3-fas koppling

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
DeVille
Kontakt:

3-fas koppling

Inlägg av DeVille »

Har fasvridningen någon betydelse vid inkoppling av en ugn?
Det gäller en AEG Regent, varmluftsugn.

4. Kablar in i ugnen.
5. Kablar in kopplingsplinten.
Användarvisningsbild
Andy

Inlägg av Andy »

I så fall är det uppmärkt på anslutnings plinten!
Användarvisningsbild
Tony

Inlägg av Tony »

Antar att du menar fasföljden.

Nej fläktarna är vanliga en-fas 230V så det spelar ingen roll.
Användarvisningsbild
DeVille
Kontakt:

Inlägg av DeVille »

OK, ja jag menade fasföljden, så att fasförskjutningen inte ställer till det.

Men då vet jag, tack!

Måste lära mig mer om sån där hemska stora spänningar. :)

Fortsatt trevlig helg!
Lundsten

Inlägg av Lundsten »

det ända som kan hända är väl att fläkten snurrar åt fel håll men antagligen så ligger väl den mellan nolla och fas lr?? annar så är det ju bara att flytta två faser.
Användarvisningsbild
PaNiC

Inlägg av PaNiC »

Lundsten: Får gratulera till ditt cert. När tog du det?
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Vet inte hur just denna ugn är kopplad men det är oftast (alltid tror jag) uppbyggt på detta vis: om det är en 230v ugn med 4 sladdar som skall kopplas in, då inte inräknat jord kabeln, (3-fas med återledare) så måste nollan kopplas rätt annars så kommer du att du förstöra något element i ugnen eftersom då någonting i ugnen får 380v istället för 230v, faserna i sig kan däremot kopplas hur som helst inbördes. Däremot enligt lag så Skall dom kopplas så som dom skall, det står utmärkt på plinten eller på någon lapp.

Om det sen är en 380v ugn där du bara kopplar in 3 sladdar (inte inräknat jordsladden) vilket är 3-faser utan återledaren "nollan" så kan dessa kopplas hur som helst mellan faserna, det kvittar.

Jordsladden kopplas givetvis in som vanligt.

Är fläkten en vanlig asykronmotor som brukar finnas i ugnar så kommer denna att gå åt samma håll oavsett hur faserna ligger.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

På vanliga ansynkron motorer är riktningen beroende av fasföjden. Jag gissar att du syftar på enfas maskiner. Dessa är inte enligt min mening vanliga. De kräver kondensatorer för att få fram en "fas till". (Inte perfekt förklaring jag vet)
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Jag arbetar och reparerar vitvaror och jag har bla reparerat ett stort antal spisar och inbyggnads ugnar under denna tid. Alla dom som jag stött på som har haft någon form av fläkt i sig har använt just en asynkron motor av enfas typ för att driva fläkten. Alla dessa ugnar har haft en en fas typ så jag skulle nog kunna påstå att den är vanlig i detta sammanhang.

Denna motortyp används bland annat också uteslutande som motor till tömningspumpen i vanliga tvättmaskiner (jag har då inte under dessa år stött på någon annan variant). Så den skulle nog kunna benämnas som vanligt förekommande även i detta fall.

Det finns en tråd där det var någon som köpt just en tömningspump för en tvättmaskin och också visar en bild på den. Titta där så ser du att just denna typ inte använder någon kondensator för att fungera.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Då är det nog inte ens en ansynkron motor.
En asynkron maskin har flera faser (oftast 3) för att generera ett roterande magnetfält. I detta låter man en rotor snurra. Strömen till magnetiseringen av roton får man genom induktion från det pålagda magnetfältet. Motorn kommer att snurra långsammare än magnetfältet. Det är en snabb beskrivning av en asynkronmotor.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Om du tittar på hur dom är uppbyggda så ser du att det finns tjocka kortslutna koppartrådar i dess järnkärna precis i närheten av rotorn, och dessa tror jag skapar förseningar i magnetfältet vilket i sin tur skapar dessa extra faser i magnetfältet som driver runt rotorn.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Jag har tyvärr inte till gång till en sådan motor att kolla på.
Lundsten

Inlägg av Lundsten »

Tog det för typ 2 månader sedan. Det var nästan löjligt lätt!! :)
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Motortypen heter skärpolmotor och är inte en vanlig asynkronmotor och har även en del egna för och nackdelar. Exempelvis så går den ALLTID åt samma håll. Tål att bromsas ner ganska kraftigt utan att motorströmmen stiger för mycket och många tål att bromsas till stopp utan att gå sönder. Det är i många egenskaper en dålig motor med låg verkningsgrad, men är billig att masstillverka, tål nerbromsning och kan med vettig arbetstemperatur få lång livslängd.
Skriv svar