Tändsystem på båtmotor? Bygga eget?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Glattnos

Tändsystem på båtmotor? Bygga eget?

Inlägg av Glattnos »

Hej!

Jag har en båtmotor med trasig CDI-box, tänkte om jag kanske kan bygga en egen(för att se om det går, inte för att vara snål). Jag tänkte använda en AVR-prosessor och läsa av givaren som sitter på svänghjulet för att sedan räkna ut rätt tändvinkel.
Det jag undrar är, hur kan jag koppla för att styra gnistan med prosessorn?

Tändspolen som sitter på motorn har en tunn sladd in(primär-lindningen) och en tändkabel ut till stiftet(sekundär-lindningen). Spolen är jordad i motorn. Det är 12V-system på motorn men jag vet inte vilken spänning tändspolen ska ha, men är det troligt att den med ska ha 12 volt då?

Kan man via en MOS-FET skicka på 12 volt på tändspolen och bryta strömmen när man vill ha gnista? Det låter för enkelt för att fungera. Behövs det någon kondensator paralellt med MOS-FET:en kanske?

Har någon något bra förslag?
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Re: Tändsystem på båtmotor? Bygga eget?

Inlägg av AndLi »

Om du googlar lite på "Megasquirt" så kommer du hitta schema och dylikt för hur de olika delarna kan konstrueras...
IDÉATOR

Inlägg av IDÉATOR »

Är systemet uppbyggt med matning från 12V systemet?
Annars kan det fort vara 70-400 V det är frågan om (om systemet har egna induktionsspolar)
Glattnos

Inlägg av Glattnos »

AndLi: Okej, jag hittar en del info. Tex. så används Tändmodul "Bosch 0 227 100 124" till Megasquirt. Används det istället för en MOS-FET som jag skrev? Alltså kopplar man en pinne på processorn direkt till tändmodulen(till stift 5 på "Bosch 0 227 100 124")?
Kan Tändmodulen kopplas till båtmotorns orginal-tändspole tro?

IDÉATOR: Jag tror att det är en 3-fas-stator som genom en laddregulator laddar ett 12v-batteri. Sen går tändningen på batteriet. Är ganska säker på att det är så men inte 100%.
Premix

Inlägg av Premix »

http://www.sportdevices.com/ignition/ignition.htm

Att göra systemet så du kan mappa vid drift ska inte vara så svårt om du nu vill det.
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Om du har kvar originalboxen är det annars smart att klona den (om möjligt), det brukar funka bäst.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

AndLi skrev:Om du googlar lite på "Megasquirt" så kommer du hitta schema och dylikt för hur de olika delarna kan konstrueras...
Megasquirt hanterar inte tändning alls faktiskt, utan insprutning.. men det finns div extramoduler (tex 'n'spark) som gör det.
backeliten

Inlägg av backeliten »

MS har visst stöd för tändning sedan ett antal år tillbaka.

Här finns mera info
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=24960
Skriv svar