Använda 1N4148 som kapacitansdiod?
Använda 1N4148 som kapacitansdiod?
Det ska fungera att koppla två vanliga dioder katod mot katod och
få det att fungera som en kapacitansdiod. Det jag undrar är om någon vet
vilken kapacitansvariation jag kan förvänta mig att få i tex området från
1V till 30V med 2st 1N4148?
få det att fungera som en kapacitansdiod. Det jag undrar är om någon vet
vilken kapacitansvariation jag kan förvänta mig att få i tex området från
1V till 30V med 2st 1N4148?
Re: Använda 1N4148 som kapacitansdiod?
Databladet från NXP säger att kapacitansen varierar från 1.0 till strax över 0.8 pF mellan 0 och 20 volt. Så om du har två i serie så borde du få 0.5-0.4 pF. Om du behöver större kapacitans (och större spann) utan att behöva leta upp riktiga kapacitansdioder så kolla på zenerdioder.
Tack!
Det var inte speciellt mycket. Alternativt går det koppla dioder
i parallell men det verkar som det endast är idé att använda riktiga
kapacitansdioder.
Att använda zenerdiod med Uz=30V till exempel borde fungera.
Ska kolla databladen för zener.
Det var inte speciellt mycket. Alternativt går det koppla dioder
i parallell men det verkar som det endast är idé att använda riktiga
kapacitansdioder.
Att använda zenerdiod med Uz=30V till exempel borde fungera.
Ska kolla databladen för zener.
Tittade i databladet för PD3Z284C2V4 - PD3Z284C39 och om man tar en diod
med Uz=10V så ändrar sig kapacitansen från 35pF till 30pF när VR går från 1V till 2V
vad jag kan uttyda men sedan finns ingen mer data.
Om jag nu läser databladet rätt så är det en stor variation av C för så lite spänningsvariation.
http://pdf1.alldatasheet.com/datasheet- ... 4C2V4.html
med Uz=10V så ändrar sig kapacitansen från 35pF till 30pF när VR går från 1V till 2V
vad jag kan uttyda men sedan finns ingen mer data.
Om jag nu läser databladet rätt så är det en stor variation av C för så lite spänningsvariation.
http://pdf1.alldatasheet.com/datasheet- ... 4C2V4.html
40pF till 15pF för en 30V BZX85C3V3RL mellan 0V och 50% av Vbreakdown.
Nu börjar det likna något!
Fast sedan så kanske zenerdioder inte är lika jämna i toleransen som kapacitansdioder.
Det vet jag inte.
http://pdf1.alldatasheet.com/datasheet- ... 3V3RL.html
Nu börjar det likna något!
Fast sedan så kanske zenerdioder inte är lika jämna i toleransen som kapacitansdioder.
Det vet jag inte.
http://pdf1.alldatasheet.com/datasheet- ... 3V3RL.html
Jag testade att simulera med 2 zener back-to-back i parallellresonanskrets
och ja det fungerar fint förutom att de faktiskt leder en del ström även under zenerknät vilket gör
att med högre spänning så lastar det ner en tankkrets och kretsens Q-värde minskar.
Sedan verkar det som kapacitansen minskar betydligt snabbare/olinjärare än hos en dedikerad modell.
och ja det fungerar fint förutom att de faktiskt leder en del ström även under zenerknät vilket gör
att med högre spänning så lastar det ner en tankkrets och kretsens Q-värde minskar.
Sedan verkar det som kapacitansen minskar betydligt snabbare/olinjärare än hos en dedikerad modell.
Har använt bas-kollektor med emittern oansluten på en billig trissa typ BC547 o.dyl. och det har fungerat bra. Verkar vara ganska stor kapacitansvariation på detta sätt.
Verkar vara värt ett test i spice-simulatorn.
Ska testa det.
Ska testa det.
En mosfet's gate-drain kapacitans är ju beroende på spänningen mellan drain-source i då transistorn är stängd. Kan du simulera det också? Det skulle ju bli väldigt låg last på oscillatorn om det fungerar eftersom gaten är isolerad från drain-source.
Edit: Om det fungerar så kanske detta är lösningen på att göra VCO:er med lågt fasbrus?
Edit: Om det fungerar så kanske detta är lösningen på att göra VCO:er med lågt fasbrus?
Jag måste givetvis testa!
Betydligt bättre resultat. Det enda som lastar ner kretsen nu är resistorn som ger olika Q-värde.
De lägsta spänningarna ger högst frekvens. Låter jag V1 gå upp till 0V så hoppar frekvensen upp en bit
över det nu högsta. Blev lite fel med 1mA likström uppepå men det påverkar ej resultatet.
Riktigt trevlig helt enkelt.

Betydligt bättre resultat. Det enda som lastar ner kretsen nu är resistorn som ger olika Q-värde.
De lägsta spänningarna ger högst frekvens. Låter jag V1 gå upp till 0V så hoppar frekvensen upp en bit
över det nu högsta. Blev lite fel med 1mA likström uppepå men det påverkar ej resultatet.
Riktigt trevlig helt enkelt.