navman f20 display
navman f20 display
tjenixen
har en trasig navman F20 som har nåt internt minnesfel. Navman vill ha massvis med pengar för att fixa den, billigare att köpa en ny GPS
'men denna har en jättefin färg lcd display som jag tänkte riva ut och använda i något annat projekt
någon som vet vad det sitter för display där ?
eller har kanske t.o.m. gjort något redan..
har en trasig navman F20 som har nåt internt minnesfel. Navman vill ha massvis med pengar för att fixa den, billigare att köpa en ny GPS
'men denna har en jättefin färg lcd display som jag tänkte riva ut och använda i något annat projekt
någon som vet vad det sitter för display där ?
eller har kanske t.o.m. gjort något redan..
Re: navman f20 display
Vad står det på displayen, fabrikat/beteckningar, siffror eller bokstäver?
Har du Googlat på den?
Har du Googlat på den?
den är ren, står inget förutom en liiiiiten klisterlapp

googla på 7c35awy315723 gav inget
vad beträffar lilla kontakten så är det som jag förstår själva touch digitizern
lcdn är under metallen
vet inte om jag vågar på att försöka att separera dem...
googla på 7c35awy315723 gav inget

vad beträffar lilla kontakten så är det som jag förstår själva touch digitizern
lcdn är under metallen
vet inte om jag vågar på att försöka att separera dem...
Nej det skall du inte göra, då förstör du den.vet inte om jag vågar på att försöka att separera dem.
Hittar man inga data på displayen, så är det fullständigt dö-fött att kunna använda den till något annat, tyvärr.
Du måste känna till de elektriska specifikationerna, Hur man initierar den, Hur man ansluter den, vilket digitalt protokoll man skall använda osv., Skrot, tyvärr, om, du inte hittar någon som behöver den som reservdel till en likadan navigator.
oki, synd... jag har ett väldigt roligt projekt på gång till min Jeep som jag tänkte använda den displayen till, men det får väl bli någon annan display...
tänkte bygga in en styrning av diverse prylar i bilen, varningsramp på taket, axelspärrarna, lufttrycket, arbetsljuset etc.. samt visa olika data från diverse
sensorer runtom... temperatur i växellådan, bilens lutning i terräng, temperatur i motorrummet etc.
Då får jag väl leta efter en annan 3.5 färg touch display.
Tack för infot
tänkte bygga in en styrning av diverse prylar i bilen, varningsramp på taket, axelspärrarna, lufttrycket, arbetsljuset etc.. samt visa olika data från diverse
sensorer runtom... temperatur i växellådan, bilens lutning i terräng, temperatur i motorrummet etc.
Då får jag väl leta efter en annan 3.5 färg touch display.
Tack för infot
Ett generellt tips är att prova sökning på: 7c35awy eller awy315723 osv.. Men det fungerar ej i detta fall (kollat).
Ett annat sätt att komma runt problemet är att mäta upp skärmgränssnittet i den befintliga konstruktionen. Första åtgärden är att hitta GND/Jord och sedan mäta med oscilloskop på resten.
Ev prova att koppla bort signaler och se vad som händer.
Ett annat sätt att komma runt problemet är att mäta upp skärmgränssnittet i den befintliga konstruktionen. Första åtgärden är att hitta GND/Jord och sedan mäta med oscilloskop på resten.
Ev prova att koppla bort signaler och se vad som händer.
Bluint, det går inte med ett oscilloskop, man måste ha en synnerligen avancerad logikanalysator, så man kan logga allt, och se timingen.
Varenda jäkla display (kontroller) har olika sätt att initieras och kommunicera, Enklare och billigare att skaffa en annan känd display.
Varenda jäkla display (kontroller) har olika sätt att initieras och kommunicera, Enklare och billigare att skaffa en annan känd display.
Är det LVDS går det att lokalisera pixelklocka, horisontal, vertikal signal. Samt RGB som är resterande i stort sett.
I övrigt får man väl ta till ett DSO och lite programvara.
I övrigt får man väl ta till ett DSO och lite programvara.