Vilket kanonforum! Det bara smäller till med alla svar! Tack alla.
Anledning till att jag behöver byta, är att jag klippte bena på den bef. Jag hade ett trasigt fartreglage som jag behövde ta bort. Enklaste sättet för mig var att klippa benen. Kanske går det att skarva benen med silvertråd?
Jag går nog på era rekomendattioner och köper en med de värden som Ni nämner.
Tackar!
Håkan
Söker efter specifik kondensator?
- prototypen
Re: kondensator?
jag tror det blir billigare med förtennt koppartråd (nja den ser nästan ut som silver ibland)
Protte
Protte
protte: jag har 7805-kretsar med åtta ben!
Men i det här fallet kanske det är så att kylflänsen räknas som ett "ben" , som givetvis då ska kopplas till GND.
Men i det här fallet kanske det är så att kylflänsen räknas som ett "ben" , som givetvis då ska kopplas till GND.
Jag skarvade de små benen med lite ny silvertråd. Vad tror ni, tappar den egenskaper med den här lösningen? Kan man mäta det på något vis?
Mvh
Håkan

Mvh
Håkan

Klart att den har ändrat egenskaper, dock ser jag inget problem med det utan det är bara att testa kondensatorn i kretsen, det viktigaste är väl att funktionen är som tänkt för din krets, och det borde du märka vid användning.
Det är ganska vanligt att sådana lödningar blir ganska dåliga och risken är stor att det lossnar vid vibrationer - så känn lite på benen så att du är säker på att de sitter ordentligt. Egenskaperna i övrigt som ändras är helt försumbara.
Re: Söker efter specifik kondensator?
Då köper jag en ny..., det är ju inte så dyrt
Tack!
Mvh
Håkan
Tack!
Mvh
Håkan