Tänker bygga köttrökare, bygga egen kokplatta?
-
Tänker bygga köttrökare, bygga egen kokplatta?
Hej! Första inlägget för mig, har sökt lite på forumet och inte riktigt sett nått liknande frågat förr.
Jo det är så jag håller på och bygger en köttrökare, det är en ganska enkel konstruktion, två terracotta krukor utgör huvuddelen, ett galler i mitten och en värmeplatta i botten som ska skapa rök genom att värma upp träbitar.
Jag har letat ganska mycket på internet efter färdiga kokplattor men inte riktigt hittat nått jag tycker passar, så jag funderar ifall jag borde göra en egen kokplatta.
Det låter ju inte så svårt, allt man behöver är väl ett värme element(1000-1500W tänkte jag), elkabel och man är igång. Sen kan man väl sätta nån effektreglerare mellan också för bättre kontroll... Jag är inte nån expert på elekotronik så alla tips mottages gladeligen.
Jo det är så jag håller på och bygger en köttrökare, det är en ganska enkel konstruktion, två terracotta krukor utgör huvuddelen, ett galler i mitten och en värmeplatta i botten som ska skapa rök genom att värma upp träbitar.
Jag har letat ganska mycket på internet efter färdiga kokplattor men inte riktigt hittat nått jag tycker passar, så jag funderar ifall jag borde göra en egen kokplatta.
Det låter ju inte så svårt, allt man behöver är väl ett värme element(1000-1500W tänkte jag), elkabel och man är igång. Sen kan man väl sätta nån effektreglerare mellan också för bättre kontroll... Jag är inte nån expert på elekotronik så alla tips mottages gladeligen.
- tecno
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Re: Tänker bygga köttrökare, bygga egen kokplatta?
Ja det var ju en udda konstruktion, hur har du tänkt dig att hantera all droppande saltlake då? Genomföring för elkabeln så att det hela blir 'tätt'?
-
Dropp borde inte vara nått problem, veflisen ska inte stå direkt emot värmeelementet utan på en borttagbar "metalltallrik" så inget borde komma ner dit.
Här kan man se en annans rökare:
http://www.naffziger.net/blog/2008/07/0 ... ot-smoker/
Vet ni var man kan köpa komponenter, som då en effektreglerare (vore ju bra med nått som man bara skarvar in i sladden och inte behöver bygga själv från grunden), själva värme-elementen har jag sett lite här som var online.
Här kan man se en annans rökare:
http://www.naffziger.net/blog/2008/07/0 ... ot-smoker/
Vet ni var man kan köpa komponenter, som då en effektreglerare (vore ju bra med nått som man bara skarvar in i sladden och inte behöver bygga själv från grunden), själva värme-elementen har jag sett lite här som var online.
- tecno
- Kontakt:
Åter igen, hur ska du montera elementet? Att tänka på är att röken/saltet lägger sig överallt, säkerheten är en aspekt du inte får glömma bort. Dropp blir det gott om i en rök var så säker på det.
Du har ett 'problem' till och det är att isolera dina krukor och då försvinner 'looken' på den skapelsen. Jag skulle tänka om gällande uppvärmningen och rökutrymmet till en gasol brännare istället så slipper man hela säkerhets tänket med eluppvärmt som i sig blir dyrt för hela paketet + driften.
Du har ett 'problem' till och det är att isolera dina krukor och då försvinner 'looken' på den skapelsen. Jag skulle tänka om gällande uppvärmningen och rökutrymmet till en gasol brännare istället så slipper man hela säkerhets tänket med eluppvärmt som i sig blir dyrt för hela paketet + driften.
-
Okej då köper jag en färdig kokplatta online och monterar i botten. Så är orginalkonceptet och det funkar ju demonstrativt. Krukorna behövs inte isoleras heller, så varma blir dom ju inte.
- tecno
- Kontakt:
OK gör så, men se till att du har en jordfelsbrytare inkopplad för det kommer garanterat att gå åt he-e. Att en jänkare drar ihop lite prylar så behöver det inte betyda att det är OK.
Jag har en finsk el-rök, har en gasdriven och ett par vedeldade i skären så lite hum om hur man bygger sånt har jag. Skulle aldrig ge mig på det du beskriver dvs ha en kokplatta inne/nere i krukbotten. All kondens som är salthaltig samlas därnere och det är nåt som inte går ihop med EL.
Jag har en finsk el-rök, har en gasdriven och ett par vedeldade i skären så lite hum om hur man bygger sånt har jag. Skulle aldrig ge mig på det du beskriver dvs ha en kokplatta inne/nere i krukbotten. All kondens som är salthaltig samlas därnere och det är nåt som inte går ihop med EL.
-
Ja det var därför jag tänkte det vore bättre att göra själv med ett värmeelement, dom leder ju inte ström utan blir bara varma, därför dom funkar i vattennkokare (har en såndär gammal modell där slingan går rakt upp i vattnet), och då behövs endast två trådar gå in i krukan medan resten av utrustningen förblir utanför krukan. Men du gav intrycket att det var riktigt osäkert så då lät det ju säkrare att gå tillbaks till idén om att använda en färdig kokplatta.
Dropp och kondens som jag ser det på ett sådant element kan ju bli en smutsig och luktande historia men jag ser inte en kortslutning komma från det, det kommer dock att skyddas av ett tak eller två som förhindrar att det faller rakt ner på elementet, och nån ställning i keramik eller liknande för att hålla upp elementet från direktkontakt med golvet i krukan ska ju också finnas. Jag antar den svaga punkten är där trådarna kopplas till elementet, men det kan väl också vidare isoleras emot fukt om det är ett riktigt problem.
Grundidén är att endast elementet ska exponeras och elbitarna ska skyddas, om du har tips på hur det kan göras så mottages det glatt.
Dropp och kondens som jag ser det på ett sådant element kan ju bli en smutsig och luktande historia men jag ser inte en kortslutning komma från det, det kommer dock att skyddas av ett tak eller två som förhindrar att det faller rakt ner på elementet, och nån ställning i keramik eller liknande för att hålla upp elementet från direktkontakt med golvet i krukan ska ju också finnas. Jag antar den svaga punkten är där trådarna kopplas till elementet, men det kan väl också vidare isoleras emot fukt om det är ett riktigt problem.
Grundidén är att endast elementet ska exponeras och elbitarna ska skyddas, om du har tips på hur det kan göras så mottages det glatt.
-
Jag har slängt ihop en sorts ritning här som illustrerar hur jag tänker mig detta just nu.

Spännande. Om den där värmeslingan är av samma modell som brukar sitta i vattenkokare så kommer den bli överhettad och gå sönder i den här applikationen. Den är tänkt att vara nedsänkt i vatten och därmed aldrig bli varmare än 100 C på utsidan. Om den får lov att bli 100 C på utsidan så kanske du kan räkna med att träet kommer upp i 80 C, vilket inte låter tillräckligt. De enda värmare jag kan tänka på som blir tillräckligt varma och är tänkta för fria luften är grilltändare och eventuellt grillelement ifrån en ugn. Dessa är dock inte korrosionsbeständiga.
En grilltändare och en dimmer som orkar med den borde ju funka.

-
Det var därför jag tänkte på elementet från en kokplatta eller liknande applikation, dom är tänkta för fria luften och kan köras i olika temperaturer.Jonas L skrev:Spännande. Om den där värmeslingan är av samma modell som brukar sitta i vattenkokare så kommer den bli överhettad och gå sönder i den här applikationen. Den är tänkt att vara nedsänkt i vatten och därmed aldrig bli varmare än 100 C på utsidan. Om den får lov att bli 100 C på utsidan så kanske du kan räkna med att träet kommer upp i 80 C, vilket inte låter tillräckligt. De enda värmare jag kan tänka på som blir tillräckligt varma och är tänkta för fria luften är grilltändare och eventuellt grillelement ifrån en ugn. Dessa är dock inte korrosionsbeständiga.
Jag tänker också på amerikanska elektriska ugnar, där så brukar dom komma i en sån konfiguration att värmelementet är en spiral och den ligger i direkt kontakt med luften och kokkärlen, dom ska således tåla en massa spill, salt och vatten tycker man. I amerika har dom ju dock 110V men jag tycker ha hört att dom flesta ugnar kör på 240?
-
Hmm jag tror jag har gjort det för komplicerat för mig själv här. Varför kannibalisera element från grejor gjorda för andra applikationer när det finns värmeelement för elektriska rökare att köpa.
- tecno
- Kontakt:
Vad du bör tänka på Roland är följande. Alla rökar har rök kärlet för sig och värmen för sig förutom kallrökar. Så om du nu vill ha el så se till att slingan befinner utanför intill bottnen på rökkärlet, tunn RF plåt som botten i rök kärlet och ovan på denna en engångs aluminium tallrik med spån = lätt att hantera och enklare rengöring.
Lycka till med bygget
Lycka till med bygget
En elgrill kanske kan ha lämpliga element annars?