Hej alla.
Jag råkade hitta hit när jag letade efter lösning på problemet som jag har med min bil.
Jag har en toyota supra 94.a som jag har byggt på under 5år och nu är den äntligen klar. Började köra med bilen första gången förra veckan och det dröjde inte länge innan batteriet var slut. Trodde först att det var dålig batteri så jag inhandlade en ny batteri. Den funkade i ca 3 dagar sen var jag tvungen att starta bilen med startkablar.
Tog ut batteriet och ladda upp den igen och montera tillbaka den. Jag mätte hur många volt det var när bilen var avstängd och det var ca 12,70V och när jag startar bilen så var det ca 12,25V. Trodde direkt att det var generatorn som det var fel på så jag skaffade fram en ny generator och mätte igen och felet är kvar.
Kan det vara så att jorpunkterna är dåliga? Jag lackade motorrumet innan nya motorn monterades och tänkte inte då på jordpunkter. Kan det vara så att det är dålig jordning pga lacken? Kan det göra att batteriet laddar dåligt.
Sen så har jag flyttat batteriet bak i bilen och använde en 25mm2 + kabel som är dragen hela vägen bak och en 25mm2 - kabel som är jordad direkt från batteriet i karossen bak. Kan kablarna vara för klena?
Jag är ingen expert på bil el och det här är det ända jag kommer på. Några andra förslag?
Problem med batteri laddningen på bilen
Problem med batteri laddningen på bilen
Senast redigerad av Predator 10 juli 2010, 15:27:02, redigerad totalt 1 gång.
Re: Problem med batteri laddningen på bilen
'Jag har även haft min dator inkopplad i styrsystemet och där kan jag se batteri volt under körningen och den går inte upp mer än 13,15V och då ligger jag på ganska hög varv.
Har även kollat 120A säkringen som kommer från generatorn den såg lite svart ut men när jag mätte motståndet så var det ok.. Tyvärr gick den sönder när jag skulle plocka ur den så jag väntar på en ny på måndag..
Jag blir verkligen galen på bilel, jag måste få det här att funka innan 17.de juli så HJÄLP.
MVH
Har även kollat 120A säkringen som kommer från generatorn den såg lite svart ut men när jag mätte motståndet så var det ok.. Tyvärr gick den sönder när jag skulle plocka ur den så jag väntar på en ny på måndag..
Jag blir verkligen galen på bilel, jag måste få det här att funka innan 17.de juli så HJÄLP.
MVH
Re: Problem med batteri laddningen på bilen
välkommen till forumet
man börjar med att mäta sig fram så gott det går
kollar spänningen ut från generatorn om den är högre än batteriet så mäter man var spänningen felar
det är början
det kan vara vad som helst, men ett metodoskt mätande brukar vara den vettigaste början
är laddlampan hel?
oftast så är laddlampan det som ger ström nog för att generatorn ska börja ladda, så man kan få jobbiga fel om laddlampan är trasig
man börjar med att mäta sig fram så gott det går
kollar spänningen ut från generatorn om den är högre än batteriet så mäter man var spänningen felar
det är början
det kan vara vad som helst, men ett metodoskt mätande brukar vara den vettigaste början
är laddlampan hel?
oftast så är laddlampan det som ger ström nog för att generatorn ska börja ladda, så man kan få jobbiga fel om laddlampan är trasig
Re: Problem med batteri laddningen på bilen
Visst kan det vara taskig jordning. Mät mellan generatorns jord och batteriets nolla. Där ska det inte vara just någon spänning. Jag har fast samma fel på en bil.
Re: Problem med batteri laddningen på bilen
Snabbaste diagnosen är kanske att mäta spänningen mellan B+ på ”generatorn” och batteriets + pol, och sedan NEG. på ”generatorn” och batteriets – pol.
På båda ställena ska det vara 0V eller så nära som möjligt annars har du problemet på den sidan där du mäter en spänning (ett spänningsfall).
En 25 kvadrats kabel kan vara i klenaste laget men det visar sig vid den här kontrollen, själv brukar jag använda SO-50 eller SO-70 vid flyttning av batteri.
Denna mätning kräver att du förlänger en av dina mätsladdar till multimetern eftersom du har batteriet i skuffen.
Du kan också välja (i mån av tillgång) att med 2 multimetrar och medhjälpare mäta simultant på batteri och ”generator”.
Naturligtvis måste motorn vara igång för att du ska kunna göra mätningarna.
På båda ställena ska det vara 0V eller så nära som möjligt annars har du problemet på den sidan där du mäter en spänning (ett spänningsfall).
En 25 kvadrats kabel kan vara i klenaste laget men det visar sig vid den här kontrollen, själv brukar jag använda SO-50 eller SO-70 vid flyttning av batteri.
Denna mätning kräver att du förlänger en av dina mätsladdar till multimetern eftersom du har batteriet i skuffen.
Du kan också välja (i mån av tillgång) att med 2 multimetrar och medhjälpare mäta simultant på batteri och ”generator”.
Naturligtvis måste motorn vara igång för att du ska kunna göra mätningarna.
