lasersensor istället för glsskalor? till tex fräs & svarv

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
thewho

lasersensor istället för glsskalor? till tex fräs & svarv

Inlägg av thewho »

Hejsan

Kom just att tänka på en sak :lol:
Glasskalor är ju som vi alla vet relativt dyra, så jag funderade på om man inte kan använda sig av lasersensorn från en mus?
Den här tex kostar drygt 200kr och har en sensor på 3200dpi, vilket borde ge en upplösning på ca126 punkter/mm
Då borde man ju ganska enkelt kunna koppla den till tex en laptop och skriva ett program som läser av hur långt sensorn har förflyttats?
Så på en lång svarv där glasskalor skulle vara ekonomiskt omöjligt för oss så borde det ju vara en smart lösning?

Jag har säkert jättefel nu :doh: , men disskutera gärna :)

Mvh Daniel
rehnmaak

Re: lasersensor istället för glsskalor? till tex fräs & svar

Inlägg av rehnmaak »

Lasern är bara en ljuskälla i de pekdonen. Positionsavkänningen görs med en liten kamera. Jag tror inte man kan få den precisionen som behövs med den mjukvaran som är inbyggd i de kamera chippen.

Däremot så har jag för mig att det går att läsa ut själva bilden ur kameran. Då skulle man kunna göra egna skalor kodade på något smart sätt. Problemet är bara att bra skalor kostar mycket pengar att göra (glasskalor).

Så kontentan är att man måste hitta billigare sätt att göra bra skalor. Själva givaren är ett mindre problem.
spufuz

Inlägg av spufuz »

Ja givaren är inte det största problemet i en optisk mätskala.
Oavsett om det är glasstav eller stålband i mätskalan så är det väldigt fin upplösning på dem och det blir nog svårt att tillverka något själv som ger någorluna precision.

Finns det istället möjlighet så försök få tag i en pulsgivare att sätta på axeln/kulskruven istället.
Kanske går att hitta billigare?
Användarvisningsbild
wiklis

Inlägg av wiklis »

Skulle man inte kunna köpa ett digitalt skjutmått och ta utb signalen från dess skala, finns ju upp till 500mm långa.
Eller kanske mer utflippat: spela in en hög ton på ett kasettband, ta ut bandet och limma det på lämpligt ställe.
Läs av med pickup.

wiklis
Användarvisningsbild
Andax

Inlägg av Andax »

Lite att läsa om man vill göra som wiklis föreslår: länk
Skriv svar