Varvtalsstyrning av ventilationsfläkt

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Lateralus
Inlägg: 54
Blev medlem: 1 februari 2007, 12:50:27
Ort: Malmö

Varvtalsstyrning av ventilationsfläkt

Inlägg av Lateralus »

Idag fick jag paket, innehållande bland annat tre kanalfläktar till ett ventilationsystem som jag planerar att bygga. Dessa fläktar skulle jag vilja varvtalsstyra beroende på vilket behov det finns av ventilation. Här någonstans börjar förvirringen.

Vi börjar väl med en länk till fläkten:

http://www.soliduct.com/kanalflakt-100c.htm

Kikar man i anslutningsboxen så går det ut fyra kablar från motorn, varav en är jord. Mellan två av dom andra sitter det en kondensator. Jag tolkar det hela som att det är en asynkronmotor det rör sig om.

På soliducts hemsida står det att fläkten "Kan varvtalsregleras med genom spännings-/frekvensändring." vilket ju verkar rimligt. Men läser man i den bifogade manualen så står det "do not use frequency converters for this type of fans" vilket motsäger soliduct. Kikar man vidare på soliducts hemsida menar dom att alla deras fläktar går att styra med enbart tyristor vilket verkar ännu märkligare.

Vad tror ni? Hur bör jag varvtalsreglera den?
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16889
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Varvtalsstyrning av ventilationsfläkt

Inlägg av grym »

med en vanlig dimmer, prova om du har en liggandes hemma

har gjort det och det funkar, men det är ingen bra eller linjär styrning utan man har nästan allt eller inget, eller rättare sagt, 10 % på ungefär mitten på potten ger 80% utslag på flödet, mellan tummen och pekfingret
Lateralus
Inlägg: 54
Blev medlem: 1 februari 2007, 12:50:27
Ort: Malmö

Re: Varvtalsstyrning av ventilationsfläkt

Inlägg av Lateralus »

Okej. Jag har provat med vridtransformatorn och visst fungerar det. Blev bara lite fundersam om det verkligen var bra att göra så, varvtalssänkningen kommer ju bygga på att rotorn "slippar" mer och mer för att spänningen inte är tillräcklig. Det kommer inte leda till olämplig värmeutveckling någonstans? Nu står det i och för sig att fläkten är försedd med överhettningsskydd, men ändå.

Angående olinjäriteten så tror jag att det ska gå att lösa :)
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16889
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Varvtalsstyrning av ventilationsfläkt

Inlägg av grym »

på den fläkt jag körde med vanlig dimmer fick jag värmeproblem i lc filtret på dimmern , den tålde inte riktigt en så komplex last
Lateralus
Inlägg: 54
Blev medlem: 1 februari 2007, 12:50:27
Ort: Malmö

Re: Varvtalsstyrning av ventilationsfläkt

Inlägg av Lateralus »

Hehe, nä en sån motor är nog aningen mer induktiv än en glödlampa :lol:

Tack för tipset hur som helst, får se vad det blir för reglering när det närmar sig. :)
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45587
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Varvtalsstyrning av ventilationsfläkt

Inlägg av TomasL »

Finns speciella motordimmers, dock kan det (oftast) bli oljud i motorn, så seriemotstånd eller transformator är bättre.
Du har ju dessutom länkar på sidan du hänvisade till, vilka visar lämpliga varvtalsstyrningar
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26222
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Varvtalsstyrning av ventilationsfläkt

Inlägg av Icecap »

Min (numera avlidna) morbror byggde en flispanna och frågade mig om jag kunde bygga en styrning till den vilket jag gjorde. Schemat finns på min hemsida (under "Freebies") och där var fläkten just en asynkronmotor. Det gick alldeles utmärkt att "dimma" den och mjukvaran medgav mellan 0% och 100% hastighet i 1% steg och det fungerade utmärkt, faktisk så väl att en kompis till min morbror övertog styrningen efter hans död.
Oscar
Inlägg: 29
Blev medlem: 12 april 2005, 23:16:49
Ort: Finnerödja

Re: Varvtalsstyrning av ventilationsfläkt

Inlägg av Oscar »

Jag hade precis samma problem när kompisen bad mig fixa en fläktstyrning åt honom så jag byggde helt enkelt en egen triac-dimmer/fläktstyrning. Funkar riktigt bra till den här typen av fläktar. (Däremot bör man välja frekvensomriktare till andra fläkt och motortyper då alla inte är så tacksamma att dimmras pga dess induktans osv..) Här kommer mitt schema samt en liten filmsnutt på prototypbygget.

Bild

Film: Triac AC-fan speed control
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45587
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Varvtalsstyrning av ventilationsfläkt

Inlägg av TomasL »

http://www.clasohlson.se/Product/Produc ... =136861672 funkar nog alldeles utmärkt. Kostar 400:-
Lateralus
Inlägg: 54
Blev medlem: 1 februari 2007, 12:50:27
Ort: Malmö

Re: Varvtalsstyrning av ventilationsfläkt

Inlägg av Lateralus »

Tack för alla svar och tips! :mrgreen:
Skriv svar