Förnya Elsystemet på en Cresent 60'talare.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Ostboll
Kontakt:

Förnya Elsystemet på en Cresent 60'talare.

Inlägg av Ostboll »

Jag köpte en Cresent 62'a med Sachs motor och bosch tändsystem. Och nu tänkte jag att tanten skulle ut och fräsa med den.
Men Jag kommer själv ihåg när man 'moppade' runt och allt vad det innebar (Brända lampor,Svag gnista, m.m).
Så jag tänkte.
1. Extern tändspole (för värmen som blir i vevhuset).
2. Ett 6-volts batteri (för att ljuset och ev blinkers å annat)
3. Led på bakljus/bromsljus
4. Halogen med strömbegränsning på hel/halvljus (fast fixar jag batteri och regulator till det borde det inte vara något problem eller?)

*bild på moppen jag köpte till tanten...Eller ja samma modell)
http://medlem.spray.se/nostalgisida/ima ... ent-60.jpg
Flummo

Re: Förnya Elsystemet på en Cresent 60'talare.

Inlägg av Flummo »

Gammal tråd, men jag svarar ändå ifall det fortfarande är av intresse...

Halogenlampa blir problem med orginalgeneratorn - det finns mig veterligen ingen passande halogenlampa på 15/15W (hel/halvljus), särskilt inte på 6V. Har du Ba20d-sockel finns det 15/15, 25/25 35/35W att få tag i både till 6V och 12V, och 45/40W 12V. 45W 6V och 60W 12V existerar också, men vänta dig inte att hitta dom enkelt...

Ditt grundläggande problem är at du har en gammal ganska svag och oreglerad generator. Tar du ut mindre ström till baklyset får du för mycket till framlyset, varvar motorn mycket får du för mycket... Kort sagt, det finns potential till förbättring! Den bästa förbättring jag kan föreslå till dessa motorer är ett byte till en Ducatigenerator från en modern 6-växlad moped (ett antal olika har den generatorn), svänghjulet passar på vevaxeln och det är relativt lätt att modifiera tändplattan så den går skruva fast i blocket. Du använder den ihop med den elektroniska tändningen från samma moped, och 12V laddningsregulator - du får ett pålitligt bra tändsystem och åtminstone 40W @ 12V även på en lågvarvig orginalsachs (jag kör 45W strålkastare+5W baklyse+instrumentbelysning etc på en moped och den ger full spänning från ca 5000rpm och uppåt - lägre belastning ger full spänning vid lägre varvtal).
Användarvisningsbild
Ostboll
Kontakt:

Inlägg av Ostboll »

Flummo!
Har du bilder på det (hoppas).
Flummo

Inlägg av Flummo »

Tyvärr inget här, men en kille som kallar sig Rexxy på diverse mopedforum har Ducatisystem på en moped och jag vet att han lagt upp en del bilder på det. Du kan ju leta lite själv, annars kan jag försöka trolla fram nått senare.
Flummo

Inlägg av Flummo »

Bild

Bild

Här har du lite att titta på.
Skriv svar