Hej, är ny på forumet men tycker det verkar vara ett bra ställe för CNC relaterade ämnen.
Bakgrund: Snart examinerad Civ.Ing maskinteknik, stort bilintresse och ska därför bygga mig en styrd plasmaskärare för att tillverka delar.
Idén som den ser ut nu syns på bilderna nedan, de är bara en grov skiss än så länge, ingen mening att lägga ner massa cad-jobb om det är grejer som inte fungerar.
Tänkt att skaffa ett 4axligt kit från Ebay där 2 av axlarna får sköta x-rörelse, 1 y rörelse och 1 z rörelse. Har tänkt att använda remdrift och V-lager.
Säg gärna vad ni tror om detta, jag jobbar starkt efter K.I.S.S principen med det här och vill ha ett bord som är lätt att få rakt när jag bygger det och använder så många "färdiga" ytor som möjligt för precision.
Röret som går tvärs över är 50x50x4, ramen är 100x100x5, sidorna är 10mm, vinkeljärnen går längs sidorna är 20x20
2x1m CNC Plasma bord (designar)
2x1m CNC Plasma bord (designar)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: 2x1m CNC Plasma bord (designar)
Glöm inte att du måste ha justerings möjligheter på allt. Den kommer inte bli rak annars.
Måste du inte ha något som håller ner själva Y-ledet mot ramen? När slangen börja dra lär den ju lyftas av från balken eller när plasman går ner mot materialet
Måste du inte ha något som håller ner själva Y-ledet mot ramen? När slangen börja dra lär den ju lyftas av från balken eller när plasman går ner mot materialet
- DW
- Kontakt:
-Mitt tipps för montering av ramen.
Av erfarenhet så vet jag att om du svetsar dessa snyggt o prydligt kommer de att "slå" sej rejält.
Jag hade svetsat plattor i resp ända för att montera med bult och gängat i 100x100 profilen.
Av erfarenhet så vet jag att om du svetsar dessa snyggt o prydligt kommer de att "slå" sej rejält.
Jag hade svetsat plattor i resp ända för att montera med bult och gängat i 100x100 profilen.
jag svetsade lite på en 80x80x8 balk till min cnc, den är 1m lång balken och den vek sig ungefär 4mm på mitten.... Bultar är det bästa 

jag tror mig ha sett modeller där vagnen bara åker på en skena sådär, men det låter ju såklart vettigast att ha en så att den hålls nere också.
Jag hade tänkt mig att ha de nedre lagren off-center så att det går att justera vagnen som åker med plasmahandtaget så den går rakt.
Jag har också varit mycket fundersam mot att svetsa, jag tror att det blir stadigast men ska man ha lite materialtjocklek och få bra genombränning så krävs rätt mycket värme och då slår det ju sig som bekant lätt. Blir nog till att skruva så mycket det bara går.
Har ringt runt lite och kollat efter v-lager, i sverige var dom ju löjligt dyra, runt 400kr styck, på ebay finns dom för runt 10dollar, ska försöka hitta skenor också..
återkommer med uppdaterade cad-skisser lite senare
Jag hade tänkt mig att ha de nedre lagren off-center så att det går att justera vagnen som åker med plasmahandtaget så den går rakt.
Jag har också varit mycket fundersam mot att svetsa, jag tror att det blir stadigast men ska man ha lite materialtjocklek och få bra genombränning så krävs rätt mycket värme och då slår det ju sig som bekant lätt. Blir nog till att skruva så mycket det bara går.
Har ringt runt lite och kollat efter v-lager, i sverige var dom ju löjligt dyra, runt 400kr styck, på ebay finns dom för runt 10dollar, ska försöka hitta skenor också..
återkommer med uppdaterade cad-skisser lite senare

-
hej !
Jag har ett antal av Ina rullkulager för 10 mm axelstål, med justerbara tappar(excentriska) kolla på
http://www.alucon.se/Shop/Index.php?sArtModelId=021-101
och på denna http://www.alucon.se/Shop/Index.php?sArtModelId=021-102
jag har även avstrykare med !
Kan fota av dem on du vill.
Vill ha någon 100/ st
/johan
Jag har ett antal av Ina rullkulager för 10 mm axelstål, med justerbara tappar(excentriska) kolla på
http://www.alucon.se/Shop/Index.php?sArtModelId=021-101
och på denna http://www.alucon.se/Shop/Index.php?sArtModelId=021-102
jag har även avstrykare med !
Kan fota av dem on du vill.
Vill ha någon 100/ st
/johan