2.2 kW vattenkyld spindel
Re: 2.2 kW vattenkyld spindel
ja, exakt samma.
Har installerat och kopplat så nu återstår konfig samt testkörning.
Fungerar inte här heller, fortsätter att prova en smutt.
Får nog ge detta ett försök lite senare då jag vill kunna fräsa och inte experimentera just nu.
Har installerat och kopplat så nu återstår konfig samt testkörning.
Fungerar inte här heller, fortsätter att prova en smutt.
Får nog ge detta ett försök lite senare då jag vill kunna fräsa och inte experimentera just nu.
har fått min adapter och kopplat in
kan styra spindeln men när jag gör det så hänger sig datorn för det mesta efter jag slagit igång spindeln
vet inte varför ska prova uppdatera och se om det blir bättre måste bara hitta nätverksdrivarna
kan styra spindeln men när jag gör det så hänger sig datorn för det mesta efter jag slagit igång spindeln
vet inte varför ska prova uppdatera och se om det blir bättre måste bara hitta nätverksdrivarna
nja fick installera .net och uppdatera till nyaste mach3 sen hamnade jag där jag är nu dvs windows låser sig efter start av spindeln får se hur det blir efter uppdateringen
nu har jag fått mach3 att kommunicera med vfd:n det står PD002 på båda. Men jag får inte spindeln att röra på sej :O skumt.
Jag köpte en USB adapter för en hunding på ebay och fick den förra veckan. Men det funkade ju inte. 
Efter lite läsande i denna tråd:
http://www.machsupport.com/forum/index. ... 82.90.html
Upptäckte jag att kineserna sparata in på kommunikationschippet i VFDn. Det saknas på min precis som många rapporterar i tråden ovan (se bild en bit ner). Dom gissar att det borde gå att löda dit chippet (typ 10kr på elfa) men ingaen har bekräftat att det funkar. Jag ligger lågt ett tag.
//Jonas

Efter lite läsande i denna tråd:
http://www.machsupport.com/forum/index. ... 82.90.html
Upptäckte jag att kineserna sparata in på kommunikationschippet i VFDn. Det saknas på min precis som många rapporterar i tråden ovan (se bild en bit ner). Dom gissar att det borde gå att löda dit chippet (typ 10kr på elfa) men ingaen har bekräftat att det funkar. Jag ligger lågt ett tag.
//Jonas
Ska titta i min vdf med idag, känns väldigt tråkigt att denhär myten om slarvighet åter igen blir bekräftad på varor från kina.
Är övertygad om att även min saknat delar då jag gjort en hel del tester och nu blir man aningen irriterad övrer att de säljer den utan att och ge uppgifter på exakt vilka funktioner de byggt den för.
Kanske borde skicka på ebay om bristerna i produkten när man väl verifierat det.
Är övertygad om att även min saknat delar då jag gjort en hel del tester och nu blir man aningen irriterad övrer att de säljer den utan att och ge uppgifter på exakt vilka funktioner de byggt den för.
Kanske borde skicka på ebay om bristerna i produkten när man väl verifierat det.

Jag har ännu inte köpt ngn kina-spindel men ska göra det i framtiden. Hur är det med den "vanliga" kontrollen via Mach och PWM, fungerar den eller? Jag kör en Geckodrive G540 å den har ju I/O för VFD kontroll och reläutgångar för start/stop/osv, är det problem med störningar osv och det är därför Ni vill använda plugin eller?
Mvh Love
För min del handlar det om att kunna styra varvtal rotationsriktning och start/stop direkt via mach3, samt få visning direkt på skärmen av alla möjliga värden.
Samtidigt är det spännande att intergrera detta via kommunikation, man skulle kunna få så mycket mer än när man kör relästyrning för bas funktionerna.
Samtidigt är det spännande att intergrera detta via kommunikation, man skulle kunna få så mycket mer än när man kör relästyrning för bas funktionerna.
ja absolut
Men om det inte går att få igång så har man ju inget val tänkte jag.
Det minsta man kan begära är ju iaf RPM-justering, start och stop från Mach gissar jag å det ska väl funka med relän samt den VFD utgång G540'n har, eller?
Vi får hoppas på dem som labbar med att löda dit den saknade kretsen, verkar vara på G snart.

Det minsta man kan begära är ju iaf RPM-justering, start och stop från Mach gissar jag å det ska väl funka med relän samt den VFD utgång G540'n har, eller?
Vi får hoppas på dem som labbar med att löda dit den saknade kretsen, verkar vara på G snart.

Ngn som vet vad det är för koppling till vattnet på spindeln? Dels vad det är för ID/OD på slangen om man använder originalkopplingen men ännu hellre om det är ngn som bytt ut slangkopplingarna mot ngt annat och vad det isf är för gänga på nipplarna. Ser ut som R1/8 eller G1/8 men om ngn vet vore det bra (håller på att planera slangdragning/inköp men har inte köpt spindeln ännu)
Tack för hjälpen //Love
Tack för hjälpen //Love
-
Hej !
Jag har kört min maskin med en VFD o kontroll via MAch3 till vdf 0-10v o rotationsriktning och återkoppling på rpm och det fungerar klockrent med mina kort jag har från www.cnc2all.com interface och Spindelkontroll kort.
http://www.cnc2all.com
http://cnc4home.zoomin.se/%20min%20mask ... %20bygget.
/Johan
Jag har kört min maskin med en VFD o kontroll via MAch3 till vdf 0-10v o rotationsriktning och återkoppling på rpm och det fungerar klockrent med mina kort jag har från www.cnc2all.com interface och Spindelkontroll kort.
http://www.cnc2all.com
http://cnc4home.zoomin.se/%20min%20mask ... %20bygget.
/Johan
Jag har äntligen fått igång detta plugin. Enligt Mach3 forumet så saknades det ju kommunikationskretsen på flera VFD:s men det satt ett på min VFD. För er andra med problem så är det bara att löda på ett sådant chip ifall det saknas. Jag är så köra spindeln via gkod men det verkar som att min Smoothstepper hänger sej direkt. Beror nog på störningar, ska inhandla lite avstörningskomponenter och se ifall jag får bort problemet.