.ex. en köksradio, en bilstereo, en ordinär stereoanläggning, en PA-anläggning...?
Hur jämför man olika högtalare?
Hur mycket betyder lådan som elementen monteras i?
Många frågor, men eliten verkar ju hålla till här på detta forum.
Edit: Jag vill minnas någon artikel i Allt om Elektronik för många år sedan, där talade man om just en högtalares känslighet. Om man hade en högtalare med hög känslighet/verkningsgrad så räckte det med 3W (tre watt) för att få bra/högt ljud i en hemstereo. Så om jag minns rätt är känsligheten (eller kanske verkningsgraden) en ganska viktig faktor om man vill ha högt ljud. Artikeln innehöll något om elektrostatisk högtalare tror jag, såna hör man inte ofta om.
-
Mindmapper
-
danielr112
Ofta mäts känsligeheten i antal db mätt vid 1 meter ifrån med 1 watts ineffekt. Kan skilja allt ifrån 83db till 105db beroende på elemente. och det är stooors skillnad