Grillade en Gecko G251

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Borken

Grillade en Gecko G251

Inlägg av Borken »

Skulle flytta en sladd under fräsning och kom väl för nära metall, för plötsligt blir det ett överslag i sockerbiten som jag kopplat stegmotorn med (skulle vara en temporär testkoppling), nåväl den berömda röken släpptes ut.
Drivaren lyser fortfarande med sin lilla diod, och vad jag kan se så är det bara 2 st mosfetar som brunnit ( F3055L ).
Frågan är går det att få tag på dylika mosfets? Är det lönt å testa, man kan ju anta att mer kretsar gått sönder än mosfettarna?

/Janne
Användarvisningsbild
konig7070

Re: Grillade en Gecko G251

Inlägg av konig7070 »

Har inte Gecko någon garanti som gör att man kan få en ny drivare om man råkar ha sönder den, jag har för mig att jag läst flera som fått det.
Borken

Inlägg av Borken »

Ett års garanti är det, men mina har nog passerat den gränsen. :(
H.O

Inlägg av H.O »

Fråga dom får du se. Erkänn ditt misstag, vad du gjorde för att pajja den så fixar dom den gratis (om den går att reparera), hur gammal den är.
Borken

Inlägg av Borken »

Nja, jag fick hem en ny Gecko idag + några mosfetar.
Jag bytte dessa men det verkar som ytterligare komponenter har brunnit då det saknas kräm i ena motorutgången.

Jag hittade en ytmonterad komponent som jag inte vet vad det är för något och hoppas att någon av er kan hjälpa till med identifiering.
Bild

Den var hårt grillad så den gick av vi demonteringen, det sitter ytterligare en likadan på geckodrivaren kanske den ger bättre ledtrådar?
Bild

Så vad är det för något och var får man tag på en sån?
/Janne
H.O

Inlägg av H.O »

Enklast är väl att fråga Geckodrive.
Om den andra är hel kan du ju mäta på den, finns det "bara" två lutar det åt sense-motstånden för lindningströmmen - väldigt lågohmigt motstånd. Det verkar också rimligt om nu utgången kortslutits eller liknande. Finns det fyra kan det vara en konding för bootstrap-funktionen i MOSFET-drivarna.
Borken

Inlägg av Borken »

Det finns bara två.
Ett motstånd alltså, värdet går inte få reda på annat än att fråga Gecko?

/Janne
Borken

Inlägg av Borken »

Det skulle kunna vara en 0.056 Ohm, 0.5W ytmonterad sak är det nån som sitter på dylika å vill kränga ett par tre?

/Janne
Skriv svar