Extraknäck någon?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
carleone

Extraknäck någon?

Inlägg av carleone »

Se beskrivning av problemet här:

http://www.geekjoan.com/forum/viewtopic.php?t=5326

Hej igen, verkar bli en tuff match för mig att lösa det där med att få en 24V puls 1 ggn i minuten. Varannan plus varannan minus. Jag erbjuder betalning för den som kan hjälpa mig att fixa detta. Gärna komplett med nätagg och allt. Billigaste lösning vinner :wink:

Nås på calle@slalom.se
cyr
Kontakt:

Inlägg av cyr »

Hur mycket ström drar klockan?
Hur långa ska pulserna vara?
carleone

Inlägg av carleone »

Läste här att pulserna bör vara 1 sek.
Ang. hur mycket ström den drar så vet jag faktiskt inte, hur jag kan kolla det vet jag inte heller. Går det med en multimeter på något sätt? Jag vet bara att det funkade när jag tog laptopens batterieliminator som är på 16V, 4,5 A och manuellt växlade polerna. Men en klocka borde väl inte dra så mycket ström (även om den är typ 70 cm i diameter stor).
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Mät resistansen på den.

EDIT: en liten µC som räknar perioder på nätfrekvensen är nog den smidigaste lösningen.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Det är enkelt att fixa, en PIC-processor (eller liknande), en DS32KHZ (superexakt kristalloscillator, ger ±1 min/år i rumstemp.) och en primitiv H-brygga. Kan "svetsas" ihop på kort tid men programmet ta en aning längre tid, det ska ju finnas en möjlighet att kompensera för sommer/vintertid samt för att ställa klockan.

Jag vill inte börja underbjuda, jag har en hel del att göra och jag tar 650:-/timmen + moms så jag kommer inte att vara billigast!
carleone

Inlägg av carleone »

Shit ni verkar kunna det här boys. Som sagt, så enkel lösning som möjligt är att föredra. Jag ska kolla resistansen.
Och hur många timmar skulle det ta för dig att göra denna lösning?
Med komponenter skulle det bli en ganska dyr klocka va?
Finns det någon som har en billigare lösning?
Användarvisningsbild
Schnegelwerfer

Inlägg av Schnegelwerfer »

Närjag googlade förut hittade jag på ett brittiskt företag som sålde en färdig lösning. Jag ska kolla om jag hittar på länken.

EDIT: Det var ett amerikanskt företag, vilket ju bara var bra med tanke på den låga dollarkursen. De skulle ha 75$ för en mikroprocessorbaserad drivenhet.

http://www.bmumford.com/clocks/driver/driver.html
Senast redigerad av Schnegelwerfer 29 maj 2005, 18:37:50, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

DS32KHZ kan samplas från Dallas/Maxim's hemsida, en PIC (INTE 16F84!) med Timer 2 har jag liggande ett antal av, lite småplock finns också till H-brygga osv så komponenter är inget problem till 1 enhet, ska du ha fler kommer det att löpa på.

Tid: jag skulle tro att det behövs ca: 1½ timme att löda ihop (inkl. funktionstest) och kanske 2-3 timmer att göra program. Med sample kommer komponenter att kosta ca: 200:- + 24V nätdel (väggkub typ ELFA 69-683-58).

Detta inkluderar inte låda, bara ett kretskort där du ansluter 24V, en sommer/vintertid brytare samt ett ringtryck för att ställa tiden manuellt. Sommer/vinter-knappen stegar fram 1 timme/23 timmer vid omslag och såklart utgång till klockan.

Jag kan också fixa en helyllegrej så den tar emot radioklocka (DCF77) och ställer om automatisk mellan sommar/vinter men det kostar en del mer ;-)
carleone

Inlägg av carleone »

Schnegelwerfer skrev:Närjag googlade förut hittade jag på ett brittiskt företag som sålde en färdig lösning. Jag ska kolla om jag hittar på länken.

EDIT: Det var ett amerikanskt företag, vilket ju bara var bra med tanke på den låga dollarkursen. De skulle ha 75$ för en mikroprocessorbaserad drivenhet.

http://www.bmumford.com/clocks/driver/driver.html
Tack! Verkar vara en oslagbart billig lösning!? Precis vad som behövs. Dessutom bra att den går på batterier, så slipper man ha sladdar hängades. Kan någon matcha detta pris ?
Användarvisningsbild
Tony

Inlägg av Tony »

Notera att det finns 2 versioner denna är för din klocka:

www.bmumford.com/clocks/driver/ledriver.html
carleone

Inlägg av carleone »

Just det! Har hittat flera liknande amerikanska småtillverkare för ungefär samma pris. Konstigt att det inte finns någon pulare som gör detta i Sverige!
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Troligen för att alla regler i EU gör det väldigt svårt att tillverka små grejor i små serier och inte behöva ta en hand eller fot betalt för dem...
Användarvisningsbild
Tony

Inlägg av Tony »

Amerika är stort och har gemensam valuta, så man kan överleva på enstaka produkter, har t,ex. sett en site som enbart säljer magneter :!: .
Sådana företag funkar bara för företag till företag försäljning i Sverige.

Annars håller jag med And-Li, kombinera sen detta med lönespridningen i Europa samt frånvaron av tullmurar mot Asien.
Vi gräver vår egen grav...
När du köper t.ex. en Toshiba eller HP-skrivare är det varken Toshiba eller HP som tillverkat dem.
Allt görs av Flextronics, maskinerna flyttas runt mellan olika låglöneländer, dit det är billigast f.n.
Elektroniken monteras av tjejer i 18-20 års åldern -Samtliga sparar pengar för att kunna läsa till Elektro-ingenjörer.

Inget fel med att det växer fram en rik medelklass i Kina m.fl. länder, Men det får inte bli på bekostnad av våra jobb !
I mina värsta mardrömmar är Sverige om 10 år ett turistparadis i stil med dagens Thailand dvs. Rika Kineser kommer hit för att åka skidor och få "massage"... :evil: :cry:
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Det har ju tyvärr blivit så att det är utveckling som är det enda som löner sig, all massproduktion kan göras billigare annanstans.

Jag håller ju med byggnads när de sätter baltiska företag utan svenska kollektivavtal i blokad för att undvika lönedumpning, balterna var ju så glada för att komma med i EU för då kunne de resa ut och slå ut andra med låga löner......

Ska det vara lika för alla då _ska_ det vara _lika_ med skatt, lön osv.

Nå, nog OT från mig.
Användarvisningsbild
dar303

Inlägg av dar303 »

Ehuumm...tänkte (med risk för att få stryk) berätta att jag för ett par år sedan plockade sönder en Westerstrand centralklocka med just sådana klockutgångar...jag kan se vad jag har kvar i skräplådan!
Den är jäkligt exakt, vi har en identisk enhet på jobbet som styr vårt klocksystem.

/d
Skriv svar