3-fas koppling
3-fas koppling
Har fasvridningen någon betydelse vid inkoppling av en ugn?
Det gäller en AEG Regent, varmluftsugn.
4. Kablar in i ugnen.
5. Kablar in kopplingsplinten.
Det gäller en AEG Regent, varmluftsugn.
4. Kablar in i ugnen.
5. Kablar in kopplingsplinten.
Vet inte hur just denna ugn är kopplad men det är oftast (alltid tror jag) uppbyggt på detta vis: om det är en 230v ugn med 4 sladdar som skall kopplas in, då inte inräknat jord kabeln, (3-fas med återledare) så måste nollan kopplas rätt annars så kommer du att du förstöra något element i ugnen eftersom då någonting i ugnen får 380v istället för 230v, faserna i sig kan däremot kopplas hur som helst inbördes. Däremot enligt lag så Skall dom kopplas så som dom skall, det står utmärkt på plinten eller på någon lapp.
Om det sen är en 380v ugn där du bara kopplar in 3 sladdar (inte inräknat jordsladden) vilket är 3-faser utan återledaren "nollan" så kan dessa kopplas hur som helst mellan faserna, det kvittar.
Jordsladden kopplas givetvis in som vanligt.
Är fläkten en vanlig asykronmotor som brukar finnas i ugnar så kommer denna att gå åt samma håll oavsett hur faserna ligger.
Om det sen är en 380v ugn där du bara kopplar in 3 sladdar (inte inräknat jordsladden) vilket är 3-faser utan återledaren "nollan" så kan dessa kopplas hur som helst mellan faserna, det kvittar.
Jordsladden kopplas givetvis in som vanligt.
Är fläkten en vanlig asykronmotor som brukar finnas i ugnar så kommer denna att gå åt samma håll oavsett hur faserna ligger.
Jag arbetar och reparerar vitvaror och jag har bla reparerat ett stort antal spisar och inbyggnads ugnar under denna tid. Alla dom som jag stött på som har haft någon form av fläkt i sig har använt just en asynkron motor av enfas typ för att driva fläkten. Alla dessa ugnar har haft en en fas typ så jag skulle nog kunna påstå att den är vanlig i detta sammanhang.
Denna motortyp används bland annat också uteslutande som motor till tömningspumpen i vanliga tvättmaskiner (jag har då inte under dessa år stött på någon annan variant). Så den skulle nog kunna benämnas som vanligt förekommande även i detta fall.
Det finns en tråd där det var någon som köpt just en tömningspump för en tvättmaskin och också visar en bild på den. Titta där så ser du att just denna typ inte använder någon kondensator för att fungera.
Denna motortyp används bland annat också uteslutande som motor till tömningspumpen i vanliga tvättmaskiner (jag har då inte under dessa år stött på någon annan variant). Så den skulle nog kunna benämnas som vanligt förekommande även i detta fall.
Det finns en tråd där det var någon som köpt just en tömningspump för en tvättmaskin och också visar en bild på den. Titta där så ser du att just denna typ inte använder någon kondensator för att fungera.
Då är det nog inte ens en ansynkron motor.
En asynkron maskin har flera faser (oftast 3) för att generera ett roterande magnetfält. I detta låter man en rotor snurra. Strömen till magnetiseringen av roton får man genom induktion från det pålagda magnetfältet. Motorn kommer att snurra långsammare än magnetfältet. Det är en snabb beskrivning av en asynkronmotor.
En asynkron maskin har flera faser (oftast 3) för att generera ett roterande magnetfält. I detta låter man en rotor snurra. Strömen till magnetiseringen av roton får man genom induktion från det pålagda magnetfältet. Motorn kommer att snurra långsammare än magnetfältet. Det är en snabb beskrivning av en asynkronmotor.
- bengt-re
- EF Sponsor
- Kontakt:
Motortypen heter skärpolmotor och är inte en vanlig asynkronmotor och har även en del egna för och nackdelar. Exempelvis så går den ALLTID åt samma håll. Tål att bromsas ner ganska kraftigt utan att motorströmmen stiger för mycket och många tål att bromsas till stopp utan att gå sönder. Det är i många egenskaper en dålig motor med låg verkningsgrad, men är billig att masstillverka, tål nerbromsning och kan med vettig arbetstemperatur få lång livslängd.