Battery Desulfator: Oj! Den funkade!

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
netrunner

Battery Desulfator: Oj! Den funkade!

Inlägg av netrunner »

Jag har ett 20Ah blybatteri från biltema, avsedd för snöslungor och likande. Det har "fri syra", inte gel.

För ett år sen råkade jag köra batteriet i botten och sen fick det stå urladdat en vecka. Efter det gick det inte att få ur mer än 6,8Ah från batteriet, när batteriladdaren körde en test.

Trist att kasta ett så stor batteri och ... det kommer troligen att hända i framtiden igen, tankspridd som man är, så jag testade att köpa denna:

http://cgi.ebay.co.uk/Battery-Desulfato ... 2eaaa9d7e0
(Nej, det är inte jag som säljer och jag har inget med säljaren att göra)
Obs! Finns billigare på auktion av samma säljare!

Nu har jag fått tid att titta mer på det och efter att ha kört ... kanske två veckor så är batteriet helt! :D

Samma batteriladdare/mätare som gav 6,8Ah ger nu 21,4Ah.

Man ska ha i åtanke att den tömmer batteriet mycket långsamt med 0,4A så ett så pass stor batteri kan visa sin bästa sida. Men det är samma mätare som gav dom dåliga siffrorna.

Rekommenderas.
limpan4all

Re: Battery Desulfator: Oj! Den funkade!

Inlägg av limpan4all »

Har du skruvat isär den och tagit bilder?
Har du mätt upp vad och hur den gör det?

När gör du detta????
Behöver du hjälp?
Användarvisningsbild
Fagge

Inlägg av Fagge »

Trevligt!
Har för mig AoE hade ett liknande bygge får några år sedan.
Får ta å gräva fram den tidningen & bygga ihop en sådan, & testa på den gamla elcykelns batterier För där är det inte många Ah kvar.
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

Jag är mest nyfiken på hur den fungerar.
Jag har några olika från Conrad dom är av samma typ som de jag sett tidigare, man laddar sakta upp en kondensator som sen få ladda ur sig genom en drossel så att en högspänningspuls bildas och därmed kör en rejäl strömstöt genom batteriet (typ 15A till 99A enligt den inbyggda LCD´n).
Men denna förefaller fungera annorlunda, i texten talas det om att självresonans får kristallerna att brytas upp. Maxströmen är också begränsad så det verkar vara ett helt annat funktionssätt.
Användarvisningsbild
Fagge

Inlägg av Fagge »

limpan4all: Funkar inte dessa typer av desulfatorer som du har då?
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Till exempel http://www.theworkshop.ca/energy/desulf/desulf.htm
http://www.alton-moore.net/graphics/desulfator.pdf

En 555a, en Mosfet, två drosslar, konding och en diod, i princip.
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

Jag skulle vilja öppna den men det är svårt. Lådan är av samma konstruktion som en tändsticksask men i plåt/aluminium och pressad ihop. Trycker man på den så ger den inte vika så det kan vara lim i. Fungerar på att såga upp den men ... det får vänta lite.

EDIT:
Läser man här: http://www.alton-moore.net/graphics/desulfator.pdf så syftar man på en resonans vid 2-6MHz, men att kretsen bara arbetar vid ca 1000Hz.

Frågan är om:

1. Det går att "finjustera" kretsen efter hur stor batteri den jobbar emot. Troligen har man både 7,2Ah 12V och bilbatterier som kan vara i behov av behandling.

2. Möjlighet att jobba mot 6V blybatterier?

3. Någon form av Feedback som säger "hur det går". Tex att den mäter interna resistansen i batteriet.

4. Hur mäter man den interna resistansen rent praktisk på ett bra sätt? Man mäter spänningen med och utan ett känt motstånd eller?
Användarvisningsbild
ChristianS

Inlägg av ChristianS »

Jag byggde en för att prova på ett sunkit blybatteri jag kört ner ett par gånger. Fick låna en fin strömtång från jobbet och där gick 150A under ca 300ns. Jajamensan AM bandet lät inte särskilt roligt att lyssna på men 10 m där ifrån så var det ok. Så mitt experiment fick "EMC test LIGHT"

Och batteriet blev bra, mätte med en CCA meter som belastar med 100A och nålen sjönk inte lika mycket, efter en månad var batteriet ok igen men syran i batteriet var alldeles smolkig av brunt jox som antagligen lossnat från plattorna i batteriet. Så min erfarenhet är det fungerar dock om är du inte alltför snål köp nytt batteri.
Användarvisningsbild
Andy

Inlägg av Andy »

Jag experimenterade mycket med detta för ca 20-25 år sedan och vet att det går att fixa blybatterier så länge det inte är något mekaniskt fel på dem.
Postade en av mina mest använda varianter på ett annat forum för en del år sedan:
http://www.electronics-lab.com/projects ... index.html

Har fått mycket respons via mail ang. den här enkla konstruktionen speciellt från sydostasien men även från sydamerika.

Nuförtiden är det mest batteribanker för solkraft som behöver fräschas upp men i vissa delar av världen används den fortfarande till startbatterier.
Här i våra trakter är startbatterier inte svåra att få tag på och inte speciellt dyra heller numera.
Användarvisningsbild
HåkanO

Inlägg av HåkanO »

En sådan ska jag bygga direkt. Har en del halvbra batterier som behöver återupplivas. Hittade en kopia på AoE:artikel som någon snäll person lagt upp på nätet :)

http://np.netpublicator.com/netpublication/n56260014

Fler som vill bygga kanske vi kan ha ett gemensamt projekt och beställa delar och kretskort i massupplaga.

Håkan
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av AndersG »

Är inte AOEs prylar från Elektor? I så fall så borde de ha kort, hittade annars denna:
http://notes.ump.edu.my/fkee/e-Magazine ... 04b020.pdf

Fanns annars ngt i förra sommarnumret. Måste söka fram det.

Inte denna:
http://www.taravisee.com/miscinfos/Desu ... lektor.pdf
Användarvisningsbild
Andy

Inlägg av Andy »

Det finns två sorters sulfat, ”mjuk” som alltid bildas även om man sköter sitt batteri någorlunda bra.
Om ett batteri däremot har stått oladdat mycket lång tid så bildas ”hård” sulfat och genom lång erfarenhet har det visat sig att denna hårdare typ rår man inte på till fullo med de ”passiva” desulfaterarna.

De passiva, som inte tillför någon ny energi till batteriet fungerar oftast utmärkt mot den mjuka sulfateringen och kan i många fall helt återställa den typen av trötta batterier.
En del kretsar ska man dock undvika att ansluta till ett batteri som är anslutet i ett fordon eller till annan utrustning, det finns många saker som kan bli toast. Om batteriet är i dåligt skick och har hög inre resistans kan pulserna komma upp i flera hundra volt och då kan vad som helst gå åt pipan.
Några använder reflex puls dvs en pulsning med omvänd polaritet och då är man definitivt illa ute om man ansluter till t ex ett fordon med dåligt batteri.

En bra början är att aldrig försöka uppliva ett batteri som har mekaniska skador in eller utvändigt. Dessutom ska elektrolyten vara en klar vätska utan partiklar om det ska vara någon ide att försöka återställa till full kapacitet. Det kan dock gå att återskapa en del av kapaciteten men aldrig fullt.
Och, det fungerar inte på GEL batterier.

Bäst resultat för återställning av ett mjuksulfaterat batteri är att ladda under lång tid (flera veckor) med konstant ström (ca 1 % av kapaciteten eller lite lägre).

:)
Användarvisningsbild
)ExecutoR(

Inlägg av )ExecutoR( »

Finns det någon annan liknande metod för GEL-batterier? Jag har nämligen ett stort gäng ~4 år gamla accar i allt från 5-60A som skulle kastas men fortfarande höll en respektabel spänning (typ 13+V) efter att ha stått utan laddning i nån vecka. De som inte klarade mitt enkla test utan låg på under 13V lät jag åka till tippen. Finns det något man kan göra med de batterier jag har för att fräscha upp dem?
Användarvisningsbild
Andy

Inlägg av Andy »

Jag kan inte lova något men jag skulle testa med den variant som jag nämnde tidigare:

"Bäst resultat för återställning av ett mjuksulfaterat batteri är att ladda under lång tid (flera veckor) med konstant ström (ca 1 % av kapaciteten eller lite lägre)."

Vad man inte bör göra med GEL är att använda hög ström.
Användarvisningsbild
)ExecutoR(

Inlägg av )ExecutoR( »

Ok! Tipps på någon laddare/laddkrets där man har möjlighet att ställa strömstyrkan? i detta fall alltså från ~60mAh upp till 700mAh, om det finns. Laddströmmen borde väl fortfarande vara ~14.4V?
Skriv svar