Hej!
Är inblandad i ett projekt på LTH där vi bygger en hybridracing bil, det mesta funkar men vi har
problem att få generatorn på motorn att ge tillräckligt med ström ut för att försörja lågspänningsdelen.
Motorn är en honda crf250x, enligt specifikationerna ska den ge ca 65 W vid 5000rpm men vi får bara runt 20W.
Det luriga är att där är två lindningar, enligt schemat för motorn så ska den ena gå till laddregulator och den
andra går rakt in i en styrbox, denna box har vi inte då vi konverterat motorn till insprutaning istället.
Lindningen som går in i styrboxen heter exciter coil vilket tyder på att den kanske ska matas.
Har testat ge den upp till 14v men det ger ingen skillnad.
Har försökt få tag i Hondas support men de vägrar prata med privatpersoner förutom mellan 9-11
och vi har inget kundnummer. Som vanligt så är det lite bråttom så att ringa igen på måndag är lite för sent.
Någon som har erfarenheter av dessa motorer?
Mvh
Joakim
Generator på honda crf250x
Re: Generator på honda crf250x
Exciter coil är nog den lindning som fungerar som svänghjulsvinkelgivare, så den kan inte ge någon ström alls nästan.
Jag har läst på nätet (Hittade länken: http://www.advrider.com/forums/showthread.php?t=189734) om folk som lindat om spolar i MC-generatorer. Ifall man ökar antalet varv blir effekten högre på låga varv, fast lägre på höga varv, och vice versa. Det vanliga verkade vara att folk minskade antalet varv (och ökade tråddiametern) för att få högre effekt på höga varv, på bekostnad av lägre laddning kring tomgångvarv. Ska ni använda motorn på låga eller höga varv? ifall motorn ska gå på någorlunda konstant varv borde man kunna optimera lindningen för det varvtalet.
Eftersom att lindningarna brukar vara 3-fas tror jag att man skulle kunna göra ett snabbt byte mellan Y- och D-koppling för att slippa linda om stator, det borde ju ändra strömmen med faktorn 1,7 åt ena eller andra hållet
Genom att byta ut laddregulatorn till en simpel trefaslikriktare med schottkydioder borde man kunna få ut en aning mer effekt ur generatorn. Fast det medför så klart att inget begränsar strömmen ur generatorn när batteriet är färdigladdat (ifall inte sådan elektronik läggs till, så klart)
Tråd om spänningsregulator samt omlindning av stator.
http://elektronikforumet.com/forum/view ... =2&t=17362
Jag har läst på nätet (Hittade länken: http://www.advrider.com/forums/showthread.php?t=189734) om folk som lindat om spolar i MC-generatorer. Ifall man ökar antalet varv blir effekten högre på låga varv, fast lägre på höga varv, och vice versa. Det vanliga verkade vara att folk minskade antalet varv (och ökade tråddiametern) för att få högre effekt på höga varv, på bekostnad av lägre laddning kring tomgångvarv. Ska ni använda motorn på låga eller höga varv? ifall motorn ska gå på någorlunda konstant varv borde man kunna optimera lindningen för det varvtalet.
Eftersom att lindningarna brukar vara 3-fas tror jag att man skulle kunna göra ett snabbt byte mellan Y- och D-koppling för att slippa linda om stator, det borde ju ändra strömmen med faktorn 1,7 åt ena eller andra hållet
Genom att byta ut laddregulatorn till en simpel trefaslikriktare med schottkydioder borde man kunna få ut en aning mer effekt ur generatorn. Fast det medför så klart att inget begränsar strömmen ur generatorn när batteriet är färdigladdat (ifall inte sådan elektronik läggs till, så klart)
Tråd om spänningsregulator samt omlindning av stator.
http://elektronikforumet.com/forum/view ... =2&t=17362
Senast redigerad av bearing 9 juli 2010, 17:03:46, redigerad totalt 1 gång.
Re: Generator på honda crf250x
"exciter coil vilket tyder på att den kanske ska matas" Japp, den ska magnetisera för att det ska funka.
Re: Generator på honda crf250x
Kan nog stämma som bearing säger, har inte hittat några lindningar på rotorn så den ska nog inte matas.
Att linda om spolen var smart, får se om vi hinner med det för allt ska va klart på tisdag och då måste hela bilen
monteras ner och upp igen för att komma åt motorn.
Att linda om spolen var smart, får se om vi hinner med det för allt ska va klart på tisdag och då måste hela bilen
monteras ner och upp igen för att komma åt motorn.
Re: Generator på honda crf250x
3-fas är mycket riktigt vanligt, men då snackar vi stora hojar med generatoreffekt som räknas i hundratal watt. En klen generator som denna lär bara vara enfas.bearing skrev:Eftersom att lindningarna brukar vara 3-fas tror jag att man skulle kunna göra ett snabbt byte mellan Y- och D-koppling för att slippa linda om stator, det borde ju ändra strömmen med faktorn 1,7 åt ena eller andra hållet
Genom att byta ut laddregulatorn till en simpel trefaslikriktare med schottkydioder borde man kunna få ut en aning mer effekt ur generatorn. Fast det medför så klart att inget begränsar strömmen ur generatorn när batteriet är färdigladdat (ifall inte sådan elektronik läggs till, så klart)
Ett par bilder på grejerna (svänghjul, stator, hur mycket plats omkring det finns o.s.v.) skulle säga mycket om vilka modifikationer som kan vara lämpliga.
Re: Generator på honda crf250x
Hittade bilder på statorn. Du har nog rätt i att det är enfas. Med åtta (ej delbart med tre) armar på statorn tror jag inte det kan vara trefas.
Här är ett företag som säljer generatorer som ger högre effekt.
http://www.emxracing.se/pages/EMX_prod/elsystem.htm
Här är ett företag som säljer generatorer som ger högre effekt.
http://www.emxracing.se/pages/EMX_prod/elsystem.htm
Re: Generator på honda crf250x
Tack för alla svaren men tyvärr finns inte tiden att fixa generatorn, vi har specialbyggt svänghjul med tänder till en givare så går inte att
fixa nytt i tid.
Vi har fått gå på en nödlösning och ska köra dc-dc konverters som switchar ner spänningen från våra HV batteripack och ger kräm
till lågvolt systemet.
Får bjuda på lite bilder från vår testkörning på ljungbyheds flygfält
http://luracing.com/index.php?page=brow ... 010_07_08/
fixa nytt i tid.
Vi har fått gå på en nödlösning och ska köra dc-dc konverters som switchar ner spänningen från våra HV batteripack och ger kräm
till lågvolt systemet.
Får bjuda på lite bilder från vår testkörning på ljungbyheds flygfält
http://luracing.com/index.php?page=brow ... 010_07_08/