Battery Desulfator: Oj! Den funkade!
Re: Battery Desulfator: Oj! Den funkade!
Ett nätaggregat med variabel strömbegränsning funkar utmärkt (om man kan undvara det ett par veckor).
Ställ spänningen på ca 2,5V/cell innan batteriet är anslutet och sedan när batteriet är anslutet, ställ strömmen på ca 1% av batteriets Ah.
Ställ spänningen på ca 2,5V/cell innan batteriet är anslutet och sedan när batteriet är anslutet, ställ strömmen på ca 1% av batteriets Ah.
Re: Battery Desulfator: Oj! Den funkade!
Bara ett förtydligande här: Vad har ni provat på egen hand, så ni vet fungerar?
Som det serut nu så finns det dom som förespråkar 3 olika sätt:
1. Korta stötar som löser upp kristallerna. Det är den jag har testat och nu vet jag att den funkar på batterier med fri syra.
Jag kör nu en test på mina gel-batterier / SLA för att se om det går att väcka liv inte några av dom som är nere på <30%. Nu kommer det ju att ta ett tag men när jag har ett svar så väcker jag liv i tråden igen.
2. Värma batteriet.
3. Ladda länge med högra spänning och låg ström.
Som det serut nu så finns det dom som förespråkar 3 olika sätt:
1. Korta stötar som löser upp kristallerna. Det är den jag har testat och nu vet jag att den funkar på batterier med fri syra.
Jag kör nu en test på mina gel-batterier / SLA för att se om det går att väcka liv inte några av dom som är nere på <30%. Nu kommer det ju att ta ett tag men när jag har ett svar så väcker jag liv i tråden igen.
2. Värma batteriet.
3. Ladda länge med högra spänning och låg ström.
Re: Battery Desulfator: Oj! Den funkade!
Värme är alltid av ondo.
Hur fixar du låg ström och hög spänning samtidigt? Det finns lagar att följa, Ohm's t ex.
Trögheten i GEL gör att det inte går att använda samma metoder för recovery som på batterier med vätska.
Hur fixar du låg ström och hög spänning samtidigt? Det finns lagar att följa, Ohm's t ex.

Trögheten i GEL gör att det inte går att använda samma metoder för recovery som på batterier med vätska.
Re: Battery Desulfator: Oj! Den funkade!
Hög spänning och låg ström var det du som föreslog, så tolkar jag i alla fall detta:
Jag vet nu, från en praktisk test, att det går att rädda ett 20Ah batteri från 6,5Ah tillbaka till 20Ah.
Nu gör jag samma test på SLA och det verkar funka. Två 6V SLA batterier på "4Ah" (som burkar ha 0,5Ah) har seriekopplats och fått behandling i 2 dagar. Ett av dom sitter på urladdning nu och har lämnat 1046mAh+ och har mer kvar att ge.
Jag har räddat ett batteri för 500kr och kommer nu att kunna rädda ca 1000kr till i batterier så därför vill jag tippsa andra om att denna funkar i verkligheten: http://cgi.ebay.co.uk/Battery-Desulfato ... 2eaaa9d7e0
Detta med batterier verkar vara ett mytomspunnet område. Det jag försöker göra med denna tråd är att föra vidare till andra vad som jag faktisk har fått för resultat i verkligheten.Ett nätaggregat med variabel strömbegränsning funkar utmärkt (om man kan undvara det ett par veckor).
Ställ spänningen på ca 2,5V/cell innan batteriet är anslutet och sedan när batteriet är anslutet, ställ strömmen på ca 1% av batteriets Ah.
Jag vet nu, från en praktisk test, att det går att rädda ett 20Ah batteri från 6,5Ah tillbaka till 20Ah.
Nu gör jag samma test på SLA och det verkar funka. Två 6V SLA batterier på "4Ah" (som burkar ha 0,5Ah) har seriekopplats och fått behandling i 2 dagar. Ett av dom sitter på urladdning nu och har lämnat 1046mAh+ och har mer kvar att ge.
Jag har räddat ett batteri för 500kr och kommer nu att kunna rädda ca 1000kr till i batterier så därför vill jag tippsa andra om att denna funkar i verkligheten: http://cgi.ebay.co.uk/Battery-Desulfato ... 2eaaa9d7e0
Re: Battery Desulfator: Oj! Den funkade!
Om du vet hur ett aggregat med strömbegränsning fungerar så kan du också räkna ut vad som blir resultatet av den procedur jag beskrev.
Om du INTE vet det så blir det helt kort som följer; Genom att ställa spänningen utan att ha någonting anslutet blir detta den maximala spänning som batteriet kan komma upp till. När sedan strömmen ställs in med batteriet anslutet blir detta den konstanta ström som kommer att flyta genom cellerna så länge den maximala spänningen inte överskrids.
Om du INTE vet det så blir det helt kort som följer; Genom att ställa spänningen utan att ha någonting anslutet blir detta den maximala spänning som batteriet kan komma upp till. När sedan strömmen ställs in med batteriet anslutet blir detta den konstanta ström som kommer att flyta genom cellerna så länge den maximala spänningen inte överskrids.
Re: Battery Desulfator: Oj! Den funkade!
Andy: Ok, jag vet inte riktigt vem det är som du förklara för. Det var du som föreslog att man skulle ladda batteriet med en högre spänning och låg ström ... för att sen säga att det inte går, på grund av ohms-lag ... och så berättar du precis hur man gör.
Kanske är det bättre att kalla det för "ladda lång tid med låg ström" då man troligen börjar med ett urladdat batteri som får stå någon vecka med 100mA för att "sakta ta åt sig laddning".
Jag har testat det på SLA som varit nere vid kanske 1-2% och fått dom upp till 5%. Batterier som från början haft 50% har jag inte lyckats förbättra med den metoden.
Nu har jag testat "Battery Desulfator Optimizer" från Ebay på 3 typer av SLA som jag har några stycken av:
- 6V 4Ah (där två "lika dåliga" batterier har anslutits i serie för att ge 12V)
- 12V 2,4Ah (där två "lika dåliga" batterier har anslutits i parallellt för att ge "en större massa att jobba mot")
- 12V 7,2Ah
Alla SLA har haft 10% - 50% kvar och efter 2-3 dagars behandling fått minst 90% av kapaciteten tillbaka. Jag har behöver inte kasta batterier för ett par tusen.
Kanske är det bättre att kalla det för "ladda lång tid med låg ström" då man troligen börjar med ett urladdat batteri som får stå någon vecka med 100mA för att "sakta ta åt sig laddning".
Jag har testat det på SLA som varit nere vid kanske 1-2% och fått dom upp till 5%. Batterier som från början haft 50% har jag inte lyckats förbättra med den metoden.
Nu har jag testat "Battery Desulfator Optimizer" från Ebay på 3 typer av SLA som jag har några stycken av:
- 6V 4Ah (där två "lika dåliga" batterier har anslutits i serie för att ge 12V)
- 12V 2,4Ah (där två "lika dåliga" batterier har anslutits i parallellt för att ge "en större massa att jobba mot")
- 12V 7,2Ah
Alla SLA har haft 10% - 50% kvar och efter 2-3 dagars behandling fått minst 90% av kapaciteten tillbaka. Jag har behöver inte kasta batterier för ett par tusen.

Re: Battery Desulfator: Oj! Den funkade!
Tack för infon netrunner. Ditt sista utlägg om räddade SLA accar fick mig att beställa en lika dan.
Ska bli spännande detta...
Ska bli spännande detta...
Re: Battery Desulfator: Oj! Den funkade!
tänk på att batterier som man laddar med konstanström under lång tid (och spänningen blir så hög som den blir - i regel över 15 Volt för AGM/SLA-batterier) gör att batteriet korriderar sönder invändigt väldigt fort - efter en månad så kan dom förvisso fått tillbaka det mesta av kapaciteten med den finns knappt någon frisk blygaller kvar på den positiva sida som kan leda bort strömmen...
typiskt för sådan batteri så kan de fungera för långsamma urladdningar - men skall de starta något som kräver mer ström som större elmotorer typ startmotorer så slutar de tvärt att fungera - permanent, då något inne i batteriet har brunnit och smält av för att det var för klent pga. korrisionen.
- jag är nog mer inne på kraftig pulsladdning i delar av sekund med längre vila mellan pulserna - medelspänningen är inte så hög men medans pulsen går så är spänningen högre och kanske bryter sakta ned dom stora omkristalliserade sulfatkristallerna (den hårda sulfaten) och rekombineringen hinner inte ta bort syret och vätet från plattorna och minskar laddningsverkningsraden som det annars gör på äldre AGM med allt torrare elektrolyt som gör att gasflödet mellan plattorna går lätt, lite för lätt och äter upp en stor del av laddningsverkan vid mindre laddströmmar... (vätgas - precis som helium är väldigt lättrörlig)
dom 'passiva' desulfatiserarna' brukar låta batteriet ingå i en resonaskrets efter pulsning som gör att en ganska stor ström i många kHz - kanske tom. MHz klinga ut och på så sätt få både negativ och positiv polaritet över batteriet - hur dess verkan är och om kemin hinner reagera på detta är dock mer oklart.
typiskt för sådan batteri så kan de fungera för långsamma urladdningar - men skall de starta något som kräver mer ström som större elmotorer typ startmotorer så slutar de tvärt att fungera - permanent, då något inne i batteriet har brunnit och smält av för att det var för klent pga. korrisionen.
- jag är nog mer inne på kraftig pulsladdning i delar av sekund med längre vila mellan pulserna - medelspänningen är inte så hög men medans pulsen går så är spänningen högre och kanske bryter sakta ned dom stora omkristalliserade sulfatkristallerna (den hårda sulfaten) och rekombineringen hinner inte ta bort syret och vätet från plattorna och minskar laddningsverkningsraden som det annars gör på äldre AGM med allt torrare elektrolyt som gör att gasflödet mellan plattorna går lätt, lite för lätt och äter upp en stor del av laddningsverkan vid mindre laddströmmar... (vätgas - precis som helium är väldigt lättrörlig)
dom 'passiva' desulfatiserarna' brukar låta batteriet ingå i en resonaskrets efter pulsning som gör att en ganska stor ström i många kHz - kanske tom. MHz klinga ut och på så sätt få både negativ och positiv polaritet över batteriet - hur dess verkan är och om kemin hinner reagera på detta är dock mer oklart.
Re: Battery Desulfator: Oj! Den funkade!
funderar på att köpa en och prova
provade det där med pulsladdning för många år sedan utan resultat
det var en gullig manick som skulle fått elsäkerhetsverket att gråta blod
ladde upp plastmotorkondingar till 1000v, och ladde ur dom i batteriet med en mycket kraftig tyristor
allt uppsikat på en planka och helt öppet inkopplat direkt på 220v
inget man lämar obevakt ute i trädgården
provade det där med pulsladdning för många år sedan utan resultat
det var en gullig manick som skulle fått elsäkerhetsverket att gråta blod
ladde upp plastmotorkondingar till 1000v, och ladde ur dom i batteriet med en mycket kraftig tyristor
allt uppsikat på en planka och helt öppet inkopplat direkt på 220v
inget man lämar obevakt ute i trädgården

Re: Battery Desulfator: Oj! Den funkade!
Det är sant att det finns en del myter och ännu fler obekräftade rykten när det gäller “återställning” av kapaciteten i bly/syra batterier. Enda sättet att verifiera metoderna är att själv göra noggranna repeterbara test. När man har gjort det under en längre tid så faller bitarna på plats.
När det gäller konstantströmsladdning måste man självklart hålla koll på den maximala spänningen. Det blir omvänt mot ”vanlig” laddning där man lägger på en spänning och strömmen sjunker efterhand som batteriet blir fulladdat.
Det är korrekt att ”kemin” har en tröghet och det tar en viss tid att vända jonerna och det är troligen närmare minuter än MHz.
När det gäller konstantströmsladdning måste man självklart hålla koll på den maximala spänningen. Det blir omvänt mot ”vanlig” laddning där man lägger på en spänning och strömmen sjunker efterhand som batteriet blir fulladdat.
Det är korrekt att ”kemin” har en tröghet och det tar en viss tid att vända jonerna och det är troligen närmare minuter än MHz.

Re: Battery Desulfator: Oj! Den funkade!
En sak jag undrat över är om man borde byta syran ifall den är full av svarta partiklar?
Re: Battery Desulfator: Oj! Den funkade!
Att syran är skitig? Det set man ju då man fyller på vatten.
Re: Battery Desulfator: Oj! Den funkade!
Eller när man tar upp lite för att mäta SG med refraktometern.
Re: Battery Desulfator: Oj! Den funkade!
en inköpt här med , ska bli kul att kolla om det funkar och i så fall hur den funkar