Få PWM-Fläkt i dator att snurra saktare?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
chripopper

Få PWM-Fläkt i dator att snurra saktare?

Inlägg av chripopper »

Hej jag har en pwm fläkt i min bärbara dator som jag tycker snurrar alldeles för fort gentemot datorns temperatur och skulle vela få den att snurra saktare och därmed bli tystare men ändå behålla pwm-styrningen från datorn.

Fläkten har fyra kablar:

1: Jord
2: +12v (varierar?)
3: Hastighetssensor
4: Pwm-styrning

Nu kan jag ingenting om pwm-styrning, jag vet att datorn skickar snabbare o söligare pulser genom 4:e kabeln och det får fläkten att snurra fortare och söligare, sker alltså hastighetsregleringen i fläkten då och det är konstant 12v på andra kabeln?

Kan man isåfall löda på en resistor eller vridpott på kabel nr 2?

Eller känner datorn av att fläkten har för låga rpm och brassar på med ännu fler impulser/sekund?

Jag har sett scheman på pwm-fläktkontrollers men jag misstänker att dom reglerar impulserna på den 4:e kabeln. Dom har även ic-kretsar (555?) som jag inte har hållt på med mycket, måste man inte programera dom? Minns fan ingenting från digitaltekniken i skolan :doh:

Är mycket tacksam för hjälp!
danielr112

Re: Få PWM-Fläkt i dator att snurra saktare?

Inlägg av danielr112 »

Se till så att datorn styr den saktare då?

Om inte annat kan du alltid köra den på 5 eller 7 vol. (7v = 12-5)
Användarvisningsbild
ElectricMan
Kontakt:

Inlägg av ElectricMan »

Har du testa att styra fläkten med datorn?
Exempel på ett program som borde klara det är Speedfan.
http://www.almico.com/speedfan.php
Användarvisningsbild
maDa
Kontakt:

Inlägg av maDa »

Jag skulle personligen inte in och sänka hastigheten rent hårdvarumässigt.

Prova Speedfan eller liknande först
chripopper

Inlägg av chripopper »

Speedfan har tydligen väldigt dåligt stöd för pwm fläktar och det stöder inte min, har också försökt att programmera ett acpi script till notebook hardware control men det fungerade inte heller.

Nu snurrar fläkten ca 3000 rpm och ingenting i datorn är ens över 50c, vill få ner det till nästan hälften så 7v borde väl bli bra...

Tror jag har en sån här hemma: http://www.mnpctech.com/7volt_fan_resis ... ch.com.jpg Jag kan ju testa sätta resistorn över 12-kabeln?

Varför borde jag inte dra ner farten hårdvarumässigt? Det är ju minst tjorv, annars måste jag väl programmera om ett bios eller nåt sånt avancerat och tidskrävande...
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Två anledningar!
Om du ändrar hårdvarumässigt kommer din mjukvara att försöka höja varvtalet till det den anser att det ska vara. Du har alltså två önskemål som motsätter varandra. Ändrar du förutsättningen hårdvarumässigt att komma upp till ett högre varvtal kommer sedan inte mjukvaran att kunna höja när det verkligen behövs.
Användarvisningsbild
Swech
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Swech »

Vad du tycker behövs och vad som verkligen behövs för kylning kan skilja sig....
Ändrar laptopen på hastigheten överhuvudtaget då?
Jag har en Dell stationär som körde på full fläkthatighet tills dess att jag uppgraderade Bios.
Har du uppgraderat till senaste versionen för din laptop?

Swech
chripopper

Inlägg av chripopper »

Mindmapper skrev:Två anledningar!
Om du ändrar hårdvarumässigt kommer din mjukvara att försöka höja varvtalet till det den anser att det ska vara. Du har alltså två önskemål som motsätter varandra. Ändrar du förutsättningen hårdvarumässigt att komma upp till ett högre varvtal kommer sedan inte mjukvaran att kunna höja när det verkligen behövs.
Är det så att den kommer mata på för att det snurrar för sakta? Funderar på att göra som den här killen har gjort: http://www.eltonmaizemaze.co.uk/Jessica/mobocon.jpg han har alltså tagit alla kablar utom pwm-kabeln och kopplat genom en fläktregulator (zalman fanmate 2 http://www.endpcnoise.com/e/images/fanmate2.jpg) som jag råkar ha liggandes.

För honom fungerade det exakt som jag vill ha det, istället för att fläkten arbetar från 2000-3700rpm så kanske den arbetar från 1600-3300rpm. Mjukvaran höjer och sänker varvtalet som den ska men den arbetar på lite lägre varv. Men jag läste även på ett annat forum en kille som sa att pwm-fläktar kan balla ur om man sätter motstånd på 12v-kabeln, kan det stämma?

Sen är det ju ingen fara för datorn, jag vet att den klarar sig gott och väl om man drar ner fläkten lite. Gör den inte det så har jag ändå ställt in i bios att den ska stänga av sig vid 70 grader och så har jag mjukvaruprogram som varnar.

Jag har senaste bios.
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Exakt som du sa, den matar på. Kör med Zalman.

Problemet med att minska spänningen med motstånd är nog värre utan PWM än med PWM. Startströmmen till en motor är större än driftströmmen. Minskar man spänningen med en resistor så begränsar resistorn startströmmen. Med tiden pga olika anledningar bl.a smuts får motorn svårare att starta. När den inte får nog med startström står den stilla och alstrar värme. Luften genom fläkten kyler normalt, så när den står stilla så ger strömmen bara värmealstring och ingen rotation som kyler. Bye bye!
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

chripopper skrev:
Sen är det ju ingen fara för datorn, jag vet att den klarar sig gott och väl om man drar ner fläkten lite. Gör den inte det så har jag ändå ställt in i bios att den ska stänga av sig vid 70 grader och så har jag mjukvaruprogram som varnar.

Jag har senaste bios.

Att minska på kylning är bara korkat

För varje XX grader (den som kan siffran kan väl skriva det) som temperaturen ökar halveras elektronikens livslängd.
Så kontentan är att du snart kan köpa en ny dator med bättre kylning.

Protte
chripopper

Inlägg av chripopper »

På min förra dator drog jag ner fläkten till 7v och det blev ingen skillnad i värme. Testade ta bort luckan under datorn medans den var igång samtidigt som jag kollade fläktens rpm, den sjönk nästan 1000rpm när den fick mer luft och datorn matade aldrig på den nåt mer så det borde ju gå bra att sätta ett motstånd på 12-kabeln utan att datorn matar på. Får testa det senare.
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

bärbara datorer brukar i regel ha fläktar gjorda för 5V matning
Skriv svar