Jag behöver slå av och på en likspänning som varierar mellan 0 och 7 volt elektroniskt, dessutom kommer jag slå av och på den med en frekvens på upp till ett par khz.
En snabb analog gate kanske man kalla det. Hur löser man det på bästa sätt? En tvåingångars analog multiplexer med ena ingången till jord skulle väl funka, men det kanske finns något bättre?
Det måste vara hög precision, spänningsfall är inte välkommet, för det handlar om styrspänning till en VCO.
Jag hade tagit en vanlig HEF4053B, matat med +9V och typ -3V, den gör jobbet och kopplat så som du tänkt.
Fast det förutsätter att din VCO är någorlunda högimpediv på sin styrsignal.
En FET borde fixa det, saken är den att spänningsfallet måste vara lågt för att hamna i rätt arbetsområde = låg distorsion. Se till att spänning är låg mellan drain och source samt att du får rätt ström via en resistor för rätt spänning.
Annars finns flertalet kommersiella brytare från Maxim, ON Semiconductor och NXP Semiconductors. Här finns en lista i Open Office-format som jag gjort:
Tack för uppslagen. Analog multiplexer var ju som sagt första tanken. Psynoise: Tack för filen, den kommer komma till användning.. Men just i detta fall är signalen en likspänning, och själva switchfrekvensen kommer upp i audiofrekvenser.
För låga drain-strömmar är en FET resitiv och därefter för högre drain-strömmar väldigt olinjär därför man tillämpar småsignalsanalys vid förstärkarkopplingar. I det här fallet är vi tvungna att använda FET:n i det resitiva området.
PCP-Lasse:
Jag tror några av de kommersiella kretsarna är klickfria och switching i audiofrekvens borde då vara möjligt, fast sådant här är alltid bäst att prova sig fram till, eller vad tänkte du på för problem?
Från början var det att jag behövde en ny e-postadress hos Telia samt någon alias för lite musik som jag håll på med under den tiden. Vid den tidpunkten låg det en nyinköpt skiva Wizzy Noise - Cyclotron framför datorn och då var det inte långt till namnet Psynoise eller Psy.Noise för Psychedelic Noise. Tyvärr har en annan artist börjat använda namnet på My Space för sin psytrance-musik trots att jag var registrerad på Psynews.org som alltid varit den största sidan inom scenen. Nästa gång det blir någon musik blir det ett nytt namn också .
Kanske något enkelt som följande duger?
Grundiden är att slippa småsignalsteknik och satsa på att kortsluta signalen istället. V2 bestämmer av och på, 0 V för på och så hög spänning som möjligt för av. Simuleringen gav följande resultat:
Ovanstående tabell visar spänningar vid påslag.
Ovanstående tabell visar spänningar vid avslag. För att få bättre värden vill man driva MOS-transistorn hårde och välja en typ med låg påresistans (Rds(on)). Ytterliggare kan man använda högre värde på R1, t.ex skulle 1 MΩ dämpa signalen ytterliggare 10 gånger.
Grymt, tackar. Jodå, jag förstod att det var så du menade principiellt. Men även om utspänningen dämpas ytterligare 10 ggr så är det väl inte bra, det är ju tillräckligt för att få ett hörbart pitchfel? (CV-signal) Och blir det inte risk för brus med 1 Mohm tex?
EDIT:Jag kanske ska förklara mig. Signalen i detta fallet kommer gå vidare in i en summerande OP vars andra ingång har en kontinuerlig inspänning. Så när det är noll in måste det vara väldigt nära noll ut. Jag kanske får rita.
Hihi, jag försökte få ihop det där, men det var svårt. Jag vet inte vad som är acceptabel avvikelse, men iom att jag har satsat på 16-bit DAC's för CV i mitt system så vill jag inte förstöra precisionen även om det "duger".
Men iaf, ett riktigt dåligt scenario är om jag har tex 1 volt på ena ingången till summerings-OP-kopplingen, och på andra ingången en "strypt" signal som egentligen är 6 volt. Då blir felet väldigt stort i förhållande till 1-voltaren (finns i fass)..