bygga 10KV mätprob?
- Electricguy
bygga 10KV mätprob?
jag har ett 1000V mätområde på min multimerer, men jag skulle vilja ha en 10KV prob till den. hur löses det enklast? en spänningsdelare som proportionerlig till multimeterns ingångsresistans? eller räcker det med ett 10K Ohm motstånd i serie bara?
- Swech
- EF Sponsor
- Kontakt:
Re: bygga 10KV mätprob?
Inte för att låta negativ men när det rör sig om sådana spänningar så hade jag köpt något färdigt.
Känns lite olustigt att prova ut något själv vid de spänningarna.
Swech
Känns lite olustigt att prova ut något själv vid de spänningarna.
Swech
- hcb
- Moderator
- Kontakt:
Du måste under alla omständigheter ha en lång serie med motstånd eftersom (vanliga) motstånd har en ganska låg spänningstålighet, ofta inte mycket mer än några hundra Volt. Vidare är risken för krypströmmar och koronaurladdningar rätt hög vid de spänningarna, så det gäller att välja rätt isolationsmaterial.
Om jag skulle gett mig in på att bygga en prob själv hade jag nog byggt den som spänningsdelare så atteventuella överslag i HS-delen inte tjongar rakt in i multimetern.
Om jag skulle gett mig in på att bygga en prob själv hade jag nog byggt den som spänningsdelare så atteventuella överslag i HS-delen inte tjongar rakt in i multimetern.
Precis, en serie motstånd är ett måste. Sen bör man betänka att luft/krypavstånd för 10 kV blir rätt stort, så det bör trots allt även vara högspänningsmotstånd (10 st i serie så skulle jag välja motstånd som är specade för 2-5 kV).
Vakuumingjutning skulle jag nog också satsa på.
Vakuumingjutning skulle jag nog också satsa på.
Jag byggde en för ett par veckor sen, just för 10 kV. Tog tyvärr inga bilder på processen. Jag fräste ett mönsterkort som jag monterade en spänningsdelare av 50 st 1206 10 Meg på höga sidan och 470k + 47k + 10k på låga sidan. Tillsammans med multimeterns resistans på 10M så blir det mycket nära en delning på 1000, och motståndens maxrating på 200 V överskrids inte. Jag svarvade en plugg i nylon med en spets i rostfritt för högspänningsanslutningen, placerade allt i ett VP-rör och fyllde med smält stearin. Fungerar utmärkt, och är riktigt exakt när jag mäter på 500 V (som jag kan kontrollmäta direkt med noggrann bänkmultimeter).
Tråkigt nog så gör nog stearinfyllningen inget mot det troligaste problemet, krypströmmar under de ytmonterade motstånden. Men det stänger i alla fall ut fukt, så nån nytta gör det nog. Och det är nog bra mot koronaurladdningar också. Men jag litar nog inte på stearinfyllningen som ett sätt att överstiga 200 V per motstånd.
Jag tittade runt lite efter det billigaste sättet att få fram motstånd med hög spänningstålighet, och just 1206 är ett ganska trevligt sätt. En rulle om 5000 stycken (vilket blir 1000000 V!
) för ett par hundra är ganska svårslaget. Om man orkar fixa kort och löda, det vill säga...
Tråkigt nog så gör nog stearinfyllningen inget mot det troligaste problemet, krypströmmar under de ytmonterade motstånden. Men det stänger i alla fall ut fukt, så nån nytta gör det nog. Och det är nog bra mot koronaurladdningar också. Men jag litar nog inte på stearinfyllningen som ett sätt att överstiga 200 V per motstånd.
Jag tittade runt lite efter det billigaste sättet att få fram motstånd med hög spänningstålighet, och just 1206 är ett ganska trevligt sätt. En rulle om 5000 stycken (vilket blir 1000000 V!
problemet med ytmoterade är ju att man kan få ett sammanbrott av kedjan får man överlag i en så går det vidare
det finns ordentliga högspänningsmotstånd som klara månen kv på ebay för relativt små summor
eller
http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.34519
borde gå byta kontakt
det finns ordentliga högspänningsmotstånd som klara månen kv på ebay för relativt små summor
eller
http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.34519
borde gå byta kontakt
För ungefär en 15 - 16 år sedan slängde jag ihop en HV prob enbart för multimeter av ett tror det var ett 1.5GOhm motstånd från en flyback och den andra sidan en flervarvspot på tror det var 100k. Centrerade allt i en liten plastburk av tjock plast och fyllde den med vanlig motorolja så det inte skulle bli några urladdningar och använde TV flyback 36KV ledningar för HV sidan. Eftersom den hade en vridpot så kunde jag sedan ställa in spänningen exakt.
Förhållandet var dock en 10-potens fel men det var inga problem att räkna om, den fungerar för övrigt fortfarande precis som den skall och har mätt upp till 27KV med den utan problem högre hade säkert gått det med men vågade inte gå högre när det begav sig.
Den på DX ser helt ok ut dock för oscilloskop.
Förhållandet var dock en 10-potens fel men det var inga problem att räkna om, den fungerar för övrigt fortfarande precis som den skall och har mätt upp till 27KV med den utan problem högre hade säkert gått det med men vågade inte gå högre när det begav sig.
Den på DX ser helt ok ut dock för oscilloskop.
- Electricguy
va tråkiga ni är!
ja ska ändå försöka bygga en. iaf en som klarar 3-5KV
kan detta schemat funka? http://www.tesladownunder.com/Voltmeter.jpg
fast man byter instrumentet mot en multimeter?
kan detta schemat funka? http://www.tesladownunder.com/Voltmeter.jpg
fast man byter instrumentet mot en multimeter?
Behöver du likrikta?
Det är ju som sagt var bara att göra en spänningsdelare, men du måste tänka på isolationsavstånden över varje motstånd och till efterföljande motstånd. Men jag skulle ju "torrköra" den utan inkopplad multimeter först (ersätta multimetern med ett motstånd).
MEN, beroende på var du mäter så kan du inte räkna med att spänningen inte blir högre än 10 kV. Du måste räkna med att det kan uppstå transienter. För våra vanliga vägguttag räknar man med en transientnivå på 2500 V om jag inte minns fel. En isolation för nätspänning ska alltså inte vara konstruerad att tåla 230 V, den skall vara konstruerad att tåla 2500 V.
Har du tillgång till 10 kV så kan du ju testa om de motstånd du tänkt använda tål 2 kV utan överslag. Bara att seriekoppla 5 stycken höga (10 Mohm? ger 0,2 mA ström, 0,4 W i varje motstånd) och ansluta till 10 kV. Funkar det utan överslag så vågar du nog använda 10 såna i serie.
Det är ju som sagt var bara att göra en spänningsdelare, men du måste tänka på isolationsavstånden över varje motstånd och till efterföljande motstånd. Men jag skulle ju "torrköra" den utan inkopplad multimeter först (ersätta multimetern med ett motstånd).
MEN, beroende på var du mäter så kan du inte räkna med att spänningen inte blir högre än 10 kV. Du måste räkna med att det kan uppstå transienter. För våra vanliga vägguttag räknar man med en transientnivå på 2500 V om jag inte minns fel. En isolation för nätspänning ska alltså inte vara konstruerad att tåla 230 V, den skall vara konstruerad att tåla 2500 V.
Har du tillgång till 10 kV så kan du ju testa om de motstånd du tänkt använda tål 2 kV utan överslag. Bara att seriekoppla 5 stycken höga (10 Mohm? ger 0,2 mA ström, 0,4 W i varje motstånd) och ansluta till 10 kV. Funkar det utan överslag så vågar du nog använda 10 såna i serie.