uv desinfektion
Re: uv desinfektion
I teorin så är det så enkelt att det är en uvlampa i vattnet. Polaren har nått sånt i sin pool.
ok, då funkar det med lysdioder också va? jag ska nämligen bygga en apparat som framställer vatten av kondensen som bildas på ett värmeelement och sen rinner kondensen genom en serie filter och sen så belyser man det med uv och sist så filtrerar man det genom ett fint filter typ kaffefilter, skulle det funka?
Ska väl vara UV-C om jag inte har fel för mig, den bakteriedödande och DNA skadande varianten
bobby: Det blir ett otroligt energislukande verk
bobby: Det blir ett otroligt energislukande verk
- hcb
- Moderator
- Kontakt:
För desinfektion använder man kvicksilverlampor för 254 nm och 185 nm. Inget som man får med lysdioder så vit jag vet.
Kaffefilter är inte fint någonstans, hur mycket grus som helst går igenom. Det du nog vill ha är filter som det här. Sådana används ofta som sista steg i framställning av jonbytt och sterilt vatten.
Vad skall vattnet användas till?
Kaffefilter är inte fint någonstans, hur mycket grus som helst går igenom. Det du nog vill ha är filter som det här. Sådana används ofta som sista steg i framställning av jonbytt och sterilt vatten.
Vad skall vattnet användas till?
- hcb
- Moderator
- Kontakt:
Han kanske har ett varmare värmeelement i närheten
Re: kaffefilter: Jag menade "grums", inte "grus", riktigt så grovporiga är inte kaffefilter ...
Re: kaffefilter: Jag menade "grums", inte "grus", riktigt så grovporiga är inte kaffefilter ...
Beroende på hur mycket vatten du vill ha så är det smidigaste kanske att utgå från en luftavfuktare.
"Pimp My Ride" på MTV satte väl in en sån där "vattenfångare" i nån bil...
Den kondenserar vattnet ur luften... kanske går att kolla hur en sån funkar?
Ett kaffe-"filter" är ju gjort för att släppa igenom skiten, kaffet alltså. 
Ska du titta på filtrering så titta på
http://www.clasohlson.se/Product/Produc ... =133039969
Där finns ju möjligheter till både 20 micronfilter och kolfilter..
UV-C filter används ju flitigt i akvariehobbyn se
http://www.pwss.se/home.php?cat=515
filtrering med både uv-c och kol med ett partikelfilter efter borde göra tex regnvatten drickbart utan problem, dagg är ju lite jobbigare med att få ihop mägnder med... har sett att man spänner upp ett finmaskigt nät som har en lutande ränna i underkant annars om man har mycket dimma att tillgå, kondens med en genererad kyla lär bli dyra droppar
om det är RO vatten du är ute efter och har tillgång till tryck så finns ju ro filter bland akvariesakerna med, tänk på att det är farligt att dricka det bara eftersom det avsaltar kroppen! Ro filter finns en del beg att få tag i om man bara annonserar jag vet av erfarenhet att en del bara används under en kortare tid då man ska simulera regnperioder.. har ett själv som jag kanske har framställt 400liter med som sen dess bara blivit liggandes
http://www.clasohlson.se/Product/Produc ... =133039969
Där finns ju möjligheter till både 20 micronfilter och kolfilter..
UV-C filter används ju flitigt i akvariehobbyn se
http://www.pwss.se/home.php?cat=515
filtrering med både uv-c och kol med ett partikelfilter efter borde göra tex regnvatten drickbart utan problem, dagg är ju lite jobbigare med att få ihop mägnder med... har sett att man spänner upp ett finmaskigt nät som har en lutande ränna i underkant annars om man har mycket dimma att tillgå, kondens med en genererad kyla lär bli dyra droppar
om det är RO vatten du är ute efter och har tillgång till tryck så finns ju ro filter bland akvariesakerna med, tänk på att det är farligt att dricka det bara eftersom det avsaltar kroppen! Ro filter finns en del beg att få tag i om man bara annonserar jag vet av erfarenhet att en del bara används under en kortare tid då man ska simulera regnperioder.. har ett själv som jag kanske har framställt 400liter med som sen dess bara blivit liggandes
Ska man köra både UV och filter är det väl vettigast att filtrera FÖRST? Eftersom UV-desinficeringens effektivitet påverkas av partiklar i vattnet och dessutom underlättar det väl för UV-ljuset ju mindre organismer det är som behöver avdödas?
Jo, eller enklare, samla in kondensvattnet från AC'n. Exakt samma sak skulle jag tro.MiSTer skrev:"Pimp My Ride" på MTV satte väl in en sån där "vattenfångare" i nån bil...