STK500 glömmer den ändrade spänningsinställningen

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
laje

STK500 glömmer den ändrade spänningsinställningen

Inlägg av laje »

Första posten även om jag har varit registrerad ett tag.

Jag håller på med lite programmering av microcontroller (AVR ATMEGA88).

Har dock fått ett stort problem nu. Jag vill använda kretsar som RTC-klocka (M41T81), FRAM-minne (FM25L256) m.fl. och dessa skall ha en matnings-spänning av 3,3V. Jag har även en display DOGM163L för att kunna se resultatet och även kunna debugga m.m.

Använder mig av AVR Studio och en STK500.

Med tanke på vilken matningsspänning kretsarna ovan skall ha ändrar jag matningsspänningen från 5 V till 3,3 V i
fliken HW Settings när jag kommunicerar med STK500 och trycker på write.
Nu ändrar sig mycket riktigt spänningen från 5 V till 3,3 V.

Problemet är att när jag stänger av spänningen till STK500 och sedan sätter på den igen finns det en stor risk (30% kanske) att spänningen återigen är 5 V.

versionen på AVR Studio är 4.18 Build 700

och på STK500 Hardware Revision: 0x02
Firmware Version: 0x020a

Det verkar som att jag inte är ensam om detta.

http://www.avrfreaks.net/index.php?name ... c&p=730272

Är det någon annan som har upplevt detta problem och kanske har en lösning?

/Laje
sodjan
EF Sponsor

Re: STK500 glömmer den ändrade spänningsinställningen

Inlägg av sodjan »

Tvåden på AVR forumet är ju bara ett par dagar gammal, och
hade det funnits en lösning så är jag övertygad att någon av de
som deltar i den trådan hade hittat den. Det ser ju ut som ett
en del har samma problem, en del andra har det inte, men det
finns ingen förklaring eller lösning på det. Om detta är ett stort
problem (man riskerar att förstöra något) så hade jag nog
bytt programmerare...
ds77

Inlägg av ds77 »

Använder du STK500:an bara som programmerare eller sitter din AVR där?
laje

Inlägg av laje »

Hej

ATMEGA88:an sitter på STK500:an.
Just nu har jag bara en display på ett kopplingsdäck externt som jag labbar med.

Vet inte om jag har fått tag i ett måndagsexemplar av STK500. Jag tycker inte att jag själv gör något fel
men jag har lärt mig att vara ödmjuk när det gäller mikrocontrollers...

Som det är nu fungerar det inte. Eftersom jag för ett tag sedan köpte ett protoboard från Olimex där jag nu ser att man kan ställa in 3,3 volt med en bygel får jag köra med denna istället och använda STK500:an som enbart programmerare.
(Vad jag har läst i dokumentationen och förhoppningsvis förstått räcker det att öppna upp bygeln för VTARGET så att målsystemet inte får sin spänning från STK500:an. Frågan är dock då vilken spänningsnivå övriga programmeringssignaler har. Skulle dessa ha 5 V så finns det nog en risk att detta inte fungerar i alla fall. Får läsa på mer om detta.)

Får ändå hoppas att det fungerar bättre med Olimex-kortet. Förhoppningsvis kan det ursprungliga problemet åtgärdas snart.

STK500 har fått bra kritik annars och det är synd om man inte skulle kunna använda den som det är tänkt. Jag vet inte hur vanligt det är att man använder 3,3V som matningsspänning men tycker eftersom många kretsar använder denna spänning att det borde vara fler som har fått detta problem.

(Jag uppgraderade både AVR Studio och STK500:an för några dagar sedan till de nyaste versionerna.
För några månader sedan hade jag samma problem någon enstaka gång men då återkom inte problemet.
Detta antyder att det kan ha något att göra med den senaste uppgraderingen.)

/Laje
Användarvisningsbild
swesysmgr

Inlägg av swesysmgr »

Jag hade funderat på om spänningsinställningen är något som lagras i din dator eller i ett minne på STK500 kortet, om det är ett problem med registryskrivningen i din maskin så kanske det inte har med hårdvaran att göra?

Sen tror jag STK500 kan supplya max 500mA till target, du har en del grejer påkopplade, de kanske ligger lite väl nära maxförbrukningen tillsammans?
laje

Inlägg av laje »

Hej

Frågan är hur man enklast kan ta reda på var inställningen lagras? Jag skall se om jag kan låna en annan STK500 där matningsspänningen är inställd på en annan spänning för att utreda detta.

Nu har jag bara en display inkopplad som maximalt skall dra 250μA och den fungerar bra.
Därför tror jag inte att det är ett problem att strömmen är för hög.

Jag tror nog att det enklaste är att byta programmerare som sodjan skrev eftersom jag vill vara garanterad att inte matningsspänningen blir för hög.
Tycker inte om att ge upp men tills det kommer någon uppdatering eller någon annan information som gör att man kan lösa detta så får det nog bli så.

Jag får tacka för svaren.

/Laje
Skriv svar