Hur stark ström ska min ATmega32 ha på VCC?
Hur stark ström ska min ATmega32 ha på VCC?
Först och främst vill jag säga att jag inte är helt hundra på elektronik, så om något är galet får ni gärna rätta mig.
Jag har en ATmega32 som jag tänkte använda i ett projekt. Jag skulle behöva er hjälp med följande:
Jag har en transformator som levererar 9V och 1A. Min ATmega32 ska ha en inspänning på 5V, så jag försöker räkna ut hur stark resistor jag behöver.
Jag behöver alltså begränsa spänning fyra volt:
R = 4/strömstyrkan in.
Hur vet jag hur stark inströmmen bör vara? Hittar inget i databladet om det, och vill gärna inte steka min mikroprocessor.
Jag har en ATmega32 som jag tänkte använda i ett projekt. Jag skulle behöva er hjälp med följande:
Jag har en transformator som levererar 9V och 1A. Min ATmega32 ska ha en inspänning på 5V, så jag försöker räkna ut hur stark resistor jag behöver.
Jag behöver alltså begränsa spänning fyra volt:
R = 4/strömstyrkan in.
Hur vet jag hur stark inströmmen bör vara? Hittar inget i databladet om det, och vill gärna inte steka min mikroprocessor.
- hcb
- Moderator
- Kontakt:
Re: Hur stark ström ska min ATmega32 ha på VCC?
Du behöver inte en resistor[1], du behöver en spänningregulator som t.ex. en denna från electrokit eller helt enkelt en 7805 från Elfa tillsammans med några kondensatorer.
[1] Processorn kommer att dra en mycket varierande ström, och det gör att det inte kommer att funka med en strömbegränsande resistans i serie med matningen.
[1] Processorn kommer att dra en mycket varierande ström, och det gör att det inte kommer att funka med en strömbegränsande resistans i serie med matningen.
Det blir inte bra med ett motstånd eftersom strömmen varierar, sätter du t.ex. processorn i sleepläge drar den i princip ingenting.
Du måste ha någon form av reglering, förslagsvis en 7805 regulator.
Du måste ha någon form av reglering, förslagsvis en 7805 regulator.
Som sagt strömmen varierar så någon form av aktiv regleriing behövs precis som båda ovan har skrivit. 7805 är ett bra val i denna situation.
Komplettera helst med 1-10 µF kondensator på både in- och utgången. Observera polariteten, kondensatorns minus (-) till GND.
Komplettera helst med 1-10 µF kondensator på både in- och utgången. Observera polariteten, kondensatorns minus (-) till GND.
> Jag skulle behöva er hjälp med följande:
Med tanke på vad frågan var så är det sannolikt
inte det enda du behöver hjälp med.
Med tanke på vad frågan var så är det sannolikt
inte det enda du behöver hjälp med.

Fast jag skulle välja större kondensatorer. kanske 10x mer än på bilden. Men det beror lite på olika omständigheter. Kondensatorerna ska placeras alldeles intill 7805-kretsen. Sedan ska du ha ytterligare *minst* en keramisk kondensator på 100nF mellan +5V och GND på din ATmega, så nära processorn som möjligt.
- MicaelKarlsson
- Kontakt:
I dessa står det en hel del matnyttigt om hur du skall designa din krets.
http://atmel.com/dyn/resources/prod_doc ... oc1619.pdf
http://atmel.com/dyn/resources/prod_doc ... oc2521.pdf
Så ett tips! Glöm inte AVCC (pin 30 på mega32) som skall kopplas enligt databladet till VCC även om du inte använder ADC. Om du däremot använder ADC skall den kopplas till VCC via ett lågpassfilter.
Lycka till!
http://atmel.com/dyn/resources/prod_doc ... oc1619.pdf
http://atmel.com/dyn/resources/prod_doc ... oc2521.pdf
Så ett tips! Glöm inte AVCC (pin 30 på mega32) som skall kopplas enligt databladet till VCC även om du inte använder ADC. Om du däremot använder ADC skall den kopplas till VCC via ett lågpassfilter.
Lycka till!
Okej. Tack för svaren. Nu är jag redo att koppla.