Kärcher 310 högtryckstvätt, problem med att stanna motorn

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
retundo

Kärcher 310 högtryckstvätt, problem med att stanna motorn

Inlägg av retundo »

Tjenare!

Hittade ett stycke Kärcher 310 okänd årsmodell på vår privata avfallshantering. Minns inte varför vi köpte ny högtryckstvätt, förmodligen slutade den bara att fungera.

Skruvade upp den för att felsöka, hittade dock inget annat fel än att motorn inte stannar när man släpper handtaget. Motorn startar fast man inte håller in handtaget också, och då är det som det blir tryck så man inte kan trycka på handtaget heller. Så ska det knappast vara?

Finns en skruv med "utblåset", vet nån vad den har för funktion?

Tvätten i helhet:
http://bayimg.com/eANlDAacj

Kan denna skruv ha något med att motorn stannas?
http://bayimg.com/EaNlbAaCj

Helhetsbild:
http://bayimg.com/eAnLeaacJ
mliljedl

Re: Kärcher 310 högtryckstvätt, problem med att stanna motorn

Inlägg av mliljedl »

Har haft en likadan tvätt själv, denna tvätt så har ingen funktion som gör att den stannar när man släpper handtaget.

Kan man trycka in handtaget om man inte har igång motorn?
retundo

Inlägg av retundo »

Ja det går att hålla in handtaget om motorn inte går. Har haft upp hantaget idag, kann ju henda att jag la det på nåt fel sätt? Men handtaget funkar nog som det ska ifall det finns lite tryck kvar i slangen efter man har stoppat motorn!

Ibland när man lägger på strömmen går inte motorn runt utan bara gör ett ljud av "överbelastning" ( handtaget inte intryckt )
mliljedl

Inlägg av mliljedl »

om du håller in handtaget och sätter igång motorn, kommer det tryck ur munstycket då?

det kan ju finnas en funktion som avlastar kompressorn när trycket blir för stort = du släpper handtaget, men hur den funkar vet jag ej.

Men du kan ju skruva bort ventilerna och kolla så allt ser ut som det ska.
retundo

Inlägg av retundo »

Ja om jag håller in handtaget och startar motorn funkar den helt som normalt! Har haft upp maskineriet idag, såg dock inget onormalt där förutom världens mörkaste olja :lol:
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Nu vet jag inte 100 att det är felet men troligen är det nåt liknande som med min lilla skittvätt. Den stannade bra så fort man släppte handtaget och startade som den skulle också.

Sen tvättade jag med lite för varmt vatten som jag antar sabbade något i pumpen så nu stannar den inte men man hör ju såklart att det går tyngre när man släpper handtaget.

Min är ändå så förbannade supervärdelös redan då jag tog den ur kartongen så jag tänker inte laga den då jag vet att den troligen ej går att laga. Sen har man också en KEW 5250 trefas 180 bar + en annan enfasare så denna leksak får bara tjäna mig då jag inte orkar med de andra.
retundo

Inlägg av retundo »

Jaa dessa billiga högtrycktstvättar :tumupp: Iaf har inte vår Kärcher fått varmvatten i sig för den är endast kopplad till ett uttag med kallt vatten!
mliljedl

Inlägg av mliljedl »

om tvätten ska kunna stanna så måste ju någon tryckvakt eller liknande vara kopplad till en brytare som stannar motorn när man släpper handtaget, men det har alltså inte denna tvätt...

men jag skulle testa att laborera med den grejen du har inringad det finns ju justeringsmöjlighet på den... om du inte redan har haft bort den skruvad, så gör det och se ifall oringar å dylikt är på plats och inte har lossnat och satt igen någon kanal.
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Tror att pumphuset på min KEW väger mer än hela min skittvätt. :mrgreen:

Det kan ju vara att den är sliten, jag tippar att de har väldigt begränsad livslängd.

Riv isär det är ju inte mycket att förlora om vi säger som så.

Jag har inte kollat men han som sålde delarna till min KEW (reservdelar) sa att det mesta är billig skitplast som även om det finns inte är lönt att byta om man inte gör det själv och knappt då heller. Pumparna är visst i plast och som sagt ovan med en (troligen) högst begränsad livslängd.

Min köptes bara för att ha något att spola av bilen samt uppfarten med när jag bodde i hyreshus :vissla:
Skriv svar