Signalförstärkare till robot gräsklippare

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
d98tp

Re: Signalförstärkare till robot gräsklippare

Inlägg av d98tp »

vfr skrev: (tror jag att)
Detta antyder ju att du bara tror det och inte testat. :)
Aha, nu förstår jag vad du menade! Vad jag menade var att jag tror att signalen blir för svag, men jag vet inte om det är detta som inträffar då jag har lång slinga för jag har inte kunnat mäta detta. Håller med om att detta var tvetydigt skrivit. Sorry...

Tack för alla svar och tips! Jag ska testa. Det med en parallell liten slinga har jag testat och då gick det ingen signal alls i den långa slingan tyvärr. Kan tänka mig att signalen går den minsta motståndets väg, dvs genom den korta slingan.

mvh
/Tobbe
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Nu läste du nog inte förslaget...
d98tp

Inlägg av d98tp »

Du skulle kunna prova att ha en liten slinga (någon meter bara) och samtidigt koppla in den i din förstärkare, alltså parallellt med slingan utan att bryta den. Då borde inte basstation klaga, sen kör du ut den förstärkta signalen i den långa "riktiga" slingan.
Detta förstår jag som om att jag kopplar ut från min basstation in i mic-in på förstärkaren och samtidigt parallellt har en kort slinga. Sen har jag min långa slinga som vanligt ut från min högtalarutgång på förstärkaren. Eller? Se bilden som illustrerar mina tankar (om något amatörmässigt ritad:) ) Förklara gärna utifrån bilden hur jag ska koppla. Ska bli spännande att testa om det funkar!

Jag har satt nummer på ut-/in-gångar för att enklare kunna diskutera vilka kopplingar och liknande man menar.

mvh
/Tobbe
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Då har du fattat rätt. Men sen korta slingan får inte vara för kort. Jag skulle rekommendera en resistor i stället. Samtidigt tappar du funktionen med att detektera bruten slinga. En grövre kabel borde vara en bättre lösning. Funkar det med bara den grova delen?
Skriv svar