Modifiera klockradio. Svårt att vakna
Modifiera klockradio. Svårt att vakna
Jag har svårt av att vakna.
Det är så illa att jag inte ens hör mina barn om jag somnat
så jag vill bygga om en klockradio som ger en mild stöt när larmet går.
Jag köpte en data kabel man fäster på armen som ska leda bort strömmen.
Jag trodde man kunde koppla den till högtalaren så man kunde få en liten stöt. Men det händer inget.
Eller man har en ställbar elchock sak med en timer på.
Jag är alltid sen till mitt jobb och jag får sparken snart.
Finns där nått enkelt sätt att bygga eller ändra klockradion?
Jag vill på bestämd tid få en liten stöt så kroppen fattar att jag ska upp.
MVH Tobias
Det är så illa att jag inte ens hör mina barn om jag somnat
så jag vill bygga om en klockradio som ger en mild stöt när larmet går.
Jag köpte en data kabel man fäster på armen som ska leda bort strömmen.
Jag trodde man kunde koppla den till högtalaren så man kunde få en liten stöt. Men det händer inget.
Eller man har en ställbar elchock sak med en timer på.
Jag är alltid sen till mitt jobb och jag får sparken snart.
Finns där nått enkelt sätt att bygga eller ändra klockradion?
Jag vill på bestämd tid få en liten stöt så kroppen fattar att jag ska upp.
MVH Tobias
Senast redigerad av blueint 8 juli 2010, 20:28:29, redigerad totalt 1 gång.
Anledning: Tog bort "Hej", direkt till saken
Anledning: Tog bort "Hej", direkt till saken
Re: Modifiera klockradio. Svårt att vakna
välkommen till forumet
kul ide
har du provat att sova med armband?
brukar ju alltid trassla sig
hadde jag provat hadde jag sett ut som en kokong efter ha virat in mig i kabel
men till verkliga problem, du kan inte ha dom banden för datorbyggenm esd, dom har ett högohmigt motstånd i serie så man inte ska få stötar
för att du ska få en stöt måste du ha två stycken, men för helvete inte så så det går över hjärtat
då blir det
för att få en vettig stöt så behöver du mycket högre spänning och i pulsform så det inte är så farligt
om du inte har kunskapen ligger du risigt till
måste du gå på spänning så hadde jag tagit en minsta modell av 230v elstängsel agg, seriemotstånd och en timer

relativt ofarligt, men helvetiskt smärtsamt
men personligen hadde jag kört någon vibratormodell istället
eller något annat fysiskt, som spruta kallvatten, välta sängen, slayer i 149db,
hm har du provat med starkt ljus? hadde det ett tag, 500w halogen över sängen, man var tvungen att vakna
kul ide
har du provat att sova med armband?
brukar ju alltid trassla sig
hadde jag provat hadde jag sett ut som en kokong efter ha virat in mig i kabel
men till verkliga problem, du kan inte ha dom banden för datorbyggenm esd, dom har ett högohmigt motstånd i serie så man inte ska få stötar
för att du ska få en stöt måste du ha två stycken, men för helvete inte så så det går över hjärtat
då blir det
för att få en vettig stöt så behöver du mycket högre spänning och i pulsform så det inte är så farligt
om du inte har kunskapen ligger du risigt till
måste du gå på spänning så hadde jag tagit en minsta modell av 230v elstängsel agg, seriemotstånd och en timer
relativt ofarligt, men helvetiskt smärtsamt
men personligen hadde jag kört någon vibratormodell istället
eller något annat fysiskt, som spruta kallvatten, välta sängen, slayer i 149db,
hm har du provat med starkt ljus? hadde det ett tag, 500w halogen över sängen, man var tvungen att vakna
Strömmen ska inte vara så stark.
Jag vill leva.
Men är den ofarlig så man inte får konstiga men?
Jag kan ju koppla en vanlig timer i vägguttaget.
Som startar fyra på morgonen. Och ha den dära lilla elstängsel apparaten.
Men kan man minska ner den så det inte känns för mycket.
Jag har barnen i sovrummet och jag vill inte att dom ska bli skadade i öronen när jag blir väckt av högljudda saker.
Jag vill leva.
Men är den ofarlig så man inte får konstiga men?
Jag kan ju koppla en vanlig timer i vägguttaget.
Som startar fyra på morgonen. Och ha den dära lilla elstängsel apparaten.
Men kan man minska ner den så det inte känns för mycket.
Jag har barnen i sovrummet och jag vill inte att dom ska bli skadade i öronen när jag blir väckt av högljudda saker.
det är ett komplicerat fall
regelverket för att koppla in folk mot el är mycket jobbigt, så i stort sett så är det big no no, förutom elstängselagg
klart man kan bygga själv, men för den som inte har erfarenhet och kunskap kan det då gå myyycket illa
eftersom du frågar så har du inte kunskap och erfarenhet
du kan ju kolla på dom där elshocksspelen, dom kan vara lämpliga, men kräver mera jobb att koppla ihop
för elsäkerhetens skull så går det till som följer, man laddar upp en lagom stor konding, och urladdar den genom kroppen, direkt eller via transformator, genom att du alldrig kan få ut mera energi än vad som är lagrat i kondingen så begränsar man farligheten, om det urladdas på vettigt sätt
det dör folk i samband med elstängsel med, flera per år innom eu
jag hadde valt annan väg, en annan sak vore en vibratormotor på handled eller ben
lite kraftigare modell ruskar ordentligt, klar mindre farligt
exempel för snabbt test, 230v timer, väggtrafo, lagom liten elmotor, en obalans på utgånde axel och tejpa fast den på din arm och kolla om det räcker
regelverket för att koppla in folk mot el är mycket jobbigt, så i stort sett så är det big no no, förutom elstängselagg
klart man kan bygga själv, men för den som inte har erfarenhet och kunskap kan det då gå myyycket illa
eftersom du frågar så har du inte kunskap och erfarenhet
du kan ju kolla på dom där elshocksspelen, dom kan vara lämpliga, men kräver mera jobb att koppla ihop
för elsäkerhetens skull så går det till som följer, man laddar upp en lagom stor konding, och urladdar den genom kroppen, direkt eller via transformator, genom att du alldrig kan få ut mera energi än vad som är lagrat i kondingen så begränsar man farligheten, om det urladdas på vettigt sätt
det dör folk i samband med elstängsel med, flera per år innom eu
jag hadde valt annan väg, en annan sak vore en vibratormotor på handled eller ben
lite kraftigare modell ruskar ordentligt, klar mindre farligt
exempel för snabbt test, 230v timer, väggtrafo, lagom liten elmotor, en obalans på utgånde axel och tejpa fast den på din arm och kolla om det räcker
Ok ska titta lite på det med motorn.
Men vad är en väggtrafo?
Jag hittade lite elstängsel apparater.
Hur farligt är
1.4 joule 10000 volt utan belastning
spänning vid 60 ohm 1200 volt Ström förbrukning 6.4 mA.
Esm 402 heter den.
Om man fixar en massa belastning. Så borde den väl vara ofarlig.
Nån som vet om det nu är ofarligt.
Var man kan fixa ohm belastning osv?
Vill vara på den säkra sidan också.
Men vad är en väggtrafo?
Jag hittade lite elstängsel apparater.
Hur farligt är
1.4 joule 10000 volt utan belastning
spänning vid 60 ohm 1200 volt Ström förbrukning 6.4 mA.
Esm 402 heter den.
Om man fixar en massa belastning. Så borde den väl vara ofarlig.
Nån som vet om det nu är ofarligt.
Var man kan fixa ohm belastning osv?
Vill vara på den säkra sidan också.
Jag släpper Ström iden helt.
Den kostar för mycket.
En elmotor till rc bil kostar 125 kr
7.2v
Nån som vet var man kan få fatt i delar.
Gummi band så den stannar på benet eller armen är inga problem.
Men nån grej man kan koppla på motorn som gör att det blir obalans vet jag inte vad man kan få fatt i.
MVH Tobias
Den kostar för mycket.
En elmotor till rc bil kostar 125 kr
7.2v
Nån som vet var man kan få fatt i delar.
Gummi band så den stannar på benet eller armen är inga problem.
Men nån grej man kan koppla på motorn som gör att det blir obalans vet jag inte vad man kan få fatt i.
MVH Tobias
väggvårta eller likande är en batterieliminator, brukar finnas gott om dom från gamla modem, adsl modem och liknande
ta inte för kraftig motor, dom behöver lite för mycket ström
obalans, lagom metallbit, borra hål som axlen, men lite utanför centrum, limma eller lås med låsskruv
sätt en skyddskåpa över med, papprör eller bara något
ta inte för kraftig motor, dom behöver lite för mycket ström
obalans, lagom metallbit, borra hål som axlen, men lite utanför centrum, limma eller lås med låsskruv
sätt en skyddskåpa över med, papprör eller bara något
Undvik elstängselaggregat, stor risk för kroppskador på olika sätt.
Koppla in en halogen/bygg-lampa. Slaggborr till sängramen mm.
Koppla in en halogen/bygg-lampa. Slaggborr till sängramen mm.
Vibratorväckarklocka kanske är ett alternativ?
Det är väldigt svårt att få till en elchock-grej som känns utan att samtidigt riskera att vara livsfarlig.
Det är väldigt svårt att få till en elchock-grej som känns utan att samtidigt riskera att vara livsfarlig.
Har du en liten mobiltelefon så testa med den, sätt den på larm med vibrator (tyst läge) och sätt fast den på armen eller annat ställe (låt fantasin råda) med en elastisk binda. 
Stöt låter otäckt. Finns ju risk att kroppen reagerar på ett oväntat sätt och ger dig obehagliga minnen/men.
Prova att använda en en lampa som dimmas upp en stund innan klockan piper. Eller att helt enkelt sova utan gardin neddragen så att det naturliga morgonljuset sipprar in. Jag tror att kroppen reagerar på ljuset genom att producera ämnen som gör att vi enklare vaknar.
Finns speciella armbandsur, som med hjälp av en accelerometer känner av kropprörelser, och baserat på det piper när vi som mest lättväckta (inom typ en 30-minutersperiod innan inställd tid). Samma sak tror jag finns som "App" till en del mobiltelefoner, (man sover med mobilen under kudden).
Sömn-/väckningsproblem tror jag bättre botas genom att finna orsaken till problemet, än att göra väckningssignalen effektivare. Orsakerna kan nog vara många, t.ex. depression.
Prova att använda en en lampa som dimmas upp en stund innan klockan piper. Eller att helt enkelt sova utan gardin neddragen så att det naturliga morgonljuset sipprar in. Jag tror att kroppen reagerar på ljuset genom att producera ämnen som gör att vi enklare vaknar.
Finns speciella armbandsur, som med hjälp av en accelerometer känner av kropprörelser, och baserat på det piper när vi som mest lättväckta (inom typ en 30-minutersperiod innan inställd tid). Samma sak tror jag finns som "App" till en del mobiltelefoner, (man sover med mobilen under kudden).
Sömn-/väckningsproblem tror jag bättre botas genom att finna orsaken till problemet, än att göra väckningssignalen effektivare. Orsakerna kan nog vara många, t.ex. depression.
Nu har du redan släppt idén med ström..
Men gör som så att du går ut på landet och letar upp ett kostängsel.. Sedan tar du i en tråd..
Nu har du effektivt blivit botad mot alla idéer med att ha ström i sängen...
Man ska ju våga somna också
En stark lampa typ bygglampa som slår på om du inte vaknar av det vanliga alarmet.
Men du ska ändå ha en chans att vakna av det lilla larmet. På det sättet lär man sig nog att vakna.
Jag brukar efter ett tag vakna före klockan när den varit inställd på samma tid några dagar.
Har du många olika tider som du ska upp på?
/DeVille
Men gör som så att du går ut på landet och letar upp ett kostängsel.. Sedan tar du i en tråd..
Nu har du effektivt blivit botad mot alla idéer med att ha ström i sängen...
Man ska ju våga somna också
En stark lampa typ bygglampa som slår på om du inte vaknar av det vanliga alarmet.
Men du ska ändå ha en chans att vakna av det lilla larmet. På det sättet lär man sig nog att vakna.
Jag brukar efter ett tag vakna före klockan när den varit inställd på samma tid några dagar.
Har du många olika tider som du ska upp på?
/DeVille
- Electricguy
hmmm, en sån där elektrisk flugsmälla kanske? om man byter ut kondensatorn i den mot en mindre så får man bara en liten stöt
dom är ju ofarliga redan från fabrik så...
eller ett växlande relä som kopplar in o ur en spole? då får man spänningsspikar!
eller ett växlande relä som kopplar in o ur en spole? då får man spänningsspikar!