Uj uj uj, vad många drosslar och allt för att klara EMC...
Nu kör jag inte med AVR men väl med Fujitsu FFMC-16LX och Renesas M16C och där har det fungera fint med ett 2-lagers kort där all "överflödig" yta är GND och sedan 0805 keramiska 100nF kondensatorer nära varje krets, minst en per digitala krets.
Självklart placerat ordentligt, genomtänkt dragning av VDD, lite extra kondensatorer förnuftigt placerat, korta ledare osv men varje design har gått igenom EMC-test utan problem förutom ett projekt där ett inköpt primärtswitchande spänningsmodul gav ifrån sig störningar.
Så antingen är det jag som har osannolikt tur eller också är AVR en mycket störande µC när det ska så mycket till för att klara EMC-tester - eller är det "bara för att vara säker"?
Grundschema AVR; kondensator m.m.
-
- EF Sponsor
Re: Grundschema AVR; kondensator m.m.
Ja, "bara för att vara säker" - en AVR ensam på ett kort stör aldrig så mycket så det blir problem med EMC
så länge man har några avkopplingskondingar på lämpliga ställen.
så länge man har några avkopplingskondingar på lämpliga ställen.
var menar du nu, främst? På strömförsörjningen eller på ingående eller utgående data?thepirateboy skrev:Jag brukar köra med PI-filter (kondensator-emifilter-kondensator) där det är kritiskt, vilket ger en hög dämpning över ett brett frekvensområde.
Och vad exakt är "emifilter" ?? drossel, ferrit, annat?
Jag satte t.ex. 0805 ferriter (1500Ω@100MHz) på 5 volts logiska datautgångar (där jag kör 500 kbps) efter att ha fått rekommendationer om detta, för att jag trodde det skulle sänka "slewrate" och därmed minska störningar. Det enda jag uppnådde var att ferriten i kombination med trådens kapacitans skapade en hemsk ringning vid varje omslag... som dessutom översteg dubbla signalspänningen (signal ut var 5 volt logik, ringningen gick upp mot 10 volt)... så det var ju helt misslyckat. Däremot kanske ferriter på ingången skulle ta bort spikar och annat som kan störa datasignalen... jag hade en SR-vippa som slog på vid "etta" i änden av en 2m kabel. problemet var att högfrekventa störningar i omgivningarna skapade spikar (1-3 volt, några nanosekunder) på dataledningen, och SR-vippan reagerade. Här kanske ett RC-filter eller en ferrit skulle fungera bra? Men om en ferrit ska göra nytta måste det väl vara en lägre impedans på ingången än bara en CMOS-ingång, t.ex motstånd eller kondensator... annars spelar väl inte ferriten nån roll för spänningsnivån på ledaren... ferriten reglerar väl bara strömmen (begränsar snabba förändringar i strömstyrka).
-
- EF Sponsor
Jag pratar om strömförsörjningen. Det jag brukar använda som EMI-filter är "Chip ferrite bead" från Murata eller Wurth.
Om du får in störningar från en kabel så är ju det bästa att försöka förhindra att störningarna tar sig in, t ex med skärmad
kabel och ev. partvinnade kablar. Annars borde en som sagt ett RC-filter fixa det (47ohm-1000pF?), såna här saker går ju
utmärkt att simulera i t ex LTspice.
Har aldrig använt ferriter på dataledningar då jag sällan har haft någon höghastighetskommunikation på de kort jag gjort.
Jag har bara använt seriemotstånd för att ta bort de skarpaste flankerna på datasignalerna.
Prova att terminera dataledningen med ett motstånd om du har problem med ringningar, för att få en bättre impedansanpassning
mellan drivaren och ingången. Tänk också på att det finns ett gäng olika ferriter för olika tillämpningar...
http://catalogue.we-online.com/kataloge ... g%2FWE-CBF
Om du får in störningar från en kabel så är ju det bästa att försöka förhindra att störningarna tar sig in, t ex med skärmad
kabel och ev. partvinnade kablar. Annars borde en som sagt ett RC-filter fixa det (47ohm-1000pF?), såna här saker går ju
utmärkt att simulera i t ex LTspice.
Har aldrig använt ferriter på dataledningar då jag sällan har haft någon höghastighetskommunikation på de kort jag gjort.
Jag har bara använt seriemotstånd för att ta bort de skarpaste flankerna på datasignalerna.
Prova att terminera dataledningen med ett motstånd om du har problem med ringningar, för att få en bättre impedansanpassning
mellan drivaren och ingången. Tänk också på att det finns ett gäng olika ferriter för olika tillämpningar...
http://catalogue.we-online.com/kataloge ... g%2FWE-CBF
- Swech
- EF Sponsor
- Kontakt:
Alla dessa drosslar är bara för att vara säker.
Har kört igenom väldigt många produketer med AVR med samma riktlinjer som IceCap.. utan problem. och utan drosslar.
Swech
Har kört igenom väldigt många produketer med AVR med samma riktlinjer som IceCap.. utan problem. och utan drosslar.
Swech