DrLove's CNC-bygge och projekt

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: DrLove's CNC-bygge och projekt

Inlägg av tecno »

Har dom inte specat vinkelfel/tolerans så är det 90° som gäller och inget annat, stå på dig. Solectro pungslår sina kunder och ska fanimej leverera rätt.
Användarvisningsbild
ugil

Inlägg av ugil »

drlove skrev:Funktionen finns inbyggd i Mach3 så det är bara att slå på funktionen och bestämma vilken axel som ska röra sig för vilken riktning på joyen.

Mvh Love

Var kan jag hitta den funktionen eller finns den bara i skarpa versionen?
Har du kopplat den rakt in i datorn eller har du någon elektroniklåda i mellan?
Är det någon speciell kontroller eller går det med vad som helst?

Tack å hej
ugil
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Om du designade så att allt måste stämma till 100% vid byggandet,
hur ska du då kunna justera in när sakerna "sätter" sig?
Användarvisningsbild
drlove
Kontakt:

Inlägg av drlove »

ugil skrev:
drlove skrev:Funktionen finns inbyggd i Mach3 så det är bara att slå på funktionen och bestämma vilken axel som ska röra sig för vilken riktning på joyen.

Mvh Love

Var kan jag hitta den funktionen eller finns den bara i skarpa versionen?
Har du kopplat den rakt in i datorn eller har du någon elektroniklåda i mellan?
Är det någon speciell kontroller eller går det med vad som helst?

Tack å hej
ugil
Under samma meny där alla andra inställningar finns hittar du "configure plug-in" eller ngt liknande. Där hittar du joy-pluggen du behöver. Det funkar med vilken windowskompatibel joy'e som helst va jag vet. Finns i demoversionen oxå, jag kör den ännu.

//L
Användarvisningsbild
drlove
Kontakt:

Inlägg av drlove »

jojje skrev:Om du designade så att allt måste stämma till 100% vid byggandet,
hur ska du då kunna justera in när sakerna "sätter" sig?
Ja det var en bra fråga :) Vi får väl se, har justeringsmån på det mesta men inte på just de profilerna.

Nu är Erlandssons iaf klar med dem, hämtar upp dem i morgon bitti. De blev tvungna att lägga dem i multi-op'en som de kallar sitt monster till CNC-fräs (vill ha en sån) och prislappen blev strax under 6k inkl moms så är ganska nöjd iaf. Iom att dem nu är bearbetande med bästa möjliga tolerans (vet dock ej vilken men betydligt bättre än 0,2mm) så kan det ju vara värt pengarna. För +-0,2mm hade det varit lite surt med 6k.
Jag har förberett det mesta av det som krävs för montaget (bilder kommer när jag orkar) så snart börjar det bli ngt mer än en hög med profiler å metallskrot iaf.

Mvh Love
Användarvisningsbild
tecno
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Presentera den notan till Solectro, skulle vara intressant att se hur dom reagerar.
Användarvisningsbild
drlove
Kontakt:

Inlägg av drlove »

He he, ska ta å göra det när jag lägger nästa stororder hos dem, inte allt för långt bort hoppas jag. Om inte budgeten brakade iom bearbetningen, måste ta ett snack med VISA-kortet å se hur det mår egentligen, har lite dålig koll just nu.

//L
Användarvisningsbild
Sungam

Inlägg av Sungam »

Ska inte ifrågasätta ditt val av solectro när det gäller profiler. Men är de inte väldigt dyra i jämförelse med t.ex Alucon, Brundin m.fl.? Vad fick dig att välja solectro?
Användarvisningsbild
drlove
Kontakt:

Inlägg av drlove »

Har jobbat med Solectros grejor tidigare och varit myckwet nöjd med kvaliteten. Men då har inte jag betalat iof :) Det föll sig naturligt att välja dem denna gången oxå. ngt jag lärt mig med åren är att det finns inget som heter "billigt och bra", vill man ha kvalitet får man betala... Tycker inte att profilerna va så där vansinnesdyra egentligen, men har iof ingen uppfattning om va andra tar :humm: Kapa profiler kan de iaf inte tydligen.

Uppdatering från de senaste dagarna

Då första försöket till ändlägesgivare kärvade för mycket gör jag en ny version med infällda nylonbussningar och axelstål, här borras det upp för bussningarna.
Bild

Då jag gett upp svetsningen och nu ska skruva ihop allt så behövs mer hål, mååånga hål!
Bild

Bultarna för rullarna är dess utom för kort för plattan på 15 mm så måste fräsa bort lite på tjockleken.
Bild

Efter mycket smek blandat med hårda ord fick jag den gamla gjutjärnsklumpen att fräsa vinkelrätt och nu ska sidorna planas.
Bild

..Och mer hål borras..
Bild

Sidor och stöd klara för montage, typ.
Bild

nu skall långsidorna förberedas för skruvsammanfogning, ännu mer hål...
Bild
Bild
Bild

Tvärbalkar till ramen och gantryt får genomgående 15 mm hål för IKEA-förbindningen
Bild

Här står dem nu, bearbetade i ändarna för dyra pengar samt borrade för IKEA-förbindningen
Bild

15 mm axelstål som jag byggt "IKEA-pinnar" av, ännu mer hål å gängning, liite leds.
Bild

Ja så här kan det se ut
Bild
Bild
Bild

Test av nya ändlägesgivaren, långt kvar här dock
Bild

Dags att bygga mothåll för ramens sammanfogning
Bild

10x30x170 mm stål modifierad för att glida in i profilen. Dessa ligger mellan bultarna och profilväggen för att fördela trycket över större yta.
Bild

Så här ska det sitta ihop sen, fast inne i profilen så klart
Bild

Dags att skruva samman lite saker. Gick förvånansvärt bra, riktigt stabilt och bra passform.
Bild
Bild
Bild

Ramen får fossingar, 8 st totalt.
Bild
Bild

Dags att montera linjärgerjders för X
Bild

Sitter med 32 skruv per sida, grymt stabilt
Bild

Dags att montera ihop gantryt, gick förvånansvärt bra det med, klockren passform!
Bild

Glider hur bra som helst utan glapp, redan nu stabil som f-n men det ska på mer stabilitet strax
Bild

Nu är även stödsidorna på plats, stabilt!
Bild

Och här en filmsekvens på gantryt som rör sig :)

Nu ska jag börja fila på ändlägesgivaren och avvakta leverans av kulskruvar osv för X, om jag anser mig ha råd med det. Projektet har i sommar kostat nästan 40k och reserverna börjar tryta, kanske fyller på dem igen ist och väntar till nästa månad innan jag inhandlar mer grejor. Men vem vet, jag är ju otålig av naturen och att få se X röra sig mha Mach3 är en milstolpe jag ser fram emot enormt.

Mvh Love
Gimbal

Inlägg av Gimbal »

Snyggt :tumupp:
H.O

Inlägg av H.O »

Snyggt! Blir en rejäl pjäs!
Annorlunda konstruktion på portalen, med dubbla profiler.
Men vad hela friden.... Du har ju en stor(ebro) maskin själv (eller tillgång till den i alla fall) varför fräste du inte ändarna på profilerna själv?
Användarvisningsbild
tecno
Kontakt:

Inlägg av tecno »

:tumupp:

Men måste fråga samma som H.O, varför i hela friden gjorde du inte jobbet själv med tillgång till en sådan fin maskin?
Användarvisningsbild
drlove
Kontakt:

Inlägg av drlove »

Fin å fin :) vet inte de ja. Den har många år på nacken och inte helt tillförlitlig, fått bråka en hel del för att få den att fräsa rätvinkligt iaf i en riktning, osäker på övriga plan därför vågade jag inte lägga dyrprofilerna i den. Samt att den har ett ganska snävt arbetsområde så balkarna hade inte gått in på längden. Men de e en guldgruva att ha detta monster under projektet, hade inte gått utan.

//L
Användarvisningsbild
drlove
Kontakt:

Inlägg av drlove »

Uppdatering

Då har man tillbringat några dagar i verkstan igen!

Dags att arbeta vidare med ändlägesgivaren för x.
Här är "Home"-sidan, justerbart mothåll då jag måste kunna synka x-home mot A-home (slaven).
Bild

X-limit, denna sida behöver inte kunna justeras.
Bild

Limit-sidan av slaven, behöver ingen limit här iom att det sitter en på x-sidan och slaven är underordnad x.
Bild

Hållare för optoswitch och guide för spateln klar.
Bild

"The Judge" får jobba igen (planfräsen har fått komma att heta det, underbart verktyg. Troligen det enda verktyg i den stora fräsens arsenal som fungerar bra.
Bild

Spateln på plats, den ska målas mattsvart sen.
Bild

Lite suddig bild men Ni ser nog hur det fungerar. Och det fungerar BRA!
Bild

Och avslutningsvis en lite film på allt in action, som vanligt

Nu kan jag inte göra så mycket mer innan jag beställt mer material vilket jag beslutat att göra under nästa vecka. Då kommer jag beställa kulskruvar, kulmuttrar, lager och kopplingar för X/A-axlarna. Jag gissar att Solectro vill ha några veckor för leverans men sen är det julafton igen :) Innan utgången av augusti SKA traversen kontrolleras med Mach3, hoppas jag!!

Mvh Love
Användarvisningsbild
Lapin

Inlägg av Lapin »

Kul å se att det går frammåt för dej, ser bra ut än så länge. Måste bara säga att jag diggar ditt namn här på forumet. De första jag tänkte när jag såg det var att det stod på engelska, drlove. Men sen när jag kollade så heter du ju faktiskt Love och är även doktor. Ganska klockrent enl mej:)
Skriv svar