Detta gäller en krets för korsmodulering av VCO av en synthesizer, så precision är a och o.
Jag har redan kopplat upp detta med en LM324 (två OP's gick åt, en för summering, och en för att invertera tillbaka signalen) och 5 %-motstånd, och det fungerade, men den gled iväg i tuningen allt eftersom frekvensen ökade.
Vad det handlar om är bara summering av två signaler. Exempelvis 2 volt in på ena ingången och 3 volt in på den andra ingången ska ge 5 volt på utgången. I det här fallet är ena signalen en likspänning som styr grundfrekvensen hos synthen, och den andra en förhållandevis högfrekventPWM-signal som ska modulera den utan att påverka grundfrekvensen.
Jag vill alltså helt enkelt summera två spänningar, och det med hög precision.
2+2=4 och så vidare. Hur gör jag det på bästa sätt? Planen nu är en kvalitets-OP och precisionsmotstånd, men det hade inte gjort något om det fanns färdiga summeringskretsar eller nåt..Jag hittar inget direkt på google..
Summering av spänningar mha OP
Re: Summering av spänningar mha OP
Förstår inte riktigt vad problemet är, fick utsignalen större fel med ökad PWM-frekvens, isf avvek utspänningen negativt eller positivt?
Glöm PWM-signalen så länge. Även med den till noll så gled frekvensen iväg. Den spänningsföljer inte perfekt, helt enkelt. Och jag söker alternativ tilll spänningssummerare, ingen kvantmekanisk analys av händelseförloppet. 
Med tanke på vilken billig op och och skabbiga motstånd jag använde hade det varit mer förvånande OM det hade funkat perfekt direkt, hehe.

Med tanke på vilken billig op och och skabbiga motstånd jag använde hade det varit mer förvånande OM det hade funkat perfekt direkt, hehe.
Då är det kanske bara offset-spänningen från operationsförstärkaren som spökar. Prova att använda en koppling där man kan ställa in offset-spänning, t.ex genom en spänningsdelare till ena ingången hos operationsförstärkaren. Blir det för mycket kringkomponenter kan du istället leta upp en operationsförstärkare med lägre offset-spänning.
Men.. ett offsetfel på en CV-signal till en VCO betyder ju bara att grundpitchen blir fel, och att det stämmer sinsemellan tonerna, mitt problem är av en annan karaktär.. Nåja, jag ska testa med högre spänningsmatning till OP'n innan jag säger nåt mer.