Belysning till cnc-maskin - är lysrör ok?

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
jihe

Belysning till cnc-maskin - är lysrör ok?

Inlägg av jihe »

Jag skall bygga kåpa till min cnc-svarv och funderar kring belysningen.

Att smälla upp en eller två minilysrörsarmaturer i taket är enkelt och billigt och ger stor ljuskälla med bra ljus. Men så slog det mig att det kanske inte är optimalt när det gäller möjlighet till störningar. Vad tros, är det ett reellt problem?
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Re: Belysning till cnc-maskin - är lysrör ok?

Inlägg av Mizzarrogh »

Misstänker att jag inte kan svara på kärnpunkten i frågan, men maskinlysröret jag har hemma ser ut att vara standardlysrör men med en "bepansrad" kapsling av plexirör, skall försöka rota fram det och se om det också är skärmat. (funderar fö på att sälja det) Kan försöka ta en bild så du kan se hur det är gjort.
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

Om du bygger nytt så skulle jag nog förslå en LED lösning istället.
Då finns ju ingen risk för flimmer som kan ge stroboskopeffekt mot det du skall bearbeta...
Sen så slipper du glasröret och allt kvicksilver som riskerar att komma ut om du krossar ett rör av misstag.
spufuz

Inlägg av spufuz »

jihe skrev:Jag skall bygga kåpa till min cnc-svarv och funderar kring belysningen.

Att smälla upp en eller två minilysrörsarmaturer i taket är enkelt och billigt och ger stor ljuskälla med bra ljus. Men så slog det mig att det kanske inte är optimalt när det gäller möjlighet till störningar. Vad tros, är det ett reellt problem?
Sätt du upp lysrör, kommer nog inte bli några problem.
Vi har det i princip i alla maskiner.
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

I min gamla Blomqvist CNC3000 sitter det som original miniatyr lysrörs armatur med polykarbonat kåpa. Har då inte märkt av några störningar. Hyfsat allmänljus men en spot är inte fel om du vill belysa arbetsområdet.
Användarvisningsbild
jihe

Inlägg av jihe »

Finns det några lysdiodsarmaturer som inte kostar skjortan tro? Storleksmässigt hade jag förmodligen tänkt mig antingen

två såna här: http://www.jula.se/minilysrorsarmaturer-128450

eller en sån här: http://www.jula.se/bankarmatur-15-w-ip20-128448

Jag hittar inget direkt motsvarande med lysdioder hos de vanliga försäljarna av produkter från kinesiska barnarbetare. Biltema har någon armatur som går på 12 V, men det vore skönt att kunna köra rakt av på 230 V. Det måste vara en stor armatur, spottar går bort eftersom jag behöver mjukt grundljus i lådan. Sen kan man ju komplettera med punktljus på arm för att belysa detaljer.

Kanske skall testa med lysrör helt enkelt. Om det nu sitter monterat i kommersiella maskiner så känns det som om jag kanske överdriver risken.
Användarvisningsbild
tecno
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Sorry men inget av dom kan du använda, dessa är inte av rätt typ som du kan montera i en maskin som ju bör vara IP6? har jag för mig att det heter.
Användarvisningsbild
jihe

Inlägg av jihe »

De är ju i alla fall avsevärt bättre kapslade än svarvens egna 230 V-delar...
Användarvisningsbild
tecno
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Hur bygger du kåpan? Har du inte allt nätanslutet på 'utsidan' av kåpan då? Tänk dig sen när det stänker kylvätska då vill du ha riktigt kapslade armaturer.
MatsN

Inlägg av MatsN »

tecno skrev:Sorry men inget av dom kan du använda, dessa är inte av rätt typ som du kan montera i en maskin som ju bör vara IP6? har jag för mig att det heter.
IP 65 eller 67 bör det nog vara.
Användarvisningsbild
jihe

Inlägg av jihe »

Det kommer inte att stänka kylvätska, det här är en maskin som står i mitt lekrum inne i en bebodd lägenhet (tyvärr).
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Jo, såhär skall de egentligen se ut,
http://www.smaskin.se/web/Produkter/Bel ... -0180.aspx

men för hemmabruk går kanske att göra egna av macrolonplast (plexi) eller liknande (tex ett rör eller låda tex: http://akriform.se/standardprodukter/?id=6 ) och tex ip 65(?) under (ventilation i den yttre skyddskåpan)

Antagligen bör det dock även ha någonting motsvarande Ex-klassning om man kör sprit eller andra brännbara vätskedimmor i slutet utrymme, annars kan de nog bli en smula livat...
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Måste ju finnas remsor med litet kraftigare LED, tror det var på klas i sjön eller möjligen ikea jag såg något liknande, dock rätt saftigt pris, men hittade man något liknande som var mer lämpligt och lade den i en bit plexirör borde det fungera tycker man. Uppslag gott folk?

Edit: Om man inte vill löda egna skenor och tex en 12v trafo eller liknande då bör man komma undan relativt billigt.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Molectric har en variant som är rätt grym:
http://www.molectric.com/p715/LED-tejp- ... _info.html

1000 lumen @ 16W per meter och IP68-klassad

Dock dyr... :(
Användarvisningsbild
jihe

Inlägg av jihe »

Det kommer inte att hitta in några IP68-armaturer i min svarv. Det känns helt poänglöst när jag har både 230 V och en synlig kolmotor inne i kabinettet. Skulle jag vilja ha belysningen helt stänksäker skulle jag helt enkelt kunna skruva en akrylglasskiva framför armaturerna.

Men det verkar i alla fall som om det råder konsensus kring att lysrör är ok störningsmässigt, så det blir nog sådana.

Den där molectrictejpen såg ju ut ungefär som Rustas julgransbelysning, men jag förmodar att det inte är riktigt samma sak ;-)
Skriv svar