Köpte denna https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/in ... =75-205-96;
Min fundering är om det blev rätt, värkar inte bli riktigt som jag tänkte mig. Vill att den hela tiden ska se ett ir-ljus och då det försvinner ska den registrera förändringen. Tänk typ som en sån räknare som sitter i affärer som räknar hur många som går ut och in.
Jag lyser med en ir-diod på detectorn och den blinkar bara till, har det att göra med att man måste blinka med en viss frekvens för att just denna ska registrera ir-ljuset... Om det är så vilken bör man köpa för att få till en som känner av ir-ljuset hela tiden. Den får gärna vara analog så man kan känna av hur mycket ir-ljus som finns...
/Joel
IR-Mottagar fråga
Re: IR-Mottagar fråga
Vilka krav mottagaren som du länkade till framgår av databladet.
Speciellt paramterarna Th och Tl.
Det låter som att du vill ha en "ren " IR-fototransistor, t.ex 75-221-39.
Speciellt paramterarna Th och Tl.
Det låter som att du vill ha en "ren " IR-fototransistor, t.ex 75-221-39.
-
Att få en sådan modul att känna en kontinuerlig puls är inte helt enkelt. Fast inte svårare än att man kan lösa det med några 555:or. IR-dioden ska precis som du skriver pulsas för att mottagaren ska funka. I detta fallet 38kHz. Men det räcker inte. Dessutom måste även 38kHz signalen slås av och till i intervall om ca 600 uS (microsekunder). Detta kan man lösa med hjälp av 2 st 555:or och lite kringkomponenter. Då får man ut en "konstant" pulsad signal från mottagaren. Denna kan man sedan detektera avbrott i m.h.a. en "missing pulse detector" baserad på, ja gissa vilken krets? Jo ytterligare en 555:a.
Självklart kan detta också lösas med en liten microprocessor typ PIC eller liknande. Men då blir det genast programering involverat.
Om du vill ha något som kan känna av konstant IR-ljus så får du nog snegla på en IR-fotodiod eller IR-fototransistor. Fast då tror jag att du kommer att få problem med störningar. Det finns massor med IR-ljus i vår om givning, inte minst från solen.
Berätta gärna vad du ska ha den till så är det lättare att hjälpa till (om det inte är hemligt förstås).
Självklart kan detta också lösas med en liten microprocessor typ PIC eller liknande. Men då blir det genast programering involverat.
Om du vill ha något som kan känna av konstant IR-ljus så får du nog snegla på en IR-fotodiod eller IR-fototransistor. Fast då tror jag att du kommer att få problem med störningar. Det finns massor med IR-ljus i vår om givning, inte minst från solen.
Berätta gärna vad du ska ha den till så är det lättare att hjälpa till (om det inte är hemligt förstås).
Jo moduleringen måste du ha för att det ska funka. Solen och glödlampor lyser mycket starkare än din diod. Det behövs något som gör att mottagaren vet att ljuset kommer från din diod.
Tack för svaren. Ska nog beställa fototransistor istället, blir lite enklare och mer hanterligt med det projekt jag håller på med. Självklart kan jag säga vad jag pysslar med. Jag håller på att få min kamera att trigga när en vattendroppe träffar vattenytan på ett fyllt glas. Tanken är att reflektera ner ir-diod ljuset i vattenytan och när de sedan bryts eller ir-ljusmängden förändras ska kameran trycka av.
Jag har lyckats få till att kameran trycker av med en AVR och allt är klart för att få till ir biten av projektet.
Antar att detta uppnås enklast med fototransistor?
Jag har lyckats få till att kameran trycker av med en AVR och allt är klart för att få till ir biten av projektet.
Antar att detta uppnås enklast med fototransistor?