Vad ska jag ha för 230v kabel till skarvsladd som ska hålla?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
laban12

Vad ska jag ha för 230v kabel till skarvsladd som ska hålla?

Inlägg av laban12 »

Bakgrunden är att jag ska sätta upp ett par verktygsskåp i mitt garage. Bakom dem kommer det enda uttaget i den delen av garaget hamna. Jag använder det inte direkt ofta men jag tänkte ändå passa på att koppla i en skarvsladd som jag tillverkar, ett par meter lång, som kan titta fram bredvid skåpen.

Skåpen kommer nämligen INTE gå att flytta när de väl står där, inte utan att man monterar ner dem igen. Bakom kommer det dock vara ca 10 cm fritt utrymme så det finns fint med plats att lägga en liten kabel, så att säga...

Frågan är bara vad jag ska välja för kabel som kan tänkas ligga där i ett antal år utan att bli helt sliten. Det är ett oisolerad garage så temperaturförändringarna är stora under året.

Något annat jag bör tänka på?
Är det en dum ide?
Jag har ingen större lust att låta någon elektriker flytta uttaget - så viktigt är det inte, då kan jag hellre använda skarvsladd och uttagen i rummet jämte.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Re: Vad ska jag ha för 230v kabel till skarvsladd som ska hå

Inlägg av TomasL »

Vanlig RDOE gummikabel är väl OK, Ta 2,5 kvadrat för säkerhets skull.
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

Håller med om RDOE och 2,5mm2. Samt en fjädrande lina som håller upp kabeln från golvet och så att den inte slits ut ur väggen om någon snubblar på den, typ lastspännare för takräcken typ remmen i dessa http://www.jula.se/spannband-6-pack-126546.
Men varför inte ta upp ett extra "onödigt" hål baktill i verktygsskåpen redan från början, då får du ju möjlighet att byta kabel enklare än om du skall montera ned allt... Det hade jag gjort, om jag suttit i ditt läge.
laban12

Inlägg av laban12 »

Tack för tipsen!!

Nedre delen av skåpen består av smala lådor som sitter fast på ett extremt dumt sätt så att komma åt kontakten blir ändå jobbigt... Fast såklart MYCKET lättare än att tvingas montera ner HELA skåpet!
Så det blir nog till att göra ett "inspektionshål"! Bra tänkt!
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Är det inte enklare att montera ett eller ett par uttag på bättre placerade ställen så slipper man detta strulet.
laban12

Inlägg av laban12 »

Varken enklare eller billigare eftersom en elektriker måste göra det, jag får inte flytta uttag själv vetdu.

KAN göra det, FÅR inte göra det. Jag försöker hålla mig borta från att pilla med elinstallationerna.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Om vi då är inne på vad du får och inte får göra, så får du förmodligen inte göra på detta sättet heller, då det kan betraktas som en dold fast installation.

Flytta vägguttaget.
laban12

Inlägg av laban12 »

Jojo, men inte mer än en skarvsladd bakom en soffa är en dold fast installation...

Hursomhelst, för att det inte ska spåra ur, om jag flyttar från huset kan jag dra ur sladden och allting är original och godkänt - om jag flyttar vägguttaget på eget bevåg så kan jag inte återställa...

Med lämpligt tillhygge så når man faktiskt att dra ut sladden utan att gå "genom" skåpen. Dock är det rätt omöjligt att trycka in sladden i vägguttaget på det sättet... Därav den ursprungliga frågeställningen.
Skriv svar