"trissa" på armbandsur?
- Electricguy
"trissa" på armbandsur?
vad är den där vridbara trissan märkt nord, öst,syd och väst till som sitter på armbandsur? är det för att kunna navigera efter solen? i såfall, hur änvänder man den? skulle vara kul att veta! 
Re: "trissa" på armbandsur?
Jag har diskuterat det med folk tidigare och ingen kunde komma på en vettig funktion. Troligen är den inspirerad av dykarur och klockor med inbyggd kompass, men har klockan ingen kompass så vete fan.
Att navigera efter solen funkar ju ändå bara när man står still. Men riktar man timvisaren (om klockan går efter soltid! sommrtid ställer till det) mot solen så har man öst/väst-riktningen mittemellan 12-slaget och timvisaren. Och visserligen kan man väl då vrida den där ringen så den hamnar rätt, men sen då??
Hmm, eller vänta nu, nord/syd-riktningen är det kanske...
Att navigera efter solen funkar ju ändå bara när man står still. Men riktar man timvisaren (om klockan går efter soltid! sommrtid ställer till det) mot solen så har man öst/väst-riktningen mittemellan 12-slaget och timvisaren. Och visserligen kan man väl då vrida den där ringen så den hamnar rätt, men sen då??
Hmm, eller vänta nu, nord/syd-riktningen är det kanske...
Varför skulle det bara funka när man står still. Jag brukar använda det när jag kör bil tex. Ja inte mer armbands uret då, men solen är ett utmärkt riktmedel.
- Electricguy
men om man har en sån trissa på klockan, och den är digital. hur riktar man då timvisaren mot solen?? 
- Electricguy
nu var det ju just det där med visarna som tyvärr inte existerar på denna klocka!