LED-drivare, 3W, styrning via PIC.
-
LED-drivare, 3W, styrning via PIC.
Tänkte bygga en LED-drivare som ska styras med hjälp av en PIC.
LEDen som ska styras är en Luxeon Star 3W, 700 mA från Kjell & Company http://www.kjell.com/?item=90600&path=2 ... ,294000000
LEDen kommer att användas till ett fläktstroboskop, så den kommer endast att lysa i 40µs ca 20 gånger i sekunden.
Då jag har ett par 7805 spänningsregulatorer tänkte jag använda mig av en sådan.
http://www.st.com/stonline/books/pdf/docs/2143.pdf
I databladet fanns scheman för både strömregulator och logik-styrning;
Figure 13. Current regulator
Figure 28. Remote shutdown
Jag kombinerade dessa och det är här jag behöver hjälp, kommer kretsen fungera som jag vill över huvud taget? Vad för transistorer bör jag använda? Värden på R1-R3? Hur beräknas strömmen Id? Hur noga är det med kondensatorerna?
Tack på förhand!
LEDen som ska styras är en Luxeon Star 3W, 700 mA från Kjell & Company http://www.kjell.com/?item=90600&path=2 ... ,294000000
LEDen kommer att användas till ett fläktstroboskop, så den kommer endast att lysa i 40µs ca 20 gånger i sekunden.
Då jag har ett par 7805 spänningsregulatorer tänkte jag använda mig av en sådan.
http://www.st.com/stonline/books/pdf/docs/2143.pdf
I databladet fanns scheman för både strömregulator och logik-styrning;
Figure 13. Current regulator
Figure 28. Remote shutdown
Jag kombinerade dessa och det är här jag behöver hjälp, kommer kretsen fungera som jag vill över huvud taget? Vad för transistorer bör jag använda? Värden på R1-R3? Hur beräknas strömmen Id? Hur noga är det med kondensatorerna?
Tack på förhand!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: LED-drivare, 3W, styrning via PIC.
Välkommen till forumet.
Om spänningskällan och lysdioden inte kommer att variera i volt och antal, så har du valt ett väldigt komplicerat sätt att "elda-upp" den effekt som inte lysdioden ska ha.
Det är mycket enklare att använda bara 1 transistor och 2 motstånd.
Du behöver en NPN-transistor av mellan-storlek. LOAD är din lysdiod. Motståndet till vänster är på 1K ohm.

Läs mer om transistorer här: http://www.kpsec.freeuk.com/trancirc.htm
För att beräkna motståndet till din lysdiod använder du denna guide: http://led.linear1.org/1led.wiz
Om spänningskällan och lysdioden inte kommer att variera i volt och antal, så har du valt ett väldigt komplicerat sätt att "elda-upp" den effekt som inte lysdioden ska ha.
Det är mycket enklare att använda bara 1 transistor och 2 motstånd.
Du behöver en NPN-transistor av mellan-storlek. LOAD är din lysdiod. Motståndet till vänster är på 1K ohm.

Läs mer om transistorer här: http://www.kpsec.freeuk.com/trancirc.htm
För att beräkna motståndet till din lysdiod använder du denna guide: http://led.linear1.org/1led.wiz
-
Ok, ska se efter lite senare, tack!
Återkommer om det blir några nya frågor.
EDIT: "2 motstånd"? Jag ser bara ett i bilden? Menar du alltså ett ström-begränsningsmotstånd? Då inbakat i "LOAD"?
Tack åter igen.
Återkommer om det blir några nya frågor.
EDIT: "2 motstånd"? Jag ser bara ett i bilden? Menar du alltså ett ström-begränsningsmotstånd? Då inbakat i "LOAD"?
Tack åter igen.
- Swech
- EF Sponsor
- Kontakt:
Det är inget fel på den första lösningen. Den är mer repeterbar än en resistorlösning samt
ger samma ström i princip oavsett vad du har för framspänningsfall på lysdioden.
Över R har du 5V. Du önskar att kretsen skall lämna 700mA
R = 5 /700mA = 7.1 Ohm
Notera att effekten i detta motstånd blir hög. 5*5 / 7.1 = 3.5W
RL är din 3W lysdiod
Kör man på lösningen med 5V , motstånd samt lysdiod så får man vid
t.ex. 2V över dioden 3V över motstånd -> 3/700mA = 4.3 ohm
Men är spänningsfallet istället endast 1.9V så får du 3.1/4.3 = 720mA
Det är alltså en känsligare koppling, dock inte alls lika komplicerad.
Med 7805 så får du ingen strömvariation vid 1.9V kontra 2.0V spänningsfall över lysdioden.
Klart bäst är att ta en färdig lysdiodsdrivare. Dessa är anpassade för jobbet
Swech
ger samma ström i princip oavsett vad du har för framspänningsfall på lysdioden.
Över R har du 5V. Du önskar att kretsen skall lämna 700mA
R = 5 /700mA = 7.1 Ohm
Notera att effekten i detta motstånd blir hög. 5*5 / 7.1 = 3.5W
RL är din 3W lysdiod
Kör man på lösningen med 5V , motstånd samt lysdiod så får man vid
t.ex. 2V över dioden 3V över motstånd -> 3/700mA = 4.3 ohm
Men är spänningsfallet istället endast 1.9V så får du 3.1/4.3 = 720mA
Det är alltså en känsligare koppling, dock inte alls lika komplicerad.
Med 7805 så får du ingen strömvariation vid 1.9V kontra 2.0V spänningsfall över lysdioden.
Klart bäst är att ta en färdig lysdiodsdrivare. Dessa är anpassade för jobbet
Swech
-
Tack Swech, då blir det nog till att pröva den lösningen endå.
Strömregulatordelen av mitt schema är jag nu på det klara med, men hur ska jag nu välja Q1 och Q2 samt R1-R3? Läste en del på netrunners länk och kollade på lite olika transistorer men har svårt att hitta en transistor som klarar 700mA samtidigt som strömmen till basen inte är så hög (dvs hög strömförstärkningsfaktor)
PICen jag använder mig av är en PIC12F683, varje pin kan ge ut 25mA. Är det föresten möjligt att parallellkoppla pinnar på en PIC när de används som output för att öka den möjliga utströmmen? Jag har nämligen 3 oanvända pinnar i det projekt jag håller på med!
En färdig lysdiodsdrivare är ju också ett alternativ, finns det sådana med logikstyrning till ett rimligt pris? Om inte känns det lika bra att bygga en egen.
Strömregulatordelen av mitt schema är jag nu på det klara med, men hur ska jag nu välja Q1 och Q2 samt R1-R3? Läste en del på netrunners länk och kollade på lite olika transistorer men har svårt att hitta en transistor som klarar 700mA samtidigt som strömmen till basen inte är så hög (dvs hög strömförstärkningsfaktor)
PICen jag använder mig av är en PIC12F683, varje pin kan ge ut 25mA. Är det föresten möjligt att parallellkoppla pinnar på en PIC när de används som output för att öka den möjliga utströmmen? Jag har nämligen 3 oanvända pinnar i det projekt jag håller på med!
En färdig lysdiodsdrivare är ju också ett alternativ, finns det sådana med logikstyrning till ett rimligt pris? Om inte känns det lika bra att bygga en egen.
- Swech
- EF Sponsor
- Kontakt:
Det går att förenkla den delen.
1. Strunta i Q1, R1 och R2
2. Koppla Vi direkt till din 7805 regulator
3. R3 och Q2 behåller vi men vi flyttar på dem. (och så byter vi eventuellt Q2 till en darlington)
4. Istället för att koppla din led direkt till jord så kopplar du den till Kollektorn på Q2. Emitter på Q2 till jord
Bas på Q2 via ett motstånd (R3) till din PIC.
Det går att sätta en darlington transistor, så behöver du inte oroa dig för att PIC inte kan driva så mycket.
En darlington består av 2 transistorer...
http://swechtrading.se/zencart/index.ph ... cts_id=458
Den här BD679 kränger jag, men det går bra med vilken likvärdig som helst.
Kör du med en darlington så kan du ha (R3) 470R till 1k till basen från din PIC.
Swech
1. Strunta i Q1, R1 och R2
2. Koppla Vi direkt till din 7805 regulator
3. R3 och Q2 behåller vi men vi flyttar på dem. (och så byter vi eventuellt Q2 till en darlington)
4. Istället för att koppla din led direkt till jord så kopplar du den till Kollektorn på Q2. Emitter på Q2 till jord
Bas på Q2 via ett motstånd (R3) till din PIC.
Det går att sätta en darlington transistor, så behöver du inte oroa dig för att PIC inte kan driva så mycket.
En darlington består av 2 transistorer...
http://swechtrading.se/zencart/index.ph ... cts_id=458
Den här BD679 kränger jag, men det går bra med vilken likvärdig som helst.
Kör du med en darlington så kan du ha (R3) 470R till 1k till basen från din PIC.
Swech
-
Tack återigen, har jag förstått rätt menar du såhär:

Angående transistorn, fanns inget datablad på sin site men jag antar att det är densamma som denna?
ELFA-länk (Artikelnummer: 71-000-67)
På data-bladet står det: "Base current 0.1A", detta klarar ju inte en pinne på PICen? Om det går att parallellkoppla 4 pinnar skulle det ju dock räcka, funkar det?
Angående kondensatorerna, kan jag byta ut båda två mot två stycken 220nF kondensatorer istället? Det fungerade utmärkt till en vanlig spänningsregulator men nu när ut-strömmen kommer att oscillera och jag saknar kunskapen kan jag inte annat än gissa att det fungerar då frekvensen är så låg?
Tack för all hjälp, köp av transistor hamnar dock troligen hos elfa då jag nyligen beställt från dig och att frakta en transistor känns lite onödigt, tur att man har elfas central-lager på bekvämt bil-avstånd!
Angående transistorn, fanns inget datablad på sin site men jag antar att det är densamma som denna?
ELFA-länk (Artikelnummer: 71-000-67)
På data-bladet står det: "Base current 0.1A", detta klarar ju inte en pinne på PICen? Om det går att parallellkoppla 4 pinnar skulle det ju dock räcka, funkar det?
Angående kondensatorerna, kan jag byta ut båda två mot två stycken 220nF kondensatorer istället? Det fungerade utmärkt till en vanlig spänningsregulator men nu när ut-strömmen kommer att oscillera och jag saknar kunskapen kan jag inte annat än gissa att det fungerar då frekvensen är så låg?
Tack för all hjälp, köp av transistor hamnar dock troligen hos elfa då jag nyligen beställt från dig och att frakta en transistor känns lite onödigt, tur att man har elfas central-lager på bekvämt bil-avstånd!

- Swech
- EF Sponsor
- Kontakt:
Du har läst på absolut max rating...
for BD677, BD678,
BD679, BD680, BD681,
BD682
IC = 1.5 A IB = 30 mA
Det räcker med 20 - 30mA. M.a.o 1 pinne räcker. Det är inte så lyckat att koppla ihop flera pinnar
för om det blir fel i programmet så att några utgångar är 1 och några är 0 så blir det ju kortis....
Swech
for BD677, BD678,
BD679, BD680, BD681,
BD682
IC = 1.5 A IB = 30 mA
Det räcker med 20 - 30mA. M.a.o 1 pinne räcker. Det är inte så lyckat att koppla ihop flera pinnar
för om det blir fel i programmet så att några utgångar är 1 och några är 0 så blir det ju kortis....
Swech
Det rekommenderas inte, även om det säkert kan fungera så *kan* det bli en massa konstigheter om man inte gör rätt med avkopplingen på 78xx.ooptimerad skrev: Angående kondensatorerna, kan jag byta ut båda två mot två stycken 220nF kondensatorer istället? Det fungerade utmärkt till en vanlig spänningsregulator men nu när ut-strömmen kommer att oscillera och jag saknar kunskapen kan jag inte annat än gissa att det fungerar då frekvensen är så låg?
Av vem rekommenderas det inte?
Databladet ovan (och många andra för 7805) säger "A 0.33 µF or larger" och "Required if regulator is locate an appreciable distance from power supply filter" för in kondensatorn och för ut "Although no output capacitor is need for stability, it does improve transient response."
Jag har använt allt ifrån 100nF på in och ut upp till några hundra uF för in eller så och har aldrig haft några problem med 78xx-serien.
Databladet ovan (och många andra för 7805) säger "A 0.33 µF or larger" och "Required if regulator is locate an appreciable distance from power supply filter" för in kondensatorn och för ut "Although no output capacitor is need for stability, it does improve transient response."
Jag har använt allt ifrån 100nF på in och ut upp till några hundra uF för in eller så och har aldrig haft några problem med 78xx-serien.
-
Swech: Ok, får pröva med en pinne då.
Borre: 220nF är ju dock mindre än 0.33µF, dock har jag även 470nF kondensatorer hemma så dessa kanske är bättre lämpade?
Tack för alla svar.
Borre: 220nF är ju dock mindre än 0.33µF, dock har jag även 470nF kondensatorer hemma så dessa kanske är bättre lämpade?
Tack för alla svar.
Aha jag läste det som att du skulle ersätta 330nF med två 220nF. Men ja antingen det eller en 470nF bör fungera fint.
-
Jo det var dåligt formulerat av mig, då prövar jag med 470nF! Tack för hjälpen.
Här är en enkel snabb och stabil strömgenerator som fungerar med ner till 0.7 volt spänningsfall. En vit diod kan drivas från 5 volt.
Strömmen blir ungefär 0.7*R
Strömmen blir ungefär 0.7*R
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.