Fejkad Geigermätare
Re: Fejkad Geigermätare
Naturligtvis skulle vi kunna öka realismen och gå till extremer, men frågan är om alla scouterna på avdelningen hade uppskattat det...
troligen skulle många inte alls tycka att det var roligt längre...
troligen skulle många inte alls tycka att det var roligt längre...
Det stod ju i tidningen nyligen om nån skola där man försökte ha en realistisk katastrofövning och flera av barnen fick ju panik och trodde det var allvar... Så det är väldigt viktigt att alla förstår att det är en lek.
Vi strök för några år sen flera av de planerade grejerna under en "monsterhajk" eftersom scouterna gick lite vilse i mörkret (de gick ungefär 100 m för kort och trodde de var helt lost) och några satt och grät i skogen. Det kändes liksom inte helt rätt då att tre timmar senare komma och spöka för dem på nattplatsen.
Vi strök för några år sen flera av de planerade grejerna under en "monsterhajk" eftersom scouterna gick lite vilse i mörkret (de gick ungefär 100 m för kort och trodde de var helt lost) och några satt och grät i skogen. Det kändes liksom inte helt rätt då att tre timmar senare komma och spöka för dem på nattplatsen.
Dagens scouter verkar vara lite fega tycker jag, är det inte meningen att scouter skall klara sig själva i skogen?
När jag va liten fick vi tälta vid en stuga utan el mitt i skogen, det fanns ett utedass 100m bort bakom en massa träd. Det va då ingen ledare som höll i handen om man blev nödig mitt i natten där inte, bara att traska bort i dimman med sin taskiga cykelficklampa själv.
Scouterna handlar väl om att läsa sig att överleva på riktigt, inte en massa löjliga halvmesyrer.
När jag va liten fick vi tälta vid en stuga utan el mitt i skogen, det fanns ett utedass 100m bort bakom en massa träd. Det va då ingen ledare som höll i handen om man blev nödig mitt i natten där inte, bara att traska bort i dimman med sin taskiga cykelficklampa själv.
Scouterna handlar väl om att läsa sig att överleva på riktigt, inte en massa löjliga halvmesyrer.
Det beror ju lite på åldern. Man lär sig inte klara sig själv i skogen så fort man blir scout. 12-åriga tjejer i en mörk skog skrämmer lätt upp varandra.
Men scouting handlar inte om att lära sig klara sig i skogen, friluftslivet är inte målet med scouting, det är vägen. En av grundpelarna i scoutmetoden.
Men scouting handlar inte om att lära sig klara sig i skogen, friluftslivet är inte målet med scouting, det är vägen. En av grundpelarna i scoutmetoden.
det fanns ett utedass 100m bort bakom en massa träd.
Varför gå 100m när man kan gå <10m och ställa sig bakom ett träd?
Varför gå 100m när man kan gå <10m och ställa sig bakom ett träd?

Om 50 scouter pissar i på slumpvald plats i närheten av lägret, några gånger per dag i några dagar, så blir det nog en aning "olustigt" att röra sig i området.
Detta gäller även vuxna, man hade tunnelbaneövning för ett antal år sedan med utrymmning av vagn mitt på spåret i en spelad incident med stopp i tunneln, och trots att alla var införstådda med syftet och var frivilliga på just den turen, men när allt blev mörkt (även all ström slogs av på skenorna också för säkerhetsskull), och stackars förarna i ficklampors sken försökte tömma vagnarna på folk och vandra till närmaste utgång, så följde folk inte instruktioner, började gå åt fel håll, tjaffsa och jaga upp varandra och det var på vippen att panik bröts ut att man var tvungen att tända upp tunneln och avbryta övningen.Nerre skrev:Det stod ju i tidningen nyligen om nån skola där man försökte ha en realistisk katastrofövning och flera av barnen fick ju panik och trodde det var allvar... Så det är väldigt viktigt att alla förstår att det är en lek.
kort därefter kom skyltarna upp att nödbromshantagen inte stoppar tågen förrän nästa station då man konstaterade att det är mycket bättre sätt att hantera problemet, om det är möjligt, än att försöka tömma folk mitt på spåren och försöka få ut dessa utan skador...
i krissituationer så blir vi människor gärna flockdjur, och situationen förvärras drastiskt om det samtidigt uppstår maktkamp mellan olika ledarfigurer som plötsligt ploppar upp från ingenstans och ifrågasättande av beslut - och just den delen sätter igång blixtsnabbt inom grupperna om inte hackordningen är etablerad innan... Det är inte utan orsak som uniformer och symboler som markerar olika roller och befälsordningar finns för att just hantera dessa situationer. ...något som lätt glöms bort fredlig tid och utan större katastrofer i mannaminnet.
Nja, faktiskt inte. På större lägerområden som t.ex. Vässarö (där det är många läger efter varandra) så brukar man faktiskt rekommendera att scouterna pissar i skogen för att inte fylla dasstunnorna så fort.bearing skrev:Om 50 scouter pissar i på slumpvald plats i närheten av lägret, några gånger per dag i några dagar, så blir det nog en aning "olustigt" att röra sig i området.
På Vässarö gräver man inga slaskgropar heller numera utan diskvatten och sånt silas och slängs sen i skogen. Och det som fastnar i silen slänger man i kompost.
Men nu blev det kanske lite väl OT:-)
Och för dom som då inte har någon relation till vässarös storlek så kan vi säga att det är en ö som tar upp till ca 2500 personer på läger under sommarveckorna och är 1,5 x 2,5km stor.
-
Det här är väl inte exakt rätt forum, men...
Man kan ju samtidigt fundera på hur länge det kommer att funka med saltvatten som diskvatten på ängarna, saltvatteninträngningen eller om det är saltvatten från disk som blandas med regnvattnet för grundvattenpåfyllningen börjar redan att belasta de befintliga brunnarna med ganska höga saltkoncentrationer. Troligen så kommer allt vatten tas från avsaltningsanlägningen inom närtid.
Till grundfrågan 100m genom skogen när man blir nödig tolkar jag som behov 2 och det vill ingen ha som lokala dumpningar av, att pinka är OK och rekomenderat, inget problem men inte tvåan. Jag var på ett läger i mitten av 70 talet då det vart så pga avstånd och diarré, inte särskilt kul, men valet mellan trädet eller brallan gjorde trotts allt valet enkelt
Det är helt korrekt att dagens ungar för att generalisera inte "tål" lika mycket som dom gjorde för 25 år sen.
Personligen anser jag att det är bra, mobbing mm HAR minskat med alla dess fördelar, men lite mobbing gjorde samtidigt de små liven "tåligare" samt även deras kringmiljöer tuffade till dom. För 25 år sen så skjutsades nästan inga barn till skolan, idag 10-25% (OBS jag talar här om <1km till skolan), inte många av dagens ungar har gått på torrdass (någonsin) ännu färre har lagat mat över öppen eld eller i vedspis. Det kallas samhällsutveckling. Vissa delar som fanns förut i "lägerlivet" är det bara att skippa som t.ex skitstock över öppen grop, det funkar inte längre.
Men nivån på skrämseleffekter/strapatser är väldigt individ/grupp och åldersberoende. Man kan inte köra samma saker med 8-9 åringar som man kan med 12-15 åringar. Den som så anser har inte i rörelsen att göra (eller bör ha barn överhuvudtaget) anser jag.
Man kan ju samtidigt fundera på hur länge det kommer att funka med saltvatten som diskvatten på ängarna, saltvatteninträngningen eller om det är saltvatten från disk som blandas med regnvattnet för grundvattenpåfyllningen börjar redan att belasta de befintliga brunnarna med ganska höga saltkoncentrationer. Troligen så kommer allt vatten tas från avsaltningsanlägningen inom närtid.
Till grundfrågan 100m genom skogen när man blir nödig tolkar jag som behov 2 och det vill ingen ha som lokala dumpningar av, att pinka är OK och rekomenderat, inget problem men inte tvåan. Jag var på ett läger i mitten av 70 talet då det vart så pga avstånd och diarré, inte särskilt kul, men valet mellan trädet eller brallan gjorde trotts allt valet enkelt

Det är helt korrekt att dagens ungar för att generalisera inte "tål" lika mycket som dom gjorde för 25 år sen.
Personligen anser jag att det är bra, mobbing mm HAR minskat med alla dess fördelar, men lite mobbing gjorde samtidigt de små liven "tåligare" samt även deras kringmiljöer tuffade till dom. För 25 år sen så skjutsades nästan inga barn till skolan, idag 10-25% (OBS jag talar här om <1km till skolan), inte många av dagens ungar har gått på torrdass (någonsin) ännu färre har lagat mat över öppen eld eller i vedspis. Det kallas samhällsutveckling. Vissa delar som fanns förut i "lägerlivet" är det bara att skippa som t.ex skitstock över öppen grop, det funkar inte längre.
Men nivån på skrämseleffekter/strapatser är väldigt individ/grupp och åldersberoende. Man kan inte köra samma saker med 8-9 åringar som man kan med 12-15 åringar. Den som så anser har inte i rörelsen att göra (eller bör ha barn överhuvudtaget) anser jag.
Apropå detta med fejkade övningar. Har en vän som var på en övning som brandförsvaret arrangerat (tror jag), hon visste att det var på låtsas och var rätt säker. Vad hon inte visste var att de hyrt in ett antal teaterskådespelare som satt i den tågvagnen som skulle utsättas för olycka. De började skrika, grina och banka på de igensatta fönstren (för att simulera mörker), när "olyckan" hade hänt, och hon upplevde situationen som skarp och blev rädd. Därefter sprang räddningspersonal in i tågkupén och skulle rädda de som var i störst behov av detta. Hon var tydligen rätt paralyserad och blev en av de första att lyftas ur vagnen (räddningspersonalen visste inte vilka som var vilka).
Kontentan är att en simulerad "katastrof/olycka" kan bli riktigt verklig med duktiga skådespelare.
Not: hon var ca: 45 år gammal och varit med om rätt mycket i livet.
Kontentan är att en simulerad "katastrof/olycka" kan bli riktigt verklig med duktiga skådespelare.
Not: hon var ca: 45 år gammal och varit med om rätt mycket i livet.
Det är väldigt lätt att påverkas av folk runtomkring, titta bara hur det kan gå t.ex. vid konserter, demonstrationer och liknande.
- )ExecutoR(
Meduza:
Får man fråga vilken kår du är med i? Låter ju riktigt roligt det där...
Får man fråga vilken kår du är med i? Låter ju riktigt roligt det där...