DAT spelare. V. kanal -6dB. Trumfel? Nix! D/A omvand fel?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Remote

DAT spelare. V. kanal -6dB. Trumfel? Nix! D/A omvand fel?

Inlägg av Remote »

Hur fungerar egentligen DAT? Håller på reparerar en gammal Sony.

V. kanal är låg, kan väl knappast vara trumfel då kodat data ligger väl som PCM och V& H ligger väl i frames och då kan det väl knappas vara fel där? Dessutom är det inga bitfel, -ljudet är rent och klart, så jag tycker det borde ligga i D/A. Någon som håller med eller tvärtom. Men läs nedan stycke först!

Problemet är att även digitala utgången ligger vänster kanal lågt, då kan det ju inte vara D/A i spelaren eller dess signalvägar. Bandet är verifierat på en annan dat-spelare. Så nu lutar det igen mot trumman igen... Tips önskas!
Senast redigerad av Remote 15 juli 2010, 07:35:41, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Re: DAT spelare. V. kanal -6dB. Trumfel? Nix! D/A omvand fel

Inlägg av psynoise »

Om du har tillgång till en annan DAT-spelare är det lätt bekräftat att inte själva inspelningen är fel.
Användarvisningsbild
Remote

Inlägg av Remote »

Ditt tips att testa inspelningen är intressant. Om jag förstår dig rätt ska jag göra en inspelningen på den trasiga och testa det på en annan DAT och se hur den trasiga kodar V-kanal. Ligger den lågt även vid inspelning på en felfri DAT-spelare ger det ny ingång till felsökning.
Användarvisningsbild
Remote

Inlägg av Remote »

Gjorde en inspelning och avspelningen blev perfekt bägge kanalerna lika starka! Spelade bandet i en annan spelare med samma goda reslutat!

Alltså det var mitt tidigare referensband som hade en felaktig nivå på L-kanal.
Så kan det gå när man inte verifierar att testband är korrekt. "Skit in skit ut" brukar man säga...

Tack för tipset att prova inspelning. Att jag inte testade en inspelning var att jag ska ha spelaren att spela upp gammalt liggande material och överföra det till PC.
Skriv svar