Söker efter specifik kondensator?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
vaxa

Söker efter specifik kondensator?

Inlägg av vaxa »

Är det någon som vet om det går att köpa exakt likadan kondensator, här i Sverige? Enligt elfa räcker det inte med 330/16 som referens?

https://www.mikrocontroller.com/index.p ... cts_id=427
(Det saknades en, och behöver en omg.)

Mvh
Håkan
Senast redigerad av blueint 23 juli 2010, 17:33:45, redigerad totalt 1 gång.
Anledning: Rubrikfix, var: kondensator?
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Re: kondensator?

Inlägg av psynoise »

330/16 säger bara kapacitansen och spänningståligheten, dvs 330 µF och 16 V. Ange gärna vad kondensatorn ska användas till för att vi ska kunna rekommendera någon lämplig ersättare.

Ytterliggare har ELFA numera parameter sök där ekvivalentserieresistans ingår. Bara att trycka i dom gränsvärdena du behöver. T.ex har 67-235-55 väldigt lågt ESR på 0,028 Ω.
vaxa

Inlägg av vaxa »

Okej, det är alltså lite svårare än jag trodde. Det enda uppgifter jag har är de som jag länkar till.

Det skall användas till ett fartreglage för en liten elmotor.

Mvh
Håkan
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Inlägg av psynoise »

Köp billigaste möjliga med 330 µF och en spänningstålighet högre än maximala spänningen i kretsen.
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Det brukar inte vara så inåthelsike noga, prova ELFA 67-233-73

Protte
vaxa

Inlägg av vaxa »

Tackar för svar!!

Det känns som jag önskar ha en kondensator som har exakt de egenskaper som de befintliga. Jag tror det är viktigt att att varje fartreglage genererar lika, eftersom flygmaskinen styrs av olika varvtal från fartreglagen och är sammankopplade med varandra genom ic2 bus. :humm:

Kanske går fortare att beställa från Tyskland..., frakten på en 2:- kondensator är 149:- :evil:

Mvh
Håkan
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Inlägg av psynoise »

Har du inget schema över kretsen som du kan dela med dig av?

Tänk även på att elektrolytkondensatorer har väldigt stor tolerans på kapacitansen, vanligt ±20% eller ännu högre uppåt.
vaxa

Inlägg av vaxa »

Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Inlägg av psynoise »

Tyvärr kan jag inte hitta någon kondensator med värdet 330 µF i schemat, vilket komponentnummer har kondensatorn?
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Vad man kan gissa av den mycket lågupplösta bilden så gissningsvis är det avkopplingskondensatorn C9 som glättar batterispänningen och då kan man använd alla kondensatorer med låg ESR, gör inget heller om det skulle vara 470 µF heller, finns ingen anledning att beställa från Tyskland.

Monteringen med långa ledningar förtar en del av effekten av en låg ESR kondensator.

Den kondensator från ELFA jag länkade till tidigare kommer att fungera alldeles utmärkt.

Protte

psynoise gissar till vänster om regulatorn men fick du till upplösningen så det syns text, för mig är det mesta grått, hittade C9 på en av 2700 bilder som finns.
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Sedan kan man undra lite över kunskaperna hos microkopter, 7 st 1N4007 i serie in till regulatorn utan kondensator direkt på regulatorn
Finns även en bild på elektrolyter med värden angivna i nF, ska ju vara µF.

Nåväl, hans kunskaper ligger kanske på ett annat plan.

Protte
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

Om det är C9 som sitter parallellt med en lång rad kondensatorer vid ingången på 7805 så tror jag att det inte alls spelar någon roll vad du väljer - ta den billigaste du hittar som är på 330µF och minst 16 volt.

Kanske det viktigaste (förutom 330/16) är den fysiska storleken, så att den passar på kortet.

Men eftersom den gamla tydligen gått sönder kan man ju undra varför? Är det spänningstoppar som förstör den? Eller hög temperatur? eller vibrationer?.... Det finns ju speciella kondensatorer som tål upp till 105 grader, eller så köper du en som tål 25 volt, och då klarar den sig bättre.

(edit: hoppsan: protte hann före mig)

Protte: jag ser inga 1n4007?
thebolt

Inlägg av thebolt »

Här är ett tydligare schema över samma krets http://www.mikrokopter.de/ucwiki/en/BL- ... 1_sch1.gif

Schemat är lite otydligt så tillvida att det ser ut som om det sitter en hel hög 100nF på ingången på 7805an, men i "verkligheten" sitter dessa utspridda över kortet, bl.a. en i närheten av vardera high-side driver. Blir lite mindre dumt då iaf.. men schemat är sub-optimalt;)
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Nä du ser inga 1N4007 men om man börjar att titta bland alla 2700 bilder som finns på sidan så hittar man en bild med detta på.
Nu är detta en flygande farkost och en 25 V kondensator väger för mycket.
Kondensatorn verka inte vara "monterad på" kortet utan hänger bredvid.

Min uppfattning är att TS eller leverantören "slarvat bort" en kondensator så det är inget som behöver dimensioneras upp.
Jesse det är inte en 7805 då den har 4 anslutningar (eller finns det någon kåpa med extra pinne).

Protte
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Hade fel om 7805 men det kan vara så att man jordar "tabben" också

Det tydligare schemat bekräftar bara mina tidigare inlägg. En helt normal 330µF/16V lågförlust kommer att fungera hur bra som helst.

Protte
Skriv svar